NYbörjare

Hejsan
jag har precis upptäckt skogen skulle man kunna säga:)
har alltid varit rädd för skog och ödemark men nu har jag börjat längta ut och planerar att göra min första vandring till sommaren.
jag har aldrig ens tältat på andra sätt än på campingplats....så det här är helt nytt för mig alltså.

Har några tips på var det är enkelt att börja,
saker att tänka på som jag som nybörjare inte kanske tänker först av allt på:)?

Önskar sommaren var här!

Trevlig sida detta verkar vara
/elin
 
Tips

Det kanske bästa rådet är: Krångla inte till det.

Visst kan vi diskutera utrustning och dess handhavande sida upp och sida ner här på forumet, men det beror mer på uteabstinens än på att det egentligen spelar så stor roll.

Var du än bor är det garanterat inte långt till en mysig vandring. Ta med dig någon du trivs med, eller gå själv.
Stoppa en extra tröja till pausen, regnkläder, kanske ett sittunderlag, matsäck och karta+kompass i en liten ryggsäck, sätt ena foten framför den andra och börja gå.

Men se upp, det är beroendeframkallande!
 
Gör som Gustav skrev, men kom o tänka på en sak, ta med kamera om du har, det är något jag är glad över att jag hade i början i skogen.
Visserligen var det en Kodac Instamatic, det billigaste o enklaste som fanns då, men guud va roligt det är nu 38 år senare o sitta o titta på bilderna o minnas första vandringarna....
 

Bilagor

  • fislosen1.jpg
    fislosen1.jpg
    50 KB · Visningar: 550
Förmodligen har du den utrustning som krävs för en kort tur: sovsäck och ryggsäck. Kolla upp vädret och gör en kort tur hemma omkring, typ gå till en fin sjö och var där över helgen. Men som sagt naturen är grymt beroendeframkallande. Är själv nerdragen i denna "drog" rätt rejält. Med tiden vill man ha tyngre saker och sen är man fast för livet:

main.php
 
fjäll

Hej!

Jag rekommenderar någon toppbestigning i fjällvärlden direkt, t.ex. besseggen eller glittertind i Jotunheimen. Annars andra höghöjdsfjäll med fet utsikt. Då blir du nog hooked direkt :)
 

Ett tips när du fotograferar mot så stora och ljusa ytor, ställ kameran på 1+ till +2 med exponeringsreglaget.

Kameran luras nämligen av de ljusa ytorna och tror att "här var det ljust" och drar ned exponeringen.

Men det var inte ljust, det var motivet som var vitt...

Och nu blev det grått i stället...

Jag tog mig friheten att snabbjustera bilden i efterhand.
 

Bilagor

  • IMGP1207_JPG.jpg
    IMGP1207_JPG.jpg
    24.6 KB · Visningar: 510
Ett tips när du fotograferar mot så stora och ljusa ytor, ställ kameran på 1+ till +2 med exponeringsreglaget.

Kameran luras nämligen av de ljusa ytorna och tror att "här var det ljust" och drar ned exponeringen.

Men det var inte ljust, det var motivet som var vitt...

Och nu blev det grått i stället...

Jag tog mig friheten att snabbjustera bilden i efterhand.

Jag brukar inte våga använda exponeringskompensationen, det är så lätt hänt att det blir en massa rosa linjer över hela bilden...

/OJ
 
Hej!

Jag rekommenderar någon toppbestigning i fjällvärlden direkt, t.ex. besseggen eller glittertind i Jotunheimen. Annars andra höghöjdsfjäll med fet utsikt. Då blir du nog hooked direkt :)

Och här sätter mina fördomar in; Är kipil månne av manligt kön? Jag skulle snarare rekommendera enslig sjö med klippor och lugn och solnedgång och fågelliv som inkörsport. Men alla sätt är ju bra utom de dåliga!

Seriös Elin - välkommen in i de galnas lyckliga gäng. Handfasta råd:

-Ha lagoma kläder på dig. Jeans, varm och go tröja, mössa och vantar brukar räcka gott vackra höstdagar.

-God matsäck.

-Ge dig ut! Kolla in din kommuns hemsida och se vad de har för förslag på fina utflyktsmål. Packa ryggan och ge dig ut, med eller utan vänner. Tältet är så mycket mysigare när man kommer bort från de överbefolkade campingplatserna!
 
Berätta gärna mer om var du bor och vad du menar med "vandring".

Ser du en bild av att du skall traska runt en vecka i fjällen med övertung ryggsäck eller menar du att du skulle vilja ta en helgtur längs en västgötsk skogsjö?

Ett sätt att komma igång med en skön tur är att nyttja stuga för att kanske inte avskräckas av fuktiga tältnätter (med lårklistrade blöta jeans) första gången.

I mina gamla hemtrakter (Herrestadsfjället) finns det stugor som går att nyttja gratis vilket är rätt skönt för en trivsam vandring med lätt ryggsäck...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gwb Fårö runt för en nybörjare - Hur gå tillväga? Vandringsleder 2
Lena1 Vandra som nybörjare, ensam - tips och inspiration önskas Vandringsleder 26
LoaferTherapy Sörmlandsleden nybörjare Vandringsleder 6
sigge_ Tips tälta i götaland, nybörjare med hund Vandringsleder 0
martin_uppsala Nybörjare söker tältplats nära vatten i Uppsalatrakten Vandringsleder 1
intelligence Nybörjare på Bohusleden Vandringsleder 1
Zombina Nybörjare i Grövelsjön Vandringsleder 8
salvion Sökes: Första turen för en nybörjare i Stockholmstrakten Vandringsleder 10
frippe99 nybörjare Vandringsleder 2
Joakimlejon Nybörjare i Göteborg vill ut o fiska ett par tre dagar Vandringsleder 3
Fredrikmollgard Nyfiken nybörjare Vandringsleder 12
iVåttochTorrt Tips till nybörjare Vandringsleder 1
Johan.H Gyllbergen - Nybörjare med barn Vandringsleder 4
alle.samuelsson_hotmail.com Nybörjare - val av sko/känga? Vandringsleder 6
Marienbad Nybörjare i Skåne! Vandringsleder 16
diggidan Nybörjare med många utmaningar framför mig! Vandringsleder 11
Talisman Nybörjare - Vandra del av Skåneleden ås till ås - Hjälp med förberedelse Vandringsleder 7
Bjösha Vandringsleder för nybörjare Vandringsleder 3
Feb79 Vandring nybörjare och erfarna tillsammans Vandringsleder 4
kikkit Jämtlandstriangeln, hjälp en nybörjare. Vandringsleder 26
Audrey nybörjare, hjälp! Vandringsleder 13
thomast2 Passande vandringsled för nybörjare med hund? Vandringsleder 9
Ninai Nybörjare! Vandringsleder 3
anwa Vandring för nybörjare Vandringsleder 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.