Nybörjar cykel?

Hej!

Är på gång att skaffa en cykel som lämpar sig väl för en nybörjare och hoppas genom detta forum få lite tips och råd vad gäller märke, växlar, dämpare eller inte, pris o.s.v
Jag har tänkt att cykla både på grus och asfalt, men mest grus och skogsvägar. Tanken är att cykla någon eller ett par gånger i veckan, mest för att hålla kroppen i form inget avacerat, men vill andå ha en bra cykel som håller i många år.

Någon som har några tips att dela med sig av??

Petter

Hur mycket är du beredd att lägga?

En vettig cykel kostar sina modiga 10.000,- (med reservation för att det var länge sedan jag hade koll på det segmentet) men det går så klart att komma billigare undan - speciellt på begagnatmarknaden men det kräver betydligt mer kunskap. Det du främst bör fokusera på är hur bra framgaffel och hjul är. Det är komponenter som ska hålla länge och är dyra att byta. Tyvärr fokuserar de flesta på vad det står på bakväxeln vilket är helt ointressant.

I början är det enklast att hitta en bra butik som hjälper en igång, om man inte är beredd att lägga massor av timmar på att läsa och lära sig innan. Butiksrecensioner finns här: http://happymtb.org/forum/butiker/

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Tack för de svar jag fått!

Har funderat på hybrid men just nu lutar det åt mountainbike. Har tänkt lägga ungefär 8000kr.
Vilket cykelmärke ska man välja?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips