Nyss hemkommen efter årets vandring

Kom hem i torsdags och det känns redan tomt, ska det nu vara ett år kvar till nästa gång?? Min son, 15 år, och jag vandrade från Vakkotavare (jobbig första sträcka till Teusajaure med mycket snö kvar som vi sjönk igenom) till Nikkaloukta med lite inblandade dagsturer, bland annat en upp till Tarfala (ja, DÄR var det snö, -2 och underkylt regn, skönt att det finns säkerhetsrum).

Underbart väder dock, med en riktigt solig och varm Midsommar. De två sista dagarna var det regn, men det köper jag utan att gnälla med tanke på vilken tur vi hade i övrigt, hade inte räknat med det med tanke på hur tidigt vi var däruppe.

Är lite avundsjuk på alla ni som har resan framför er...;-)

Lintilla; sa:
Kom hem i torsdags och det känns redan tomt, ska det nu vara ett år kvar till nästa gång?? Min son, 15 år, och jag vandrade från Vakkotavare (jobbig första sträcka till Teusajaure med mycket snö kvar som vi sjönk igenom) till Nikkaloukta med lite inblandade dagsturer, bland annat en upp till Tarfala (ja, DÄR var det snö, -2 och underkylt regn, skönt att det finns säkerhetsrum).

Underbart väder dock, med en riktigt solig och varm Midsommar. De två sista dagarna var det regn, men det köper jag utan att gnälla med tanke på vilken tur vi hade i övrigt, hade inte räknat med det med tanke på hur tidigt vi var däruppe.

Jag bor liksom du i Västra Götaland. Det är lite jobbigt med avseende på fjällvandring. Egentligen ska man bo längre norrut. Då kan man åka ut när som helst.

Men å andra sidan är större städer också attraktiva.

Flytta Göteborg till Norrland!

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Ta en tur till!

Åk en gång till!

De senaste två åren har jag varit ute två gånger. Det planerar jag för i år också!

En ensamvandring och en med sällskap, en sommar- och en hösttur!

Känns jättebra!

Hälsn. BM

larsl; sa:
Lintilla; sa:
Kom hem i torsdags och det känns redan tomt, ska det nu vara ett år kvar till nästa gång??
Åk upp en gång till. En långhelg i Jämtlandsfjällen i september är inte helt fel.

Precis! Åk ett varv till!

Jag gör Grövelsjön v29
Härjångsdalen - Gåsen - Sylarna - Helags v31
Prel. även Fulufjället eller nåt annat lättillgängligt v35 el. 36

Nu har jag iofs fördelen att vara singel, så jag behöver bara fixa kattvakt... :)

/H

Känns inte som problemet ligger i huruvuda man är singel eller ej, känns mer som ett ekonomiskt dilemma, samt semesterdagar. Men visst är det lockande att åka upp en tur till hösten.

Lintilla; sa:

Hm, är det myckte snö i området?
Jag och en vän åker upp till abisko på måndag, och ska troligtvis ner söderut mot vistas iaf.

Och viktigast av alt, myggrapport? ;)

Edit: Om drygt 2 veckor kommer jag hem från mitt äventyr.. Skönt att jag har några dagar paddling direkt efter, och sen en vecka fiske i fjällen strax efter det. ;)

lleberg; sa:
Hm, är det myckte snö i området?
Jag och en vän åker upp till abisko på måndag, och ska troligtvis ner söderut mot vistas iaf.

Och viktigast av alt, myggrapport? ;)

Uppe på högre höjd var det snö, och jobbigt att gå. Vandringen mellan Vakkotavare och Alesjaure var tuff och det var en hel del snö att pulsa i upp till Tarfala. Men den smälter ju för fullt och det är redan ett par veckor sedan jag var där nu, så jag har tyvärr ingen bra rapport.

Vi säg väldigt få mygg, det var alldeles för soligt för dem (de gillar inte sol), det var bara sträckan Kebnekaise fjällstation till Nikkaloukta, där det även regnade, som vi hade besvär av dem.

Efter vad jag har hört är det fint väder i norr nu med, så med lite tur får även ni sol och slipper dem!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips