Nybörjare söker råd för inst. av MG Europe

Fråga från en färsking
Undrar om det är nå´t jag särskilt bör tänka innan jag installerar på första bästa dator. Har fått för mig att man inta kan installera programmet/kartorna hur många ggr som helst t ex.
Oändligt tacksam för info

Kommer inte på något speciellt att tänka på förutom att se till att du installerar på partition med mycket ledigt utrymme eftersom kartorna laddas ner där.

Senaste MapSource uppgraderingen kan du sedan hämta från denna sida.

Känner inte till att det skulle vara någon begränsning i antal gånger man kan installera men om du har tänkt dig att installera om på en maskin så rekommenderar jag definitivt att göra en full avinstallation och starta om maskinen först. Har inte provat men det är en god grundregel för alla programvaror. Om du istället har tänkt installera programmet på flera maskiner så förutsätter jag (har inte orkat läsa det) att det är ett brott mot licensavtalet.
[Ändrat av PR 2002-05-06 kl 18:52]

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Licens

Garmins licensavtal är tämligen vettigt skrivet.

Man tillåter:
* Installation på en dator.
* En kopia som backup.
* Installation på ytterligare en dator (exempelvis en bärbar), som dock inte får användas samtidigt som den på den första datorn.
* Att programmet ges bort eller säljs till tredje part, under förutsättning att man själv slutar använda det.

Ganska rimligt, tycker jag. En massa besvärliga kopieringsskydd brukar ändå bara kringgås, och eggar snarare upp folk till att bryta dem. Resonabel prissättning och vettiga produkter genererar ju uppenbarligen också en god försäljning, eftersom det gick åt betydligt fler än Garmin räknat med, åtminstone i början. Eller så hade ingen hunnit kopiera ännu...

Anders

Licens

Tackar för att Anders och andra visar intresse och tydligen gärna kommer med råd. Håller med om att licensavtalet och mina möjligheter till egna kopior är vettiga. Vistan och MG Europe var ett hyfsat paketpris tycker jag, som fick lite mässrabatt också. Som nybliven GPSanvändare var jag naturligtvis ivrig att komma igång och allt har gått bra hittils( kom t.ex. hem från jobbet med GPShjälp)
Hoppas kunna bidra med egna erfarenheter snart.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips