Nybörjare!

Tjena!

Ny här på forumet och jag tänkte ställa lite frågor som det säkert finns svar på någonstans här i forumet, men jag kör ändå... =)

Jo, jag tänker köpa mig en kajak för att motionspaddla med (till en början)...
Har paddlat i hyrkajak i insjö ca 10ggr, men det var ett tag sedan...
Kommer även att börja paddla i en insjö nu, men tanken är att våga sig ut på havet så småningom.
Så frågorna är ju:

Vad är lagom pris för en bättre begagnad kajak? Märken? Material?
Vad ska man tänka på vid ett eventuellt köp?
Utrustning?

En annan "dum" fråga kanske: Hur farligt är det egentligen om man snurrar runt...? Måste man kunna göra en s.k. "eskimosväng"...?

Hoppas att någon här på forumet kan hjälpa med lite svar... Jag är grymt sugen på att börja paddla!

Tack på förhand / Thomas

Eskimåsväng

Det beror på var och när du snurrar runt. Det finns andra tekniker än eskimåsväng för att ta sig upp om kajaken mot förmodan välter. Flottörräddning fungerar bra under "normla" förhållanden men ska du ut och leka i höga vågor så är eskimåsväng att rekomendera.

Lär dig paddla först och om du blir sugen kan du gå en eskimåsvängskurs senare. Du lär dig många saker på vägen och får mer kontroll på kajaken efter kursen.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips