Nytänk, Vad önskar/saknar du, efterfrågar du mest?

Detta säljs fom idag på XXL i Göteborg för 199:-

Det är ett bra pris. köpte mitt för nått år sen för 399. Var inne i måndags på XXL-Bromma och såg att det var nersatt.

Det är ett bra nödtält och tar bara några minuter att sätta upp, men kondensen som sagt är inte kul....gav mig huvudvärk och delvis blöt sovsäck.
 
Halaj!

Jag önskar mig en spork som tål värme, men som inte repar non-stick.
light-my-fire suger fett.
Ett matlagningsverktyg som inte tål värme är ungefär som ett regnställ som inte tål vatten.

//T
 
Halaj!

Jag önskar mig en spork som tål värme, men som inte repar non-stick.
light-my-fire suger fett.
Ett matlagningsverktyg som inte tål värme är ungefär som ett regnställ som inte tål vatten.

//T
För den rabiate lättpackaren föreslår jag ätpinnar som lösning på problemet - för oss andra en träsked enligt ovan :) .
 
Hmm, kul trådrubrik! Den antyder inriktning på kreativitet och fantasi utan trista hänsyn till realiteter, så här kommer min största önskning i denna anda:

Stenålderskängor! Helt platta, mjuka och ofodrade men lagom högskaftade. De skall vara smala i häl och ankel, raka längs stor- och lilltåsidan och tvärt avhuggna längs tålinjen i framkanten, utan den tomma halvcirkel man nu tvingas snubbla på bara för att få plats med tårna nånstans halvvägs in i skon ;).
De skall vara tillverkade av ett helt stycke mjukt men stryktåligt fullnarvsläder, ofodrade och utan något som helst "vriststöd". Skorna skall vara så mjuka att de kan ligga helt tajt runt foten, men försedda med hellång snörning som reglerar vidden efter antalet sockor och ger plats åt en vinterinnersula av yllefilt. Sommarinnersulan skall vara av läder.
Yttersulan skall vara tunn men framför allt lika böjlig som min fot, gärna skarpt men grunt mönstrad, med en fördjupning i hålfoten mellan häl- och framfotsdel, utan att det skiljer det minsta i höjd mellan delarna. Den skall vara gjord av en mjuk gummiblandning som funkar på våt klippa. Det skall finnas en rejäl gummikant uppdragen runtom för att skydda ovanlädret från vassa stenar.

Till detta önskar jag mig en passande "yttersko", som i princip skulle kunna se ut som en nätsko av kraftiga remmar som dras åt jämnt kring hela foten med ett handgrepp, integrerade med en tunn, lagom styv och stegjärnsförsed yttersula ;).

Tips, någon ;)?
 
Hmm, kul trådrubrik! Den antyder inriktning på kreativitet och fantasi utan trista hänsyn till realiteter, så här kommer min största önskning i denna anda:

Stenålderskängor! Helt platta, mjuka och ofodrade men lagom högskaftade. De skall vara smala i häl och ankel, raka längs stor- och lilltåsidan och tvärt avhuggna längs tålinjen i framkanten, utan den tomma halvcirkel man nu tvingas snubbla på bara för att få plats med tårna nånstans halvvägs in i skon ;).
De skall vara tillverkade av ett helt stycke mjukt men stryktåligt fullnarvsläder, ofodrade och utan något som helst "vriststöd". Skorna skall vara så mjuka att de kan ligga helt tajt runt foten, men försedda med hellång snörning som reglerar vidden efter antalet sockor och ger plats åt en vinterinnersula av yllefilt. Sommarinnersulan skall vara av läder.
Yttersulan skall vara tunn men framför allt lika böjlig som min fot, gärna skarpt men grunt mönstrad, med en fördjupning i hålfoten mellan häl- och framfotsdel, utan att det skiljer det minsta i höjd mellan delarna. Den skall vara gjord av en mjuk gummiblandning som funkar på våt klippa. Det skall finnas en rejäl gummikant uppdragen runtom för att skydda ovanlädret från vassa stenar.

Till detta önskar jag mig en passande "yttersko", som i princip skulle kunna se ut som en nätsko av kraftiga remmar som dras åt jämnt kring hela foten med ett handgrepp, integrerade med en tunn, lagom styv och stegjärnsförsed yttersula ;).

Tips, någon ;)?

Tack, Jag tror fler och fler själva börjar agera mer och mer med att tillverka och modifiera saker själva.
Gällande denna typ av custom kängor har jag också tänkt på.
Jag har använt Jörngängor i lumpen och de var helt otroliga. De kan helt säkert göra ytterskon åt dig och du kan välja mellan olika typer av sulor eller köpa ett par för stegjärn som de monterar.
Vad gäller en innersko, en sådan kan säkert några lokala i Tornedalen göra väl, även i Karasjok , Gränsen, Finland/Norge. Man får ringa respektive kommun för närmare möjligthet.

Blir nog däremot inte så billigt men då får man ju en unik känga formsydd.
 
Halaj!

En Black Diamond Ahwanee skulle passa dig som fisken i handsken:
http://www.blackdiamondequipment.com/en-us/shop/mountain/shelters/ahwahnee-tent/
jag vet förstås inte om den tas in till Sverige, eller vad den kostar.

//T

Tack T! Exakt vad jag kollar efter gällande tältets form och öppning, det har även en keps vilket jag kan ana är toppen om det småregnar lite och man ändå vill titta ut.
Jag ska absolut kolla närmare på det här tältet, Inte ett billigt tält och inte heller så lätt men jag har nu ett för 3 på 3,5 kg och pkt är 78 cm långt, det du länkar till packat är 48 cm långt. passar perfekt för min ryggsäck då jag vill packa allt i den, sovsäcken i botten på tvären och detta tält skulle passa perfekt lodrätt efter det utan att säcken behöver lyfta på hatten.
 
Menar du en sådan här: http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=86246? Om man rör försiktigt så kanske det funkar...

Eller så får man köra på en gammal hederlig träsked...

Halaj!

Men jag tror att titan repar.
Jag var inne på Hornbach idag för jag tänkte att jag skulle tigga till mig några spillbitar att göra en spork av. De säljer ju bänkskivor i alla möjliga ädelträ som de sågar till den längd kunden vill ha.
-näe, vi säljer inga spillbitar.
-men kan få dem gratis då?
-näe
jag vet inte om det verkligen är Horbachs policy eller om han säljaren bara var en sån betongröv att han inte orkade gå 30 meter och kolla. Dåligt i vilket fall.
Jag tar det som ett tecken på nåt att det stod på hans namnbricka att han hette Nimrod:
http://www.urbandictionary.com/define.php?term=nimrod

Inte förrän i bilen på väg hem igen kom jag på vad jag skulle sagt istället:
-en styck bänkskiva, tack!
-jaha, hur lång då?
-30 mm!

//T
 
För den rabiate lättpackaren föreslår jag ätpinnar som lösning på problemet - för oss andra en träsked enligt ovan :) .

Halaj!

Näe, men jag funderar på att göra en i kolfiber kanske. Måste ju bli godkänt i UL-lägret.
Eller horn kanske. Det skjuts ju en och annan älg i det här landet så det måste ju gå att få tag på. Men horn kanske smakar? Det vill man ju inte. Nån som vet?
Jag är helt öppen för goda förslag på vad man kan göra en spork av. Det måste ju vara något man kan forma till en dubbelkrökt yta som ju skedbladet är

//T
 
Eller horn kanske. Det skjuts ju en och annan älg i det här landet så det måste ju gå att få tag på. Men horn kanske smakar? Det vill man ju inte. Nån som vet?

Ska inte en klassisk äggsked för gourmeter vara gjord av just horn? (Numera oftast plast, såklart, men det ska ha något med ägg och metallsmak att göra. Hm, silver + svavel kanske? Jag är dock ingen gourmet själv!) Fast jag vet inte vilket slags horn, om det är skillnad på vilka som ger smak eller är neutrala.
 
En slev, ha ha.
För många år sedan så satte alltid min svåger fram en slev till mig när det var födelsedagstårta, han antydde att det var något med storleken på munnen att göra.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.