Nybörjartur inkl hund med två dagars övernattning

Tips är att söka på Jämtlandstriangeln här också. Det finns väldigt mycket skrivet om den och även väldigt mycket i hundforumet om de bitarna.

Jämtlandstriangeln + hund gav ganska mycket matnyttigt. http://www.utsidan.se/forum/search.php?searchid=736607

Har skummat runt lite bland diverse trådar och hittat bra info.
Om man vill gå hela rundan från storulvån till helgas och sedan från helgas till sylarna, vad kan man förvänta sig då? Får man se något annat häftigt som man annars går miste om, eller är de finaste bitarna inom "triangeln"?

Mvh
Jesper

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
om man tänkt gå i slutet av juli början av augusti. vad kan man då räkna med för typ av väder
(även om det självfallet kan skifta en hel del)?.
Får man ha hund med sig i rummen, någon som vet? Eller har de någon form utav samlingsrum för hundar?

Mvh
Jesper

Det kan vara allt från sommarvarmt med 20-25 grader till enstaka snöfall men just månadsskiftet juli-augusti är vad jag föredrar när jag ska till fjällen i Jämtland eller längre norrut. För det mesta kanske runt 10-15 grader men som sagt kan det bli vad som helst med kort varsel. Har haft väldigt mycket regn på senaste årens turer men det är nog bara otur.

I Storulvån får är hundrum lika med en väldigt spartansk men mysig stuga med vedspis och utan rinnande vatten på andra sidan en bäck. Kan nog variera men jag har aldrig hört om några separata rum där man lämnar hundarna (borde dessutom bli risk för slagsmål).

http://www.svenskaturistforeningen.se/sv/hjalp/

Får jag tälta i fjällen?
Ja, det får du. Väljer du att tälta vid en av STFs fjällstugor eller fjällstationer betalar du en tältavgift och får då tillgång till den service stugan eller stationen erbjuder.

Jag är också sugen på Jämtlandstriangeln. Fungerar fjällstugorna där enligt samma principer som fjällstugorna längre norr ut, alltså att man inte behöver boka i förväg? Jag undrar eftersom det på fjällstationernas hemsidor finns bokningsmöjligheter.

Jag är också sugen på Jämtlandstriangeln. Fungerar fjällstugorna där enligt samma principer som fjällstugorna längre norr ut, alltså att man inte behöver boka i förväg? Jag undrar eftersom det på fjällstationernas hemsidor finns bokningsmöjligheter.

Fjällstugor kan inte bokas i förväg, men alla får plats på ett eller annat sätt när man kommer dit, medan fjällstationer kan bokas; de erbjuder i regel olika komfortnivåer, så om man vill vara säker på att få den man vill är det säkrast att förboka, speciellt under högsäsong.

Hejsan! som rubriken lyder är jag på jakt efter en tvådagars övernattningstur i tält, överkommligt för nybörjare med hund.

Skulle gärna vilja se lite kalfjäll, kanske någon dal eller dylikt. Helst inte skog då tid spenderas i dessa på daglig basis!

Vart spelar inte så stor roll men utgångspunkten är Uppsala. Tanken är att gå kanske i en takt på 12-18km per dag.
Tipsa gärna om vilken tid som är bäst (vår, sommar, höst) för förslagen rutt!

Bilder välkommnas hjärtligt!

Mvh
Jesper

Jag tycker hösten i Jämtland är bäst, mitten av augusti till mitten av september..inga mygg och torrt i markerna.

Vill du ha kalfjäll så kan du utgå från Storulvån så är det i princip kalfjäll hela tiden, dessvärre rätt mycket folk på triangeln men annars trevligt område och det går att gå lite alternativa vägar mellan t.ex Blåhammaren-Storulvån..via dalen mellan Getryggen/Tväråklumparna) för att slippa folket.

Man måste bo i hundrum på stationerna och dessa blir snabbt uppbokade. Vill man använda dusch/bastu och toalleter så betalar man en dagsavgift som tältande så får man tillgång till att utbyttja stationens faciliteter.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips