Nytt framdev marin 08

Hej!
Har en Marin muirwoods '08 som det är dags att byta vevparti och vevlager på.

Vad rekommenderar ni?

Stryktåligt är ledordet..
 
Vad vill du byta?

Vad är det du vill/behöver byta?
Drev?
Vevparti?
Vevlager?

Kanske allt ovan?

Kolla vad det står för namn på ditt vevparti, hos Shimano står det dessutom ofta en benämning och längd instansad/gjuten på baksidan av vevarmen.
Byt till ett likadant.

Vevparti och/eller drev byter man enkelt mha lämplig insex-nyckel hos de flesta moderna modeller.
Till vevlagret behövs ofta ett specialverktyg, men det brukar inte vara särskilt dyrt.
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Phil Wood's vevlager (http://www.philwood.com/products/bbpages/ssbb.php) är av fin kvalitet och går att serva själv. Dyra dock. Shimano UN54 funkar också görbra. Huvudsaken är att det är fyrkantsaxel.

TA Specialites gör trevliga klingor av 7075/T6-aluminium. Zephyr t ex. Inte budget men står emot bra.

Vevarmar finns hur mycket som helst att välja på, 7075/T6 även här om du vill ha något riktig bra. Tänk på längden bara...

En bra kompromiss, tycker jag, är att köpa billigt vevparti för fyrkantsaxel på sale (crc har alltid sale), behålla lillklingan men byta de större till något trevligt samt komplettera med UN54. Köp dock vevparti först så du inte behöver anpassa dig efter klingornas håldiameter (bcd).
 
Orginaldelararna var väl just det, dessutom relativt billiga, vevlager 21$. Är vevarna rak och inte spruckna behåll dem. Behöver du byta vevdrev behöver du byta växelkrans oxså.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips