nybörjare

Tja!
Har lite funderingar kring en vandring jag hade tänkt genomföra nu i början på Augusti.
Jag är ny som vandrare men har tänkt att åka upp till Kiruna och gå Kungsleden och undrar om sträckan Abisko-Nikkalukta är bra och kanske ta mig upp för Kebnekaise ? Hur många dagar behöver jag ?
Hur är det att tälta under sträckans gång? kan jag slå upp tältet var som ?
Är det lätt att hitta eller ska jag införskaffa en karta ?

Tack på förhand!

Jättebra sträcka! Vackert och bra som nybörjare. Mycket folk, speciellt vid Kebnekaise.

Jag var där ca 2013, då tog vi nog en vecka på oss, man kan ju ta det kortare om man går längre per dag, vi var framme tidigt vissa dagar och tog det lugnt men där hade man ju kunnat fortsätta.

Kolla etappbeskrivning på svenskaturistföreningen.se, där står det rätt bra om hur krävande olika etapper är, hur många timmar ca det kan ta osv har jag för mig.
En extra dag om du ska upp på Keb förstås.

Vi tältade vid fjällstugor/stationer, där finns ju alltid vatten osv, annars stod det tält lite här och där så funkar bra om man vill tälta lite mer ostört också. Men vid Abisko är det ju iaf nationalpark, där minns jag inte om det var restriktioner.

Alltid karta och kompass är min filosofi på vandring. :)

Leden är mkt bra markerad men kan alltid bli dimma eller något.
Om inte annat så kollade vi mkt när vi pausade, hur långt vi gått, vad det berget eller den dalen heter, trevligt tyckte vi ;)

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
tältning är inte tillåtet i nationalparken förutom intill abiskojaures stugplats STF ..,om man går några km uppför berget kieron slutning kommer man utanför samt får en fin utsikt dessutom .

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips