Nybörjare behöver hjälp med att komma in i vandringsvärlden!

Ursäkta jag snor tråden lite :)

Jag har en fråga jällande gas till kök, Hur mycket gör man av med på en dag, det vill säja frukost, middag och kväll.

Jag planerar vara ute i 5 nätter.

Jag är förövrigt helt oerfaren av vandring så jag ursäktar om frågan är dåligt formulerad.

/koffe

Sökfunktionen på forumet fungerar även efter 21 december... Om du inte får svar i det som redan är skrivet i den tråden föreslår jag att du ställer frågan där istället.

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=61875&highlight=f%F6rbrukning+gas

Välkommen till forumet förresten!
 
Tack för Tipsen!

Ändå sen jag var barn har jag längtat till fjällen för att vandra och nu ,tack vare min underbara flickvän, så ska vi i väg!
Jag fick Johan Ranbrandts bok om att vandra i Jämtlands fjällen (rekommenderas) och nu kliar det i tårna för att komma iväg!

Vi tänkte ta med oss hunden och vandra Jämtlandstriangeln som start! Det ska bli hur häftigt som helst att komma nära Sylarna.
Vi kommer att tälta under turen, då vi båda tycker det är mysigt och ro givande..

Till utrustning:

Jag köpte mig ett par Meindl vakuum GTX på XXL (har väldigt bra priser på vissa saker) och har börjat gå in dom lite lätt och fullkomligt älskar dom!

Tält har vi inte börjat kolla in riktigt än, men jag använde Hilleberg Keron GT under lumpen och älskade det tältet alltid. Lätt att sätta upp och funkade i alla väder (regn, värme och -40 graders kyla).

Ryggsäck har jag inte riktigt bestämt mig om än. Använde militärens LK100 som jag tyckte om.
Frågan är bara om man behöver en sån stor ryggsäck för kanske 1 veckas vandring med tält?

Införskaffade mig en fjällkarta här i dagarna också, så jag bestämt mig för att efter Jämtlands triangeln så blir det nog en tur till Bunnerfjällen i Jämtland.

GUD VAD JAG LÄNGTAR!! =D

Tack Emil för att du har dragit i gång tråden och tack alla andra för de fina tipsen!
 
4,1 kg säck, 100 liter, är verkligen att ta i, för en vecka i fjällen! Min 60-liters, 1,1-1,2 kg (med regnskydd), klarar definitivt 8 dagar i fjällen, troligen 10. Även vandrare som vill packa med lite
mer av sin vardag (ty det är ofta det som skiljer en tung packning från en lätt) klarar sig ledigt med 65-70 liter.
 
4,1 kg säck, 100 liter, är verkligen att ta i, för en vecka i fjällen! Min 60-liters, 1,1-1,2 kg (med regnskydd), klarar definitivt 8 dagar i fjällen, troligen 10. Även vandrare som vill packa med lite
mer av sin vardag (ty det är ofta det som skiljer en tung packning från en lätt) klarar sig ledigt med 65-70 liter.

haha skönt att höra!

Tack!
 
Jag brukar ha min 75 liters för en vecka om man går varje dag. Ska det vara mer basläger med tarp och mycket bekvämligheter för fiske eller jakt så har jag en abnormt stor Norröna Recon. Tidigare när jag/vi gick med hund så brukade jag ta den stora säcken jämt men då var det mycket "luft", värmetäcke och säck till hunden osv. I den går hela rullade liggunderlag ner så det såg värre ut på utsidan. Jag gillar att få in allt inuti säcken så inget ramlar av eller rivs sönder e.dyl. och tycker också att det ser mer fältmässigt ut.
 
Jag brukar ha min 75 liters för en vecka om man går varje dag. Ska det vara mer basläger med tarp och mycket bekvämligheter för fiske eller jakt så har jag en abnormt stor Norröna Recon. Tidigare när jag/vi gick med hund så brukade jag ta den stora säcken jämt men då var det mycket "luft", värmetäcke och säck till hunden osv. I den går hela rullade liggunderlag ner så det såg värre ut på utsidan. Jag gillar att få in allt inuti säcken så inget ramlar av eller rivs sönder e.dyl. och tycker också att det ser mer fältmässigt ut.

Militär =P

Det blir nog en 75 liters eller i dom krokarna.

Arcteryx Altra 75, Fjellheimen 85, lundhags V8 75 är väl tre kandidater som jag hittat hittills.
Hittade riktigt bra priser också på de två sistnämnda, 1499 kr /st jämfört med över 3000kr för arcteryxen..



Eftersom hunden ska med också, så vill man ju hellre ha lite för stor än för liten..
Sen så är det väl tänkt att ha med mat och så också...
 
Ändå sen jag var barn har jag längtat till fjällen för att vandra och nu ,tack vare min underbara flickvän, så ska vi i väg!
Jag fick Johan Ranbrandts bok om att vandra i Jämtlands fjällen (rekommenderas) och nu kliar det i tårna för att komma iväg!

Vi tänkte ta med oss hunden och vandra Jämtlandstriangeln som start! Det ska bli hur häftigt som helst att komma nära Sylarna.
Vi kommer att tälta under turen, då vi båda tycker det är mysigt och ro givande..

Till utrustning:

Jag köpte mig ett par Meindl vakuum GTX på XXL (har väldigt bra priser på vissa saker) och har börjat gå in dom lite lätt och fullkomligt älskar dom!

Tält har vi inte börjat kolla in riktigt än, men jag använde Hilleberg Keron GT under lumpen och älskade det tältet alltid. Lätt att sätta upp och funkade i alla väder (regn, värme och -40 graders kyla).

Ryggsäck har jag inte riktigt bestämt mig om än. Använde militärens LK100 som jag tyckte om.
Frågan är bara om man behöver en sån stor ryggsäck för kanske 1 veckas vandring med tält?

Införskaffade mig en fjällkarta här i dagarna också, så jag bestämt mig för att efter Jämtlands triangeln så blir det nog en tur till Bunnerfjällen i Jämtland.

GUD VAD JAG LÄNGTAR!! =D

Tack Emil för att du har dragit i gång tråden och tack alla andra för de fina tipsen!


Även fast det har varit dött i den här tråden ett tag nu så är jag glad att den har hjälpt fler än bara mig! Kör så det ryker!
 
Jag är själv lite halvnybörjare på vandring (har inte vandrat flerdagarsvandring sen jag var liten, i vuxen ålder har det bara blivit dagsturer, men jag är på god väg till sommarn att gå längre) så jag kapar tråden med en enkel fråga: när folk på forumet talar om "Vindskjorta" eller "vindblus" - vad menar man då?

En vanlig skjorta av bomull som är tätvävd och därför ger visst vindskydd?
Eller en skjorta av något speciellt material, typ syntet?

Jag har tänkt på det på senare tid att det vore bra med en skjorta som inte suger upp svett och man får en stor blöt fläck på ryggen under vandringen. En skjorta i syntetmaterial borde väl göra att man slapp detta tänker jag. Är detta en vindblus?
 
ITAB hade en vindblus som jag var sugen på men tydligen görs den inte mer. Tunn som en syntetskjorta och kort dragkedja om jag kommer ihåg rätt. Jag har en Haglöfs Salo-skjorta som jag är jäkligt nöjd med. Rätt dyr men den sitter kanon på mig och har lite luftgenomsläppligt i armhålorna. Den med tunt underställ i ylle under är helt suveränt.

http://www.haglofs.com/sv-se/produkter/klader/lager/tees-shirts/herr/salo_ii_ls_shirt_sv-se.aspx

main.png


ITAB (kanske lite mer vindjacka än skjorta):
foto_itab_vindblus-701169.jpg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
kvickan En nybörjare behöver hjälp Fjällvandring 0
Napoleon Hjälp! Nybörjare behöver tips inför vandring krin Keb! Fjällvandring 19
David Eklind Padjelanta - nybörjare behöver tips Fjällvandring 9
RonnyFält Nybörjare i Fjället behöver tips! Fjällvandring 4
Steffe.A Nybörjare som behöver utrustning inför vandring Fjällvandring 23
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
sardonisk Vålådalsfyrkanten (relativ nybörjare) Fjällvandring 12
Mössa Ställa in tälttur pga ihållande regn? (nybörjare) Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
Bjorn1971 Nybörjare i Grövelsjön och Töfsingedalen. Fjällvandring 10
Askel Sonfjället med nybörjare? Fara för björn? Fjällvandring 1
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
fonkymon Åreskutan nybörjare Fjällvandring 8
ojhsmith Nybörjare på Kungsleden i September Fjällvandring 29
malhoi Tips på vandringsturer för nybörjare sökes Fjällvandring 4
Becccibatman Hjälp en nybörjare! Fjällvandring 8
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
Ingrid74 Nybörjare Anarisfjället Fjällvandring 9
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
DuFjällhögaNord Hiking uppför trolltunga, nybörjare Fjällvandring 5
linneae Sällskap sökes, är nybörjare inom fjällvandring Fjällvandring 7
WiseDuck Vinterleder i Dalarna för nybörjare? Fjällvandring 5
Måns S Tips på tur för nybörjare Fjällvandring 7
sanoj89 Nikkaluokta - Vakkotavare som nybörjare med hund? Fjällvandring 16
Valpish Bästa leden i Jämtland för nybörjare? Fjällvandring 9
SvEmelia Nybörjare Fjällvandring 12
lindajones Nybörjare på löpning i Kirunafjällen Fjällvandring 5
SVT Kebnekaise 1v i augusti (nybörjare) Fjällvandring 6
Elisabeth_M Nybörjare, hjälp! (Transylvanien) Fjällvandring 9
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
peter88 Nybörjare till kungsleden, vilken rutt passar bäst? Fjällvandring 4
Sixos Kort rutt för nybörjare Fjällvandring 3
JohannaWi Nybörjare på vandring Fjällvandring 17
Hannes Lindgren Tips för nybörjare? Fjällvandring 15
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
Krokmark Nybörjare -att tänka på, utrustning, mm Fjällvandring 14
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
Tollan Nybörjare - Fjällräven Classic? Fjällvandring 15
osiriz Saltoluokta - Aktse (Total nybörjare) Fjällvandring 9
monterey Bestiga Ahkka, möjligt för nybörjare? Fjällvandring 8
skallagrimson Tips till nybörjare Fjällvandring 7
Vicp Tips på vandringstur med nybörjare Fjällvandring 9
Loijzan Nybörjare: Abisko-Nikkaluokta. Tips och råd, tack! Fjällvandring 61
daniel.hedberg Nybörjare ska vandra Fjällvandring 37
atlead Nybörjare! Fjällvandring 10
Namn Ta sig över vad som nybörjare Fjällvandring 5
Varför Inte Nybörjare Fjällvandring 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.