Nyfiken på Makalu...

Har läst på vissa ställen att sydöstra toppen som häger ihop med huvudtoppen med en knivskarp kam ska vara obestigen...8010 meter...men samtidigt har jag läst på andra ställen om bestigningar...som verkar ha gått över den toppen också...sen har jag läst att makalu anses vara det svåraste över åttatusen...och ingen vinterbestigning har skett...nyfiken nyfiken...snälla berätta allt ni vet...för källorna på nätet är som sagt lite halvt om halvt sanna...
kram anna

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Finns ju fyra toppar till "Makalu". Chomo Lonzo (North Peak el. Makalu 2) är iallafall bestigen, fast den når ju tyvärr inte över +8000. Det gör inte heller Jumeaux (West peak) men den skall också vara bestigen. SE Peak passeras ju inte när man går via South Col.(S ridge), men borde man inte gått över denna topp när nån av lederna S face eller SW face klättrades?

270901.jpg

Har en bild på väggen utanför kontorsdörren; Makalu från norra väggen av Chamlang, Doug Scott.

Vet inte vad han gjorde mer än att fota, men på hans websida framgår nog allt han bestigit i bergsväg.

vilken av de mindre topparna är 8010 m?

det är den som ibland påstås vara obestigen...nämligen...lite nyfiken bara...tusen tack för alla inläggen:)
kram anna

eeehh....

tusen tack...men kan tyvärr inte öppna pdf filer...*ler*...skulle du kunna tolka den åt mig?
kram till alla som vill från anna

tusen tack...men kan tyvärr inte öppna pdf filer...*ler*...skulle du kunna tolka den åt mig?
kram till alla som vill från anna

Jag kan inte heller oeppna PDF-er foer stunden :)
Minns dock att infon var bra i filen.
Hursomhelst, saa aer den hoegsta oklaettrade sub-toppen paa planeten Lhotse Central II (8372m). Den aer dock i "D-kategorin" (prominens endast 37m).
I "C-kategorin" aer Batura II (7762m om jag minns raett) den hoegsta oklaettrade, men det kan snart aendras eftersom det aer ett stort Koreanskt team paa berget i skrivande stund. Prominens 107m.

Info om alla 8000m-topparnas undergrupperade toppar:
http://www.8000ers.com/cms/content/view/74/205/#o1
Finns inte toppen med paa listan har den foer liten prominens att ens raeknas som "sub-peak".

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips