Nyss hemkommen efter årets vandring

Kom hem i torsdags och det känns redan tomt, ska det nu vara ett år kvar till nästa gång?? Min son, 15 år, och jag vandrade från Vakkotavare (jobbig första sträcka till Teusajaure med mycket snö kvar som vi sjönk igenom) till Nikkaloukta med lite inblandade dagsturer, bland annat en upp till Tarfala (ja, DÄR var det snö, -2 och underkylt regn, skönt att det finns säkerhetsrum).

Underbart väder dock, med en riktigt solig och varm Midsommar. De två sista dagarna var det regn, men det köper jag utan att gnälla med tanke på vilken tur vi hade i övrigt, hade inte räknat med det med tanke på hur tidigt vi var däruppe.

Är lite avundsjuk på alla ni som har resan framför er...;-)
 
Lintilla; sa:
Kom hem i torsdags och det känns redan tomt, ska det nu vara ett år kvar till nästa gång?? Min son, 15 år, och jag vandrade från Vakkotavare (jobbig första sträcka till Teusajaure med mycket snö kvar som vi sjönk igenom) till Nikkaloukta med lite inblandade dagsturer, bland annat en upp till Tarfala (ja, DÄR var det snö, -2 och underkylt regn, skönt att det finns säkerhetsrum).

Underbart väder dock, med en riktigt solig och varm Midsommar. De två sista dagarna var det regn, men det köper jag utan att gnälla med tanke på vilken tur vi hade i övrigt, hade inte räknat med det med tanke på hur tidigt vi var däruppe.

Är lite avundsjuk på alla ni som har resan framför er...;-)

Jag bor liksom du i Västra Götaland. Det är lite jobbigt med avseende på fjällvandring. Egentligen ska man bo längre norrut. Då kan man åka ut när som helst.

Men å andra sidan är större städer också attraktiva.

Flytta Göteborg till Norrland!
 
Ta en tur till!

Åk en gång till!

De senaste två åren har jag varit ute två gånger. Det planerar jag för i år också!

En ensamvandring och en med sällskap, en sommar- och en hösttur!

Känns jättebra!

Hälsn. BM
 
larsl; sa:
Lintilla; sa:
Kom hem i torsdags och det känns redan tomt, ska det nu vara ett år kvar till nästa gång??
Åk upp en gång till. En långhelg i Jämtlandsfjällen i september är inte helt fel.

Precis! Åk ett varv till!

Jag gör Grövelsjön v29
Härjångsdalen - Gåsen - Sylarna - Helags v31
Prel. även Fulufjället eller nåt annat lättillgängligt v35 el. 36

Nu har jag iofs fördelen att vara singel, så jag behöver bara fixa kattvakt... :)

/H
 
Känns inte som problemet ligger i huruvuda man är singel eller ej, känns mer som ett ekonomiskt dilemma, samt semesterdagar. Men visst är det lockande att åka upp en tur till hösten.
 
Lintilla; sa:
Kom hem i torsdags och det känns redan tomt, ska det nu vara ett år kvar till nästa gång?? Min son, 15 år, och jag vandrade från Vakkotavare (jobbig första sträcka till Teusajaure med mycket snö kvar som vi sjönk igenom) till Nikkaloukta med lite inblandade dagsturer, bland annat en upp till Tarfala (ja, DÄR var det snö, -2 och underkylt regn, skönt att det finns säkerhetsrum).

Underbart väder dock, med en riktigt solig och varm Midsommar. De två sista dagarna var det regn, men det köper jag utan att gnälla med tanke på vilken tur vi hade i övrigt, hade inte räknat med det med tanke på hur tidigt vi var däruppe.

Är lite avundsjuk på alla ni som har resan framför er...;-)

Hm, är det myckte snö i området?
Jag och en vän åker upp till abisko på måndag, och ska troligtvis ner söderut mot vistas iaf.

Och viktigast av alt, myggrapport? ;)

Edit: Om drygt 2 veckor kommer jag hem från mitt äventyr.. Skönt att jag har några dagar paddling direkt efter, och sen en vecka fiske i fjällen strax efter det. ;)
 
lleberg; sa:
Hm, är det myckte snö i området?
Jag och en vän åker upp till abisko på måndag, och ska troligtvis ner söderut mot vistas iaf.

Och viktigast av alt, myggrapport? ;)

Uppe på högre höjd var det snö, och jobbigt att gå. Vandringen mellan Vakkotavare och Alesjaure var tuff och det var en hel del snö att pulsa i upp till Tarfala. Men den smälter ju för fullt och det är redan ett par veckor sedan jag var där nu, så jag har tyvärr ingen bra rapport.

Vi säg väldigt få mygg, det var alldeles för soligt för dem (de gillar inte sol), det var bara sträckan Kebnekaise fjällstation till Nikkaloukta, där det även regnade, som vi hade besvär av dem.

Efter vad jag har hört är det fint väder i norr nu med, så med lite tur får även ni sol och slipper dem!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
skynet Nyss hemkommen från Kebnekaise (29/6-7/7) Fjällvandring 0
lleberg Hemkommen från en tur kring abisko! Fjällvandring 1
farbrorjoakim Valådagsfyrkanten efter midsommar Fjällvandring 8
Lappen69 Tvådagars tur från Abisko(?) efter midsommar Fjällvandring 2
haiwa Transport Nikkalukta - Kiruna efter 22 sept Fjällvandring 2
STF slutar köra båt i Ritsem efter 2019 Fjällvandring 36
Karolina86 Aktse och Skierfe efter midsommar Fjällvandring 2
Niak65 Bydalen/Höglekardalen väg efter. Fjällvandring 0
Tagetes På väg till Salto efter nio sarekdagar! Fjällvandring 1
majjen Norra Storfjället strax efter midsommar? Fjällvandring 18
KimE Besöksförbud efter Kungsleden Fjällvandring 2
Ceres Helags -efter sylsjön - kläppen - Helags Fjällvandring 7
skallagrimson Funderingar efter min första fjällvandring... Fjällvandring 44
dako Hud som lossnar efter fjällvistelse Fjällvandring 11
plaskdaja Stensdalen efter branden Fjällvandring 6
cinnober Padjelantaleden efter midsommar Fjällvandring 20
lunten Abisko - Nikka veckan efter midsommar? Fjällvandring 7
Tomas P Spår efter 4-hjuling i Abisko NP Fjällvandring 98
karisjanken Kort summering efter solovandring i Padjelanta Fjällvandring 4
Tauer Tältplats efter Kebnekaise fjällstation? Fjällvandring 4
carstens Padjelanta/Nordkalottsleden efter 6/9 Fjällvandring 6
janisn abisko - nikkaluokta veckan efter midsommar Fjällvandring 3
robwal transport till kebnats eller annan utgångspunkt i sarek efter den 24 sept Fjällvandring 8
Igelkotte Innehållet i Christophers ryggsäck efter alla råd&tips Fjällvandring 47
Gardsiö Spana efter björn vid Sånfjället Fjällvandring 10
brigas Reflexioner efter att ha gått "ovan Skierfe" Fjällvandring 0
sofihag Vilse? Vi letar efter dig! Fjällvandring 0
umemorgan Spana efter rovdjur Fjällvandring 4
carlanca Buss Nikkaluokta-Kiruna efter 14:e september? Fjällvandring 8
fjällerik längtar efter semester! Fjällvandring 3
motumba Efter tågkompaniet? Fjällvandring 3
Svartkjelen Lars Monsen i mål efter 8000 km! Fjällvandring 16
laurentiusweg Kvikkjokk / Gamajåhka efter säsongen Fjällvandring 5
Parka Lapporten o Kåtotjåkka efter midsommar? Fjällvandring 9
Lars G A Mårmamassivet efter midsommar? Fjällvandring 8
karlsson Sarek veckan efter midsommar?! Fjällvandring 0
Söker efter vandringsberättelser... Fjällvandring 1
duvillno Skräp Sarek - funderingar efter en vandring Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.