Nybörjarfrågor om utrustning

Hej!


Jag är bra sugen på att skaffa mig ett par turskidor för att så småningom kunna ge mig ut i fjällvärlden. Vad ska man tänka på vid införskaffandet av skidor, pjäxor och stavar?


Jag vill inte köpa nå´t som jag kommer att tröttna på inom ett par år utan grejer att utvecklas med, och som kan klara en topptur. Dessutom skulle jag ju naturligtvis vilja ta ett par telemarkssvängar.


Önskedrömmar!!! Finns det utrustning som klarar kombinationen turåkning/telemark? För mig är det viktigast att turskidåkningen fungerar.


Vad svårt det är?


Henke
 

Anonym från gamla forumet

Gäst
Kombination tur telemark....

finns inte. Skaffa separata grejor, annars får du bara utrustning som inte funkar till något. Några ljusglimtar finns dock t. ex Scarpa T2 och Crispi CX2. På dessa pjäxor kan man ställa ut skaftet bakåt så att det går att åka på platten med dom, samtidigt är dom riktigt bra utför. Ett par speciella turpjäxor är dock bättre på tur.


Ska du bli bra utför är det lättast att börja i pisten även om det är de stora vidderna som hägrar. Om du inte vill förstöra dina nya turskidor kan du montera över telis bindningarna på ett par gamla slalomskidor, det duger första säsongen. Riva Chili-bindning köper du billigast på www.globetrotter.de


Läs nyaste nummret av Utemagasinet, där finns en del tipps
 

peter.ask@ess.slu.se (Peter Ask)

Gäst
Det är klart att den finns, men...

...det blir ju alltid en kompromiss. Det är främst spannets hårdhet och pjäxornas styvhet som man måste kompromissa om. Tur-telemarkskidor med relativt mjukt dubbelspann och hyfsat insving (helst >10 mm), t ex Atomic Country fungerar utmärkt på tur, och går att lägga lite svängar med. Vill man ha bättre utförsegenskaper kan man gå på enkelspann som t ex Åsnes Nansen. Vallan slits bort fortare, och glidet kan vara lite sämre när fästvallan ligger i hela tiden, men det är inga problem att ta sig fram på platten. Jag har åkt på 20-milaturer med full packning på sådana skidor.


När det gäller pjucken så gäller det bara att de inte är för obekväma när man går på tur. Här kan man testa sig fram och känna efter hur mycket turkomfort man är beredd att offra för bättre stabilitet utför. Scarpa T3 sägs ju fungera bra till både och, men är tyvärr alldeles för smala för mina fötter.


MVH


Peter
 
kort pjäx-tillägg

Hej !
Beträffande turåkning med plastpjäxor så är jag ganska övertygad om att det går att göra 2-mils dagsetapper med t.o.m Scarpa T2. Förra turen med dom blev det en mil anmarsch på platten och det gick bra. Prioriterar man utförsåkningen så skulle jag nog inte dra mig för att åka en eller två dagsetapper med dom för att komma till baslägret för skidbestigningar, då sedan utförsstabiliteten är viktig för mig.
MVH, mats
 

urban.norstrom@boliden.se (Urban)

Gäst
Tips.

Kolla in mitt inlägg nr 188 på forumet för telemark. Jag är också inne på samma svar som övriga personer här.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.