Hej!
Sadeln - alltså en Brooks B 17 - visade sig vara perfekt för ändamålet (´scuse the pun!). Jag hade kört in den cirka fyrtio, femtio mil, och smörjt in den många gånger med Brooks eget dyra, men väldigt fina, sadelfett, innan jag stack - och jag fortsatte smörja under själva turen. Jag hade tagit med mig två andra sadlar; en gammal Elite lädersadel som jag kört mycket på tidigare (men inte en långfärdssadel), och den smala racersadeln till min nya Nishiki Limited, men jag behövde aldrig växla. Skillnaden med touring och racer öär ju bl.a. att man ska sitta så gott som rakt upp för det mesta. Om man ändå har ett bockstyre kan man ju, om andan faller på eller motvinden tar i, i alla fall böja ner sig lite. När man sitter rakt upp blir placeringen på sadeln mer direkt och på. Man SITTER mer, helt enkelt, med tryck - och då behövs en specialsadel. Brooks 17 B var (är!) helt underbar. Jag behöver ändå parera med Compeed, men den kombinationen räddade mig!
Vagnen är en Topeak av den här sorten:
http://www.topeak.com/products/trailer/journey_trailer_drybag
Kolla in den. Den fungerade fantastiskt bra. Jag hade c:a 25 kilo i den. Deras gräns går enligt specifikationerna vid 33 kg. Bagen lyfter man enkelt ur, om man vill. Vattentät. Kärran kopplas på och av med ett enkelt handgrepp; snabbkoppling. Låg tyngdpunkt, säker cykling. Rekommenderar ändå träning först, för balansen blir annorlunda. Det drar lite åt olika håll innan man vänjer sig. Jag låg i 45 km/t i utförsbackarna i Norrland, men då måste man vara på sin vakt.
Jag är en gammal landsvägscyklist, och har ett antal tävlingshojar. Därför var det naturligt för mig att bygga om en äldre och kraftigare sådan; en 11 år gammal Nishiki Competition. Jag höjde styret mycket - över en dm - men en helt ny sorts adapter, satte på stänkskärmar, bytte till fetare och starkare däck, satte på pakethållare för ett par cykelväskor, lindade om styret så det blev tjockt, bytte ut alla vajrar och en del lager, osv. Men jag tror det går lika bra att snitsa till din MTB. Se bara till att styret blir högt, och däcken släta och kanske smalare.
Glöm inte bort kläderna. Det är av största vikt att inte behöva tänka på kyla eller väta (mer än att det är tråkigt) Alla mina cykelkläder är dyra specialgrejor, men så slipper jag lida också. Speciellt långbyxorna är viktiga. Jag har två par Pearl Izumi Elite, som känns som ett smidigt skyddande rymddräktsskal!
Lycka till, meddela hur du gör!