nytt liv i sovsäcken?

Hej!

Jag skulle vilja ruska liv i min gamla sovsäck (syntet) som legat i påsen för mycket och blivit platt, och därmed isolerar sämre.

Ett sätt att fluffa upp den igen kunde kanske vara att först tvätta den och sen köra i torktumlaren tillsammans med ett par tennisbollar, som man gör med en dunjacka. Eller förstör tvättningen mer än vad tumlingen ger?
Vad tror ni?

/Karin

kojja; sa:
Hej!

Jag skulle vilja ruska liv i min gamla sovsäck (syntet) som legat i påsen för mycket och blivit platt, och därmed isolerar sämre.

Ett sätt att fluffa upp den igen kunde kanske vara att först tvätta den och sen köra i torktumlaren tillsammans med ett par tennisbollar, som man gör med en dunjacka. Eller förstör tvättningen mer än vad tumlingen ger?
Vad tror ni?

/Karin

kanske en dum fråga,
men om du är rädd att tvättningen förstör den, varför inte bara köra den i torktumlaren med tennisbollar, och utan värme och utan att tvätta den först ??

om den inte behöver tvättas då altså..

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tvätta och torktumla

Att tvätta en sovsäck är inte detsamma som att förstöra den. Smuts (svettrester, fett från huden och annat) kan bidra till mindre loft. Torktumla en torr sovsäck i värme kan medföra att överhettningsskyddet löser ut, smutsen fäster bättre (om smutsig) eller att värmen påverkar säcken negativt om du har otur. När jag har tvätta mina syntetsäckar med ett par års mellanrum så har de återfått en del av sin spänst jämfört med innan de åkte in i maskinen. Självklart har de torktumlats med tennisbollar efteråt. Jag kör vädringsprogrammet på tumlaren efter det att den anser att säcken är torr för att få ut den sista fukten.

/Tommy

Re: Tvätta och torktumla

Tommy E; sa:
När jag har tvätta mina syntetsäckar med ett par års mellanrum så har de återfått en del av sin spänst jämfört med innan de åkte in i maskinen.

/Tommy

Intressant. Många hävdar ju annars att syntetsäckar förlorar sin spänst förhållandevis snabbt och att det inte går att väcka dem till liv. Vilka olika typer av syntetstoppning har du dessa erfarenheter från?

Jörgen

Årets BUMP?

Sitter i samma sits som TS med en säck som fått allt för mycket tid i packpåsen. Någon som lyckats få lite mer loft i en gammal syntetsäck?

Jag följde råden ovan. Som ett experiment satt jag också och drog isär lite här och var för att maximera fluffet.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips