Nytänk, Vad önskar/saknar du, efterfrågar du mest?

Tack T! Exakt vad jag kollar efter gällande tältets form och öppning, det har även en keps vilket jag kan ana är toppen om det småregnar lite och man ändå vill titta ut.
Jag ska absolut kolla närmare på det här tältet, Inte ett billigt tält och inte heller så lätt men jag har nu ett för 3 på 3,5 kg och pkt är 78 cm långt, det du länkar till packat är 48 cm långt. passar perfekt för min ryggsäck då jag vill packa allt i den, sovsäcken i botten på tvären och detta tält skulle passa perfekt lodrätt efter det utan att säcken behöver lyfta på hatten.

Halaj!

Eftersom du efterfrågade hög takhöjd så antog jag att du är lång, och inte hade ont av hög vikt rekommenderade jag ahwanee.
Men den har en lillasyster:
http://www.blackdiamondequipment.com/en-us/shop/mountain/shelters/hilight-tent
mindre än halva vikten, och nästan halva priset, i USD. Det tältet säljs inte i Sverige. Du kan läsa om mina mina vedermödor att skaffa det här:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=68295
följer du tompa_m:s tips i inlägg #13 går det säkert smidigt att få hit det.
Men om du nu är lång så funkar den inte för dig. Jag är 183 cm och både huvet och fötterna tar i kortsidorna om jag ligger raklång.

//T
 
senaste 4-5 åren typ, har jag kört med skeden/sleven från IKEAs köksset AKUT. Har kapat skaftet mellan dom två hålen. Väldigt liten för att kallas slev, men ganska rejäl som sked. Setet kostar 9kr...

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10092928/?uery=AKUT+Köksredskap+3+delar

Halaj!

Det var ett gott tips. Jag var där i söndags och klämde på besticken. Men eftersom halva Gbg:s befolkning hade bestämt sig för att storhandla på IKEA Bäckebol just den dagen blev det inga bestick. Jag orkade inte stå i kö en trekvart för en artikel för 9 Kr.
Det slutade med att jag köpte en golvlist i körsbär på Bauhaus istället. På bilden håller jag på och svarvar ur skålningen för skeden. Den kommer att bli lite för kort, men avståndet från chucken till prismorna på svarven tillåter inte längre.

//T
 

Bilagor

  • blomqvist.jpg
    blomqvist.jpg
    55.7 KB · Visningar: 367
Halaj!

Näe, men jag funderar på att göra en i kolfiber kanske. Måste ju bli godkänt i UL-lägret.
Eller horn kanske. Det skjuts ju en och annan älg i det här landet så det måste ju gå att få tag på. Men horn kanske smakar? Det vill man ju inte. Nån som vet?
Jag är helt öppen för goda förslag på vad man kan göra en spork av. Det måste ju vara något man kan forma till en dubbelkrökt yta som ju skedbladet är

//T

De ska vara gjorda av balsaträ det är jätteviktigt!
 
Halaj!

Njäe. Jag har en stor bit balsaträ hemma. Den har hållfasthet som wellpapp ungefär. Man kan nog göra en grop i ytan genom att trycka till ordentligt med tummen.
Prototyp nr.2 är färdig iaf. Den första sprack. Eftersom jag gjorde denna lövtunn längst ut i skedbladet kommer nog den att spricka också.

//T
 

Bilagor

  • spork_II.JPG
    spork_II.JPG
    34.8 KB · Visningar: 305
Detta säljs fom idag på XXL i Göteborg för 199:-

Från samma butik men blev ett North Face Rock 2 tält. riktpris är 2500:- dom sålde dom på kampanj för 999:-
'det måste man ju säga är ett bra pris, bra färg också, grönt.
Hyffsat vikt, 2,61 Kg som max.

http://se.thenorthface.com/tnf-se-en/equipment/shop-by-category/tents/rock-2-tent.html


Jag testade och vandrade på Roslagsleden igår och sov ute inatt. Inte med nya tältet utan hade ett annat nytt eller oanvänt, tre persons tält, Easy Camp Explorer,
Vilket Jä /&#"¤"/% skräp! ,

Började resa det rätt sent så rätt mörkt, Jag fann då inga fästen för stängerna, slutade med att jag använde det som ett knäppetält. Sov riktigt bra sen I en gammal MC Kinley sovsäck som var bäst i test i Råd och Rön 1986 eller nått.
Men faktiskt en bra säck, liten volym och har komforttemp under nollan. Vikten vet jag inte.

Kollade sen hemma idag med Easy Camp tältet, det går inte att resa tältet, kupolstängerna finns det inga ögglur för att fästa, allt man kan göra är att trycka ner dom i marken.

Meningen var att komma ut lite denna gång, easy camp tältet är köpt nångång och inte tänkt att ha för vandring, prislappen satt kvar, halva priset vilket var 278:-

Bra att ha till ungarna i trädgården men det funkar ju inte ens för det ändamålet.


ser fram emot att testa North Face tältet.

Trevlig Valborg. /C.E
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.