Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid

Hej!

Planen är att senare i augusti vandra Abisko-Nikkaluokta och det enda jag har att roa mig med tills dess är att fundera kring utrustning, verkar det som!

I och med att jag har begränsad erfarenhet i ämnet fjällvandring vet jag inte riktigt vilken ingångsvinkel man ska ha till skaljackor under den här tiden på året. Har man dem på hela tiden, eller är det bara något man drar på när det blir regnigt och blåsigt? Jag har tittat på både Haglöfs Grym Evo, som är en större jacka man helst inte packar ner eller tar av sig bara för att bära, och Klättermusen Fjorgyn Anorak, som istället är en lätt, packpar sådan som man kan ta av och på vid behov. Som tredje alternativ har jag min Fjällräven Greenland Winter, som i mina ögon är längst ner i rangordningen då den är stor, tung, inte vattentät och dessutom fodrad. Vad är era synpunkter på ämnet? Min plan nu är egentligen att köra med min befintliga jacka så att jag kan skaffa mig någon slags egen åsikt, men jag vill gärna ha er input!
 
Regnjacka

Har du en regnjacka? Använd isåfall den så slipper du köpa nåt nytt. Fjällräven-jackan låter inte optimal för ändamålet.
 
Under sommarhalvåret gillar jag att ha en lättare regnjacka som endast bärs när det regnar på riktigt och sedan ha en vindjacka all annan tid som tål lite lätt väta.
 
En vindblus kan du ha behov av om det blir blåsigt. En vanlig herrskjorta i bomull/poly är utmärkt sy gärna ihop framdelarna till i höjd med brösten. Du har säkert en i din garderob.

go tur
 
Ordet "skaljacka" tycker jag ska användas för lite mer påkostade jackor (och motsvarande byxor) som är regntäta men ändå andas någorlunda bra. Ordet har dock fått en positiv status så tillverkarna vill gärna överanvända det. En skaljacka kostar från ett par tusen och uppåt.

En skaljacka har man både till regn, vind och kyla och håller sig hyfsat torr jämfört med billigare plagg som är regntäta, men där du ändå blir blöt av svett/kondens inifrån. Fjällvandring är ju ofta rätt ansträngande. Jag har tidigare - alltför länge - gått i vanliga regnkläder och varit genomvåt. Och alltid undrat om de läcker eller om det bara är kondens inifrån. Numera har jag riktiga skalkläder och är tämligen torr under dem.

När det är uppehållsväder går jag i en tunn ylletröja, ev. med en tunn bomull/polyesterskjorta utanpå till skydd mot mygg och knott. Vid kyligt väder har jag en fleece utanpå. Så jackan åker bara på vid regn, kyla eller hård vind. Men den ligger alltid överst i ryggsäcken!
 
Jag har alltid vandrat i en underställströja i ull eller ullblandning. T-shirt föredras om det är väldigt varmt, men blir för kallt om det blåser mycket. Därför får den stanna hemma. Underställströjan funkar OK även om det är varmt.

Blir det kallt kan man förstärka med en tunn jacka eller skjorta i bomull/polyester-blandning som vindjacka. Löst sittande så att den ventilerar bra.

Skaljackan är min regnjacka. Eftersom jag svettas väldigt mycket så används den enbart om det regnar, eller som rastplagg.
 
Vandrar i t-tröja eller underställströja beroende på väder. En vindtät löparjacka om det blåser. Regnställ om det regnar. Har med en dunjacka som förstärkningsplagg. Föredrar flera tunna lager att förstärka med framför en tyngre jacka.
 
När det är uppehållsväder går jag i en tunn ylletröja, ev. med en tunn bomull/polyesterskjorta utanpå till skydd mot mygg och knott. Vid kyligt väder har jag en fleece utanpå. Så jackan åker bara på vid regn, kyla eller hård vind. Men den ligger alltid överst i ryggsäcken!

Vad är fördelarna med en bomull/polyesterskjorta jämfört med en ren bomullsskjorta?
 
Vad är fördelarna med en bomull/polyesterskjorta jämfört med en ren bomullsskjorta?

De torkar snabbare, ren bomull skaver också lite värre även om det spelar så stor roll i de flesta fall på en skjorta.

Dock kan en bra skjorta i ren bomull vara bättre än en dålig i blandning, så testa dig gärna fram. Ett enkelt test är helt enkelt att se vilken som torkar snabbast efter tvätt och luktar bäst efter en dags användning (vissa plastmaterial kan lukta pyton snabbt).

/G
 
Jag har 3 olika skaljackor en grövre skaljacka arcteryx alpha sv
Den har jag mest på hösten och vintern, 100d nylon och goretex pro

en arcteryx zeta ar som är lite skönare att bara ha t shirt under som jag har på sommaren. Den har 70d Nylon
Och goretex men inte pro

Den 3dje är en arcteryx sphene som jag har i skidbacken
Den har 40d Nylon och goretex pro, alltså det tunnaste tyget av de 3 (som är gränsen för vad goretex pro kan få ha) Den andas bäst av dom 3 men tål nog minst

Ett tipps är iafl en 3 lagers skaljacka (är väl det som räknas som riktig skaljacka) och att dom ska ha ventilation med dragkedjor under armarna vilket ger bra ventilation det gör väldigt mkt.

Skulle jag köpa en nu att vandra med hade jag nog satsat på 70-80d Nylon 40 känns lite tunt och prassligt.
Dock är den ju lättast av dom och tar minst platts

Under har merinoull underställ om inte en merino tishirt eller Merino tröja 450gm, jag tycker jag blir lätt överhettad i fleece men skönt när det är kyligt och man hänger vid tältet. Lite som en dun jacka på vintern.

För mig går bomull bort, svettas lätt under armarna de blir blöta, luktar och tar en evighet för dom att torka

Sen har jag syntet underställ med de värmer lika bra som Ull torkar snabbast men luktar efter en dags användning
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
open_aperture Nybörjarfråga klädval fjällvandring Kläder 3
HansErik Nybörjarfråga om material Kläder 9
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Elvah Skaljacka som verkligen inte suger åt sig vatten Kläder 7
tustak Skaljacka för både sommar (bergsklättring) och vinter (skidtur)? Kläder 4
Schneeberger Rymligare skaljacka i längre modell Kläder 19
Alucardi Skaljacka liknande revolution race Cyclone rescue Kläder 0
Uller76 Skaljacka! Kläder 9
fitur Test och övervägning av lätt vind/skaljacka Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Bubbish Skaljacka för 198cm lång person Kläder 3
MathiasG1985 Skaljacka FJ Keb Eco Shell eller KM allgrön 2.0 Kläder 10
ludvig_svensk Lättvikt/UL skaljacka Kläder 14
triptrapp Goretex skaljacka alpint Kläder 0
Peppe75 Val av skaljacka Kläder 7
Koga Signature Behövger hjälp med att införskaffa en lämplig skaljacka och ett par lämpliga zip-off Kläder 4
camtim Skaljacka Kläder 0
karhuerik Slitstark skaljacka Kläder 5
ricke Bra skaljacka för vinterfjäll? Kläder 18
desireman Bra skaljacka för de med stor mage? Kläder 15
tommydee Skaljacka, beslutsångest Kläder 11
HBlad Skaljacka Kläder 15
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
Helosun Skaljacka som tål att bära ryggsäck. Kläder 5
mBengtson Alternativ till hardshell/skaljacka? Kläder 20
pernilssonpunktse Skaljacka passform Kläder 3
Viktorious En skaljacka som passar till det mesta Kläder 64
nisseni Skaljacka för 4 säsonger Kläder 15
Pallet Skaljacka för lång klättrare? Kläder 9
Gaffeltrucken Hjälp med köp av skaljacka Kläder 5
oscar.nystromer Skaljacka för fjäll och Stockholm Kläder 3
nicko_ Ytterligare en: hjälp mig välja skaljacka Kläder 18
Hedan76 Olja på skaljacka Kläder 3
Prefection Hjälp för köp av skaljacka. Kläder 3
Selleboy Skaljacka Kläder 6
Clownfish Helly Hansens Loke Jacket, paclite skaljacka Kläder 0
Kneedert Skaljacka i XXXL Kläder 2
Arwzz Klättermusen: Eta-proof eller Cutan? Kläder 29
Lumberjack92 Skaljacka, Fjällräven Eco Trail? Kläder 7
ChristinaV Tips på bra skaljacka! Kläder 21
Läraren Tråd till huvan på skaljacka Kläder 1
Ingle Ny skaljacka - men vilken? Kläder 6
laangnils Klättermusen, något att satsa på? Kläder 21
Petger Hitta lång skaljacka Kläder 17
jooh Skaljacka Bergans Gaustatoppen Kläder 0
awellander Skaljacka Kläder 4
plaskdaja Går det att laga dragkedjan på en skaljacka? Kläder 15
JohanB92 Köpa en skaljacka Kläder 12
Vintervilan Vilken skaljacka från Haglöfs? Kläder 5
typera Skaljacka 2 eller 3 lagers? Kläder 20

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...