Nybörjare behöver hjälp med att komma in i vandringsvärlden!

Hoppas inte detta räknas som reklam men om du ska till Jämtlandsfjjällen så kan du göra en riktigt bra inköpsrunda på outlet/fabriksutförsäljning.

1. Östersund - Sväng in på woolpowers fabriksförsäljning och köp underställ/strumpor (halva priset) Ligger i industriområdet.

2. Sväng in i Järpen och kolla in Lundhags fabriksoutlet, allt från ryggsäckar till kläder och skor (har hittat så lågt som 70% rabatt där tidigare) Ligger vid vägen som man passerar med bil. Här har jag svängt in och köpt mycket bra prylar till bra priser..hälften av min utrustning har jag fyndat här.

3. Stanna i Åre och kolla in Klättermusen och andra butiker som brukar ha 2:a sortering/provvarorr eller utgående färg för ner till halva priset. Jag fick en tag på en jacka för 3000 som kostar 6900 ny.
 
Loppisar och begagnademarknaden är bara att söka vad som försöker säljas på nätet, är annonsen mer än två veckor gammal ge ditt bud.
go tur
 
Hejsan kära utsidanmedlemmar!
Jag har efter en tid kommit till insikt om att jag senaste tiden blivit mer och mer intresserad av att börja med fjällvandring/bergsbestigning. Saken är den att jag saknar helt erfarenhet inom just dessa områden och skulle verkligen behöva hjälp för att komma in på rätt spår.
Jag har pratat med några vänner som bland annat har bestigit Sarek (http://www.utsidan.se/cldoc/sarek-en-isande-vandring-pa-glaciarer.htm) , Kebnekaise (http://www.utsidan.se/cldoc/abisko-till-nikkaluokta-den-hoga-vagen.htm) och Mount Blanc och ska nu följa med dem nästa gång ut på nästa resa.

Mitt problem är att jag inte vet vart jag ska börja. Vad ska man främst fokusera på utrustningsväg om man inte vill slänga ut åtskilliga tusenlappar på saker som ibland kan räknas som "lyxutrustning". Vilken utrustning är bra att ha för att ha en så kallad "bas" att jobba från för att sedan kunna bygga ut den successivt.

Kom gärna med förslag på kängor, jackor och allt som kan tänkas vara nödvändigt för att klara sig under olika sorters resor.

Tack på förhand!
Några tips i all enkelhet. (förslagen på utrustning är vad jag har och är nöjd med och ska inte ses som någon sanning)

Det enda jag egentligen tycker att du ska lägga pengar på om det är första gången är ett par bra kängor (Meindl Island Pro), en bra, lätt och bekväm ryggsäck (Osprey Exos) och en varm och lätt sovsäck (Western Mountaineering Highlite med Thermolite Reactor Sleeping Bag Liner). Om du börjar med en stugtur slipper du sitta på ett begagnat tält om du skulle ångra dig och tillräckligt bra liggunderlag och kök (om du håller dig till sommaren) får du för några hundringar. Om du ändå skulle bestämma dig för att köpa ett tält till första turen, se till att det är ett bra tält (vilket Hilleberg som helst) så att resan inte förstörs av lite regn under nätterna - dessutom har jag en känsla av att ett bra tält behåller värdet bättre än ett dåligt så jag tror inte att du förlorar särskilt mycket på att sälja det - men det är bara vad jag tror. Titta dessutom på begagnade tält (http://www.utsidan.se/classifieds/l...tcategory=206&price=&location=&georegion=&ID=) för att få ner priset.

Troligen har du redan alla kläder du behöver så länge du inte måste ha det allra senaste, bästa och lättaste... Nackdelen med att ta kläder du radan har är att ryggsäcken antagligen måste bli något nummer större och att den packad kommer att väga något mer än om du köpt det häftigaste som finns på marknaden - med det blir billigt...

Se också till att inte planera in för långa dagsetapper så att du måste stressa för att hinna fram i tid - det blir mycket trevligare om du kan såsa lite på vägen och om du skulle vara framme "för tidigt" är det ju bara att ta en vända upp på något närbeläget fjäll.

En sak som just slog mig... Vart har dina vänner egentligen tänkt ta med dig? När du skriver Sarek, Kebnekaise och Mont Blanc börjar jag fundera lite... Vi pratar inte nödvändigtvis svensk fjällmiljö med nybörjartempo här eller? Om det är något "häftigare" äventyr på gång så tycker jag att du istället ska ta dig en riktig funderare på om det inte är bättre att prova på jämtlandsfjällen först...

Lycka till!
 
Skulle också undvika Gtex-kängor. Var nyss på ripjakt onsdag-söndag och bodde i tält. Det var runt nollan och regn och snö och är extremt svårt att torka saker i sånt väder i tält. Gick mycket i myrmark och blött ris på dagarna. Sockarna och kängorna blev lite fuktiga, troligen mest pga fotsvett, så de torkade jag på kroppen och samma med understället. Ett par blöta fodrade Gtex-kängor är det bara att leva med tills man kommer hem. Har varit i Sarek där de med blöta fodrade kängor fått köra med plastpåsar i kängorna. Lundhags kan man byta sulor och strumpor och vara i princip torr direkt. Om man vill ha extra torra kängor så kan man koka vatten i en (säker) flaska och ställa i kängan så trycks fukten ut. Behövdes inte på den här turen utan jag var noga med att smörja dem varannan dag.

Tackar för det tipset!

Inte alltid sant enligt min erfarenhet, jag har haft 2 jackor från 2117 som kostade runt 2000:- och båda dessa har gått sönder på flera ställen efter 1 säsong och höll inte alls tätt så där fick man vad man betalade för. Har även testat 2 plagg från Norröna som även de gick sönder och fick reklameras 4 ggr så där var dyrt dåligt.

De som jag haft som motsvarar mina förväntningar mot pris bäst är Lundhags, har 5-6 plagg som är minst 10 år och är hur bra som helst. Kör nu på en Klättermusen som är för dyr men fick den på utförsäljning och hittills är den grymt bra och gedigen.

Kolla gärna på begagnat, många säljer dyra jackor efter bara 1-2 år och lite använda, en bra jacka tycker jag ska hålla 5-7 år med 2 tvättar om året (med rätt tvättmedel). På Klättermusens hemsida finns rea-varor och håll utkik på andra sidor när de rear ut bra jackor.

Ska kolla runt lite, kanske lika bra att köpa någonting som håller ett tag (även begagnat), än att köpa flertalet jackor senare. Tack för tipsen!

Hoppas inte detta räknas som reklam men om du ska till Jämtlandsfjjällen så kan du göra en riktigt bra inköpsrunda på outlet/fabriksutförsäljning.

1. Östersund - Sväng in på woolpowers fabriksförsäljning och köp underställ/strumpor (halva priset) Ligger i industriområdet.

2. Sväng in i Järpen och kolla in Lundhags fabriksoutlet, allt från ryggsäckar till kläder och skor (har hittat så lågt som 70% rabatt där tidigare) Ligger vid vägen som man passerar med bil. Här har jag svängt in och köpt mycket bra prylar till bra priser..hälften av min utrustning har jag fyndat här.

3. Stanna i Åre och kolla in Klättermusen och andra butiker som brukar ha 2:a sortering/provvarorr eller utgående färg för ner till halva priset. Jag fick en tag på en jacka för 3000 som kostar 6900 ny.

Ska kika in detta om det finns möjlighet till detta. Annars har Klättermusen en hemsida med rea-varor har jag för mig. Kanske de andra också har?

Loppisar och begagnademarknaden är bara att söka vad som försöker säljas på nätet, är annonsen mer än två veckor gammal ge ditt bud.
go tur

Ska kika in detta! Tackar för svaret!

Några tips i all enkelhet. (förslagen på utrustning är vad jag har och är nöjd med och ska inte ses som någon sanning)

Det enda jag egentligen tycker att du ska lägga pengar på om det är första gången är ett par bra kängor (Meindl Island Pro), en bra, lätt och bekväm ryggsäck (Osprey Exos) och en varm och lätt sovsäck (Western Mountaineering Highlite med Thermolite Reactor Sleeping Bag Liner). Om du börjar med en stugtur slipper du sitta på ett begagnat tält om du skulle ångra dig och tillräckligt bra liggunderlag och kök (om du håller dig till sommaren) får du för några hundringar. Om du ändå skulle bestämma dig för att köpa ett tält till första turen, se till att det är ett bra tält (vilket Hilleberg som helst) så att resan inte förstörs av lite regn under nätterna - dessutom har jag en känsla av att ett bra tält behåller värdet bättre än ett dåligt så jag tror inte att du förlorar särskilt mycket på att sälja det - men det är bara vad jag tror. Titta dessutom på begagnade tält (http://www.utsidan.se/classifieds/l...tcategory=206&price=&location=&georegion=&ID=) för att få ner priset.

Troligen har du redan alla kläder du behöver så länge du inte måste ha det allra senaste, bästa och lättaste... Nackdelen med att ta kläder du radan har är att ryggsäcken antagligen måste bli något nummer större och att den packad kommer att väga något mer än om du köpt det häftigaste som finns på marknaden - med det blir billigt...

Se också till att inte planera in för långa dagsetapper så att du måste stressa för att hinna fram i tid - det blir mycket trevligare om du kan såsa lite på vägen och om du skulle vara framme "för tidigt" är det ju bara att ta en vända upp på något närbeläget fjäll.

En sak som just slog mig... Vart har dina vänner egentligen tänkt ta med dig? När du skriver Sarek, Kebnekaise och Mont Blanc börjar jag fundera lite... Vi pratar inte nödvändigtvis svensk fjällmiljö med nybörjartempo här eller? Om det är något "häftigare" äventyr på gång så tycker jag att du istället ska ta dig en riktig funderare på om det inte är bättre att prova på jämtlandsfjällen först...

Lycka till!

Ska kika in de produkter du rekommenderade! Tält är redan ordnat från de andra. Själva planeringen i sig har vi inte gått in på speciellt mycket, första idén om vart vi ska vandra kom idag, så inget är bestämt om var vi ska vandra än.

Med tanke på det sista du säger så har tidigare vandring leds av bland annat Gustav Cronhamn (http://www.cronhamn.net/) där några utav de som ska med nu var första-gångs-vandrare. Enligt dem var vandringen extremt givande. Jag tror inte denna resa kommer att vara annorlunda.

Tack för dina svar och tips!
 
Det är bara en myt att det skulle vara enklare att vandra i Jämtlandsfjällen än på andra platser i Sverige. Visst är Sarek en orörd vildmark, men det är inte svårare än att läsa en karta och gå efter den.
Viss terräng förändras, men det gör den längs en markerad led också. Med erfarenhet lär du dig att läsa terrängen, så att du tidigt kan se vilka områden du kanske borde undvika.

Det viktigaste som jag har haft med mig under dessa vandringar med nybörjare är att planera är viktigt, då har du en kurs att följa. Men längs vägen kommer du fatta många beslut, som ändrar din planering. Men målet kommer aldriga att förändras, det ska vara roligt (genom upplevelser och i viss mån adrenalin).

Intrycket är nya i varje stund. Aldrig stressa, aldrig ha några måsten.

Vi syns!
 
Har en kompis som är stugvärd och när han visade sina bilder och berättade om fjällen, blev jag nyfiken, och hittade denna UTSIDANs forum. Började läsa och blev mer och mer tänd. Läste en vinter och på våren var det klart. Det finns ju folk här som har vandrat i desenier och vet vad som gäller.Med deras råd har jag gjort fina vandringar. Så tack till er alla.
Du Emil gör som jag, lyssnar på dom erfarna och kommer säkert att bli bra förbered till din vandring.
 
Då ska vi se, liggunderlag och fleecetröja införskaffad. Härnäst tänkte jag fixa kängorna men jag är lite osäker på om jag ska ta ett par skalkängor eller ett par lite tjockare.
Har ni några tips och kanske några egna erfarenheter om vad som är bra att tänka på vid kängköp?


Att strunta i kängor och välja låga vandringsskor - förutsatt att du inte behöver stegjärn.
 
Har en kompis som är stugvärd och när han visade sina bilder och berättade om fjällen, blev jag nyfiken, och hittade denna UTSIDANs forum. Började läsa och blev mer och mer tänd. Läste en vinter och på våren var det klart. Det finns ju folk här som har vandrat i desenier och vet vad som gäller.Med deras råd har jag gjort fina vandringar. Så tack till er alla.
Du Emil gör som jag, lyssnar på dom erfarna och kommer säkert att bli bra förbered till din vandring.

Haha. Ja, jag kände att jag behövde börja någonstans, så varför inte på detta fenomenala forum?

Passa på att kika in Klättermusens fyndlista då den nu är uppdaterad med rätt mycket grejor till halva priset eller mindre.

http://korta.nu/p053y

Även Addnature har bra rea

http://korta.nu/irdtj

Har redan kvitterat ut en Klättermusenjacka från fyndlistan, sparade mig åtskilliga tusenlappar! Ska kika in Addnature för ifall de har något som jag kan behöva!
Tack för tipsen!

Att strunta i kängor och välja låga vandringsskor - förutsatt att du inte behöver stegjärn.

Hm. Jag förmodar att där vi ska gå kommer det även att finnas en hel del med snö och det jag själv vet av den svenska vintern så är inte låga att föredra.
 
Kan du tänka dig att chansa med skor så kn jag rekommendera tyska armyskor.


Inget gore-tex och pris 1000 kr.

http://www.ebay.co.uk/itm/300828064...eName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1423.l2649

Enligt utsago ska dom vara jävligt sköna, hållbara och snabbtorkande som en lundhagskänga (helläder med tunt läderfoder. Men eftersom det är helläder är det jäkligt viktigt att smörja in dom väl.

Vill du komma undan ännu billigare går du på en österrikisk lätt begagnad militärkänga i samma stil, dock lite högre.

http://www.ebay.co.uk/itm/290825210...eName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1423.l2649


Skickat från min Sony Tablet S via Tapatalk 2
 
Kan du tänka dig att chansa med skor så kn jag rekommendera tyska armyskor.


Inget gore-tex och pris 1000 kr.

http://www.ebay.co.uk/itm/300828064...eName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1423.l2649

Enligt utsago ska dom vara jävligt sköna, hållbara och snabbtorkande som en lundhagskänga (helläder med tunt läderfoder. Men eftersom det är helläder är det jäkligt viktigt att smörja in dom väl.

Vill du komma undan ännu billigare går du på en österrikisk lätt begagnad militärkänga i samma stil, dock lite högre.

http://www.ebay.co.uk/itm/290825210...eName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1423.l2649


Skickat från min Sony Tablet S via Tapatalk 2

Tack för tipset! Skall definitivt kollas upp!
 
Ursäkta jag snor tråden lite :)

Jag har en fråga jällande gas till kök, Hur mycket gör man av med på en dag, det vill säja frukost, middag och kväll.

Jag planerar vara ute i 5 nätter.

Jag är förövrigt helt oerfaren av vandring så jag ursäktar om frågan är dåligt formulerad.

/koffe
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
kvickan En nybörjare behöver hjälp Fjällvandring 0
Napoleon Hjälp! Nybörjare behöver tips inför vandring krin Keb! Fjällvandring 19
David Eklind Padjelanta - nybörjare behöver tips Fjällvandring 9
RonnyFält Nybörjare i Fjället behöver tips! Fjällvandring 4
Steffe.A Nybörjare som behöver utrustning inför vandring Fjällvandring 23
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
sardonisk Vålådalsfyrkanten (relativ nybörjare) Fjällvandring 12
Mössa Ställa in tälttur pga ihållande regn? (nybörjare) Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
Bjorn1971 Nybörjare i Grövelsjön och Töfsingedalen. Fjällvandring 10
Askel Sonfjället med nybörjare? Fara för björn? Fjällvandring 1
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
fonkymon Åreskutan nybörjare Fjällvandring 8
ojhsmith Nybörjare på Kungsleden i September Fjällvandring 29
malhoi Tips på vandringsturer för nybörjare sökes Fjällvandring 4
Becccibatman Hjälp en nybörjare! Fjällvandring 8
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
Ingrid74 Nybörjare Anarisfjället Fjällvandring 9
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
DuFjällhögaNord Hiking uppför trolltunga, nybörjare Fjällvandring 5
linneae Sällskap sökes, är nybörjare inom fjällvandring Fjällvandring 7
WiseDuck Vinterleder i Dalarna för nybörjare? Fjällvandring 5
Måns S Tips på tur för nybörjare Fjällvandring 7
sanoj89 Nikkaluokta - Vakkotavare som nybörjare med hund? Fjällvandring 16
Valpish Bästa leden i Jämtland för nybörjare? Fjällvandring 9
SvEmelia Nybörjare Fjällvandring 12
lindajones Nybörjare på löpning i Kirunafjällen Fjällvandring 5
SVT Kebnekaise 1v i augusti (nybörjare) Fjällvandring 6
Elisabeth_M Nybörjare, hjälp! (Transylvanien) Fjällvandring 9
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
peter88 Nybörjare till kungsleden, vilken rutt passar bäst? Fjällvandring 4
Sixos Kort rutt för nybörjare Fjällvandring 3
JohannaWi Nybörjare på vandring Fjällvandring 17
Hannes Lindgren Tips för nybörjare? Fjällvandring 15
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
Krokmark Nybörjare -att tänka på, utrustning, mm Fjällvandring 14
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
Tollan Nybörjare - Fjällräven Classic? Fjällvandring 15
osiriz Saltoluokta - Aktse (Total nybörjare) Fjällvandring 9
monterey Bestiga Ahkka, möjligt för nybörjare? Fjällvandring 8
skallagrimson Tips till nybörjare Fjällvandring 7
Vicp Tips på vandringstur med nybörjare Fjällvandring 9
Loijzan Nybörjare: Abisko-Nikkaluokta. Tips och råd, tack! Fjällvandring 61
daniel.hedberg Nybörjare ska vandra Fjällvandring 37
atlead Nybörjare! Fjällvandring 10
Namn Ta sig över vad som nybörjare Fjällvandring 5
Varför Inte Nybörjare Fjällvandring 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.