Nybörjare, vilken kanot eller kajak ska jag välja?

Jag letar efter en kanot (eller kajak) att använda under kommande sommar. Eftersom jag är nybörjare inom området behöver jag lite hjälp med att välja typ, märke m.m. Användningsområdet riktar sig främst mot att glida omkring på både större sjöar och mindre vattendrag, främst i Värmland (ingen havspadling).

Till och börja med ska den rymma två personer plus två ryggsäckar (hur är det med faltkajaker och packning?), den bör vara stabil och relativt lätt att bära runt (två personer ska kunna frakta den på sträckor upp till 5 km) på. Vilket material? Om det lutar åt en faltkajak, vilket märke?

Eftersom den inte kommer att används så hemskt mycket så bör den klara av att förvaras längre tider (detta kanske inte är något problem men jag frågar ändå). Jag har inga utrymmesproblem med att förvara den, men ju mindre plats den tar desto bättre.

Har tittat lite på faltkajaker, är det något som kan vara intressant för mig, om man bortser från priset.

Vore väldigt glad om någon kunde hjälpa mig med ett bra val av kanot eller kajak.

Tack/Johan
[Ändrat av Johan.E.S. 2001-04-03 kl 16:55]

Klepper är billigare än feathercraft men feathercraft verkar vara lite modernare - om man jämför Aerius 2 mot feathercrafts K2 exp.

Nackdelen med faltkajaker är att dom ofta e långsammare
än glasfiber/gelcoat kajaker.

Jag tror dom heter Avanza fritid och finns i Älvsjö utanför Sthlm.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Klokt val!

Det låter som du är inne på faltkajakspåret, och på goda grunder. Du listar ju flera av faltisarnas givna fördelar (last, förvaring, allroundanvändning på olika vatten).

Det finns tillverkare i Tyskland, USA, Frankrike, Norge, CAnada och Ryssland men det är bara Klepper, Feathercraft, Pouch och Ally som har svensk distribution. Kolla min sida om faltkajaker för mer detaljer: http://w1.855.telia.com/~u85511012/faltkajak/

Vad gäller Klepper eller Feathercraft är båda bra val, Klepper står för naturmaterial i underbar finish och historiska meriter som ingen kajak slår. På sistone har de även lanserat nya innovativa modeller. Feathercraft har varit igång sen 80-talet och står för en del bra innovationer. Även Pouch är helt klart värda en provpaddling. Ally har mest faltkanadensare men även en faltkajak i sitt sortiment.

Vilken du än väljer kommer du att vara glad att du valt en faltkajak.

[Ändrat av SES 2001-04-04 kl 15:23]

Det ser bra ut än så länge och jag är nöjd med svaren. Vad som skulle vara intressant att veta är hur det går att föra med sig packning i faltkajak. Under sommaren handlar det om längre turer med (den nyköpta) kanot eller kajak tillsammans med packning i form av 2 st stora ryggsäckar (ca 100 L). Frågan är, får det plats i en faltkajak?

Den som jag har planerat att padla tillsammans med föredrar den mer vanliga kanadensaren, mest för att den är öppen och han är mest van vid den typen, det är svårt att lära gamla hundar att sitta :). Går det på något sätt att göra en faltkajak mer öppen eller förlorar man hela poängen då?

/Johan

Lastförmågan är inget problem, kolla specarna på min sida. Du kan beställa de flesta modeller med eller utan packluckor.

Vill du ha en öppnare modell så är Klepper och Pouch att föredra, stor gemensam sittbrunn för två paddlare, medan Feathercraft har individuella sittbrunnar.

Lämpligt nästa steg: kolla in ett par av modellerna, provpaddla, känn efter!

Canadensare kan vara ett bra alternativ när man håller sig till mindre insjöar och åar. Lättlastad, lätt att komma ur och i för att man sitter närmare stävarna, inget droppvatten från ett blad i luften, lätt att ändra sittställning.
Jag vill rekommendera Acron White Water http://www.come.to/acron en lättdriven canadensare som vakar fint i sjö.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips