Nybörjare till Kebnekaise

Nej vi har aldrig fjällvandrat förut.

//Nic

Eftersom ni aldrig vandrat i fjällen förut, men ändå vill långt norrut får ni ett bra alternativ:

Abisko

Därifrån kan ni sy ihop ett eget turpaket och därmed skolprojekt med mycket olika infallsvinklar - natur, grottor, fiske.
Apekter på hur man levde förr och nu i fjällvärlden. Er egen prestationsförmåga både vad det gäller fysik och projektledning. Ja, eller något ni kommer på själva....
 
Om ni vill bestiga ett fjäll: Storvätteshågna är Dalarnas högsta berg, ca 1200 m, lätt att bestiga, närmare civilisationen (1 mil ungefär) varmare och ljusare än Kebnekaise och riktig fjällmiljö. Det är ett betydligt bättre skolprojekt för några fjällnybörjare, och är rätt tufft ändå.

Annars, om ni redan har bokat biljetter, så håller jag med om Abisko. Men håll er på lederna och ge er inte iväg längre än en dagstur från en befolkad plats, så här första gången.
 
Förvisso är man myndig när man är nitton år..Men om förståndet är det är ju en annan grej. Jag måste säga att jag inte tycker de här trådarna om 'skolprojekt-i-vintertid' med Kebnekaise som motiv är vidare insiktsfulla lagda va? (det finns en hel del sånna här diskutioner redan om dessa knäppiga ideer)
Jag tycker det är en del annat som man borde fundera över här innan man ställer frågor om Timberlandskor och medföljande Morakniv..

Förstånd korrelerar inte altid heller med ålder. Det förekommer en hel del otroligt korakde frågor på detta forum kan man tycka ibland. Om jag att jag undvikit att ställa en sådan är det endast för att jag inte ännu ställt någon fråga om GPS :).

Om frågeställningen är så obota korkad kan man ju undvika att svara på den, alternativt inse att den inte var korkad för som ställde den.

Men nu till Kebneprojekt i skolan.

Tråden nedan får INTE undvikas. Efter denna pliktlitteratur är alla frågor välkommna ;)

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=15310

med uppföljningar

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=15513

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=15515

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=20011

Nej, jag rekomenderar inte heller en sen hösttur, vinterbestigning, till någon som inte har stor erfarenhet. Men ärligt talat vet jag inte om mitt svar är något värt ty jag har själv inte gjort något dylikt.
 
Anledningen att dessa skolprojekt kommer lagom till vintern börjar är att man på gymnasiet har ett projektarbete att göra i årskurs tre (oftast). Avråde senast en idag som tänkte upp och fjällvandra i Keb.
Arbetet skall vara klart i April någon gång, vilket gör att man inte har en enda vecka med sommar. Själv föreslog jag vasaloppet istället, men inte riktigt samma sak som fjällvandring dock..

Ett litet inlägg till bara, kom hem från Sylarna för en vecka sedan. Det börjar bli riktigt kallt, det går bra om solen lyser men på natten är det riktigt kallt.
 
Om ni vill bestiga ett fjäll: Storvätteshågna är Dalarnas högsta berg, ca 1200 m, lätt att bestiga, närmare civilisationen (1 mil ungefär) varmare och ljusare än Kebnekaise och riktig fjällmiljö. Det är ett betydligt bättre skolprojekt för några fjällnybörjare, och är rätt tufft ändå.

Jag minns inte om det var detta eller om det var Sälenfjällen som tydligen numera inte räknas som fjäll längre eftersom det växer träd på dem ;)

I övrigt håller med övriga skribenter, har man bara erfarenhet från låglandsaktiviteter under det varma halvåret så bör man nog inte ge sig upp på Keb i mitten av september. Har man otur får man fullt vinterväder.
 
höstvandring

eller så får de en fantastisk höstvandring, fram till stationen är det ju en mycket enkel vandring, sen kan man ju anpassa topptur efter väder och vind. Men nu är det ju ingen höghöjdsexpedition direkt...
 
Absolut, är det bra väder är det ju en otroligt vacker vandring som de flesta med anständigt flås klarar utan större problem, men det är ju inte vacket väderscenarior man behöver förbereda sig för.
Jag syftade upp på toppen, att gå fram till stationen är ju inga större problem, och därifrån kan det ju läggas nya planer beroende på förhållanden.
 
sen kan man ju anpassa topptur efter väder och vind.

Frågan är bara om man som relativ nybörjare i fjällen har förmågan att avstå toppturen när man bör. Fjällvädret, speciellt på vintern, kan ju vara oberäkneligt, plus det faktum att man ska upp 1400 höjdmeter vilket gör vädret ännu mer kritiskt. Jag tänker också att höga toppturer i svenska fjäll kan vara överraskande slitsamma och uttråkande för ovana vandrare p g a snuskigt mycket block som ska trampas över. Man vet kanske inte hur trött man blir, och inser man det vid toppstugan så är det långt ner till tältet.

Jag kan dock nästan inte tänka mig något mer lockande än en topptur i septembersol och vindstilla :)
 
Va sku de va för problem att fa upp till Kebne om två veckor? Säg mig! Ser inga som helst problem med det. De går nog hur bra som helst med Timberlandskor å en Morakniv, å förstås en ryggsäck å kläder. De går bevisligen bra att gå upp med löparskor å exrta strumpor...
.
Man behöver inte springa om kring med de senaste märkesgrejorna... Vissa på fjället tror ju att dom e på nå modevisning.
 
Va sku de va för problem att fa upp till Kebne om två veckor? Säg mig! Ser inga som helst problem med det. De går nog hur bra som helst med Timberlandskor å en Morakniv, å förstås en ryggsäck å kläder. De går bevisligen bra att gå upp med löparskor å exrta strumpor...
.
Man behöver inte springa om kring med de senaste märkesgrejorna... Vissa på fjället tror ju att dom e på nå modevisning.

Det är väl inte så mycket prylarna i sig som behovet att överhuvudtaget ställa de frågorna inför en topptur på Sveriges högsta berg i september. Vädret i september är mer oberäkneligt; det kan vara helt fantastiskt och det kan vara riktigt jävligt med närmast vinterlika förhållanden på kalfjället. Marginalerna är med andra ord mindre och man bör ha en viss vana vid de skiftande förhållanden som förekommer den tiden, det kan komma en halvmeter snö på kort tid (som det gjorde förra året) och man får räkna med nattemperaturer på ner mot 10 minusgrader och kallare ju högre upp man kommer. En situation med mycket nederbörd, hårda vindar och kalla temperaturer kan förvandla en till synes oskyldig topptur till en överlevnadsstrapats. Och där kommer erfarenhet och fjällvana in i bilden. Väderförhållandena är helt enkelt mer vanskliga i september.

Sen är det en annan sak om de bor i anslutning till fjällstationen och följer med på en guidad tur upp men man får även räkna med att det i september inte är en självklarhet att det går att ta sig upp heller. Jag vet inte hur länge de kör guidade turer men fjällstationen slår igen för säsongen i mitten av september. Än så länge är väderförhållandena ganska bra men min erfarenhet är att de två första veckorna av september i regel innebär ganska drastiska väderomställningar.
 
Va sku de va för problem att fa upp till Kebne om två veckor? Säg mig! Ser inga som helst problem med det. De går nog hur bra som helst med Timberlandskor å en Morakniv, å förstås en ryggsäck å kläder. De går bevisligen bra att gå upp med löparskor å exrta strumpor...
.
Man behöver inte springa om kring med de senaste märkesgrejorna... Vissa på fjället tror ju att dom e på nå modevisning.

Märket spelar ingen roll, men funktionen gör det.
Kyla, blåst och snöglopp är en otäck kombination om du inte är rustad för det. Jag har själv fått hjälpa en tjej som blivit rejält nedkyld av just den kombinationen. Hon klarade inte av att gå nedför en vanlig stig. Hade det varit halt eller blockterräng hade det varit riktigt illa.

Om två veckor har fjällstationen stängt och det finns förmodligen inte hjälp att få från andra vandrare. Visst kan det bli bra väder och visst kan det gå bra med löparskor och lite fika i ryggan, men det KAN lika gärna slå om till busväder halvvägs upp. Den som inte klätt sig rätt då är faktiskt riktigt illa ute. (och det är fortfarande inte märket på kläderna som håller dig varm)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jthundera Topptur till Kebnekaise, nybörjare! Fjällvandring 4
maze Nybörjare till Kebnekaise Fjällvandring 14
peter88 Nybörjare till kungsleden, vilken rutt passar bäst? Fjällvandring 4
skallagrimson Tips till nybörjare Fjällvandring 7
elfaljino Tips till unga nybörjare! Fjällvandring 8
Karin o co Tips till nybörjare med barn i Jämtland! Fjällvandring 11
Emma_ Tips till två nybörjare? Fjällvandring 14
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
sardonisk Vålådalsfyrkanten (relativ nybörjare) Fjällvandring 12
Mössa Ställa in tälttur pga ihållande regn? (nybörjare) Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
Bjorn1971 Nybörjare i Grövelsjön och Töfsingedalen. Fjällvandring 10
Askel Sonfjället med nybörjare? Fara för björn? Fjällvandring 1
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
fonkymon Åreskutan nybörjare Fjällvandring 8
ojhsmith Nybörjare på Kungsleden i September Fjällvandring 29
malhoi Tips på vandringsturer för nybörjare sökes Fjällvandring 4
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Becccibatman Hjälp en nybörjare! Fjällvandring 8
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
Ingrid74 Nybörjare Anarisfjället Fjällvandring 9
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
DuFjällhögaNord Hiking uppför trolltunga, nybörjare Fjällvandring 5
linneae Sällskap sökes, är nybörjare inom fjällvandring Fjällvandring 7
WiseDuck Vinterleder i Dalarna för nybörjare? Fjällvandring 5
Måns S Tips på tur för nybörjare Fjällvandring 7
sanoj89 Nikkaluokta - Vakkotavare som nybörjare med hund? Fjällvandring 16
Valpish Bästa leden i Jämtland för nybörjare? Fjällvandring 9
SvEmelia Nybörjare Fjällvandring 12
lindajones Nybörjare på löpning i Kirunafjällen Fjällvandring 5
SVT Kebnekaise 1v i augusti (nybörjare) Fjällvandring 6
Elisabeth_M Nybörjare, hjälp! (Transylvanien) Fjällvandring 9
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
Sixos Kort rutt för nybörjare Fjällvandring 3
JohannaWi Nybörjare på vandring Fjällvandring 17
Hannes Lindgren Tips för nybörjare? Fjällvandring 15
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
Krokmark Nybörjare -att tänka på, utrustning, mm Fjällvandring 14
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
Tollan Nybörjare - Fjällräven Classic? Fjällvandring 15
osiriz Saltoluokta - Aktse (Total nybörjare) Fjällvandring 9
monterey Bestiga Ahkka, möjligt för nybörjare? Fjällvandring 8
Vicp Tips på vandringstur med nybörjare Fjällvandring 9
Loijzan Nybörjare: Abisko-Nikkaluokta. Tips och råd, tack! Fjällvandring 61
daniel.hedberg Nybörjare ska vandra Fjällvandring 37
EmilJohanssonn Nybörjare behöver hjälp med att komma in i vandringsvärlden! Fjällvandring 47
atlead Nybörjare! Fjällvandring 10
Namn Ta sig över vad som nybörjare Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.