Nyttan av kniv i fjällen?

Oftast har jag bara med en liten sax, den väger 24 gram. Räcker till min enkla kosthållning, används mest till att klippa upp förpackningar, dela upp ölkorvar etc. Även för first aid/reparationer förstås, klippa silvertejp, tyger etc.

Kniven med handsmitt blad & träskaft får följa med på fisketurer & stugturer där mat, dryck & sällskap står i fokus. Multiverktyget får ligga hemma i verktygslådan numera, enda jag använde var knivbladet, resten var dödvikt. På vintern kan iofs verktyg vara bra, för att fixa skidbindningar etc.
 
Kniv och liv

Någon som kommer ihåg det Holländska paret iApojaure,
dom blev knivmördade, då kändes det bra att ha en lite
rejälare kniv tillhands när man låg i tältet.
Det måste vara 16- 17 år sedan, tror Qvick blev fälld för det.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Re: Kniv och liv

baanrud; sa:
Någon som kommer ihåg det Holländska paret iApojaure,
dom blev knivmördade, då kändes det bra att ha en lite
rejälare kniv tillhands när man låg i tältet.
Det måste vara 16- 17 år sedan, tror Qvick blev fälld för det.

Börjar någon galning att hugga på dig med kniv tvärs genom duken spelar det nog ingen roll vilken storlek på kniven DU har....

/P.D
 
Re: Kniv och liv

baanrud; sa:
Någon som kommer ihåg det Holländska paret iApojaure,
dom blev knivmördade, då kändes det bra att ha en lite
rejälare kniv tillhands när man låg i tältet.
Det måste vara 16- 17 år sedan, tror Qvick blev fälld för det.

då e det bättre att ha en rottweiler i absidern.. då kommer inte mördaren ens nära tältet!
 
Re: Re: Kniv och liv

FJS90/91; sa:
baanrud; sa:
Någon som kommer ihåg det Holländska paret iApojaure,
dom blev knivmördade, då kändes det bra att ha en lite
rejälare kniv tillhands när man låg i tältet.
Det måste vara 16- 17 år sedan, tror Qvick blev fälld för det.

då e det bättre att ha en rottweiler i absidern.. då kommer inte mördaren ens nära tältet!

Kropp o Skinnamo ordnade ju snubbeltråd kopplad till nödraketer som "björnvarnare" ! Det borde funka som "knövmördar-varnare" oxå !

/P.D
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
"björnvarnare"

Kropp o Skinnamo ordnade ju snubbeltråd kopplad till nödraketer som "björnvarnare" ! Det borde funka som "knövmördar-varnare" oxå !

Läste för något år sedan om ett gäng i Canada som märkte isbjörnar och satte radiosändare på dom, de hade också ringat in sitt läger med skrämskott, raketer, snubbeltrådar till tomburkar det var väl förbeträtt alltså, mitt i lägret fanns en ca 2 1/2 meter hög sten dit hade de tänkt att fly om en björn kom.
Efter ett par lugna nätter brakade det loss rejält i lägret, när de kravlat ut ur tälten och fått igång lampor od ser de en halvt ihjälskrämd isbjörn, mitt i deras läger, den hade också tagit sin tillflykt upp på stenen, dit de hade tänkt och söka skydd...
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.