Nytt framdev marin 08

Hej!
Har en Marin muirwoods '08 som det är dags att byta vevparti och vevlager på.

Vad rekommenderar ni?

Stryktåligt är ledordet..
 
Vad vill du byta?

Vad är det du vill/behöver byta?
Drev?
Vevparti?
Vevlager?

Kanske allt ovan?

Kolla vad det står för namn på ditt vevparti, hos Shimano står det dessutom ofta en benämning och längd instansad/gjuten på baksidan av vevarmen.
Byt till ett likadant.

Vevparti och/eller drev byter man enkelt mha lämplig insex-nyckel hos de flesta moderna modeller.
Till vevlagret behövs ofta ett specialverktyg, men det brukar inte vara särskilt dyrt.
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Phil Wood's vevlager (http://www.philwood.com/products/bbpages/ssbb.php) är av fin kvalitet och går att serva själv. Dyra dock. Shimano UN54 funkar också görbra. Huvudsaken är att det är fyrkantsaxel.

TA Specialites gör trevliga klingor av 7075/T6-aluminium. Zephyr t ex. Inte budget men står emot bra.

Vevarmar finns hur mycket som helst att välja på, 7075/T6 även här om du vill ha något riktig bra. Tänk på längden bara...

En bra kompromiss, tycker jag, är att köpa billigt vevparti för fyrkantsaxel på sale (crc har alltid sale), behålla lillklingan men byta de större till något trevligt samt komplettera med UN54. Köp dock vevparti först så du inte behöver anpassa dig efter klingornas håldiameter (bcd).
 
Orginaldelararna var väl just det, dessutom relativt billiga, vevlager 21$. Är vevarna rak och inte spruckna behåll dem. Behöver du byta vevdrev behöver du byta växelkrans oxså.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips