Nya Zandstra, cruise, quest eller tour?

Forumet verkar inte superaktivt men jag testar. Ska skaffa nya grillor och vill ha lite kortare och med tightare radie. Zandstra har ju kommit med nya modeller de senaste åren, cruise, quest och tour men jag hittar inte någon info eller review som på något sätt jämför eller pratar om dessa skridskor och dess egenskaper. Finns det nån med koll här? Det ska på Rottefella BC på dom.
 
Jag köpte Zandstra Blade(som egentligen heter Delta, alla med lös häl heter blade +namn) på Black friday. Är väldigt nöjd så när som på en detalj, till skostorlek 43 rekommenderas 45cm. Jag skulle köpt 43cm, det hade passat bättre med den långa nosen. Jag överlever 2cm, då det är ingen big isse.
Annars är allt super, det är ett gediget bygge, hoppas de håller lika länge som mina gamla skyllemarks snabb, 20år+
 
Finns en tråd om Zandstra Cruise på skridskonätet.

Där skrev jag för ett år sedan.
jag köpte dem som komplement till skateskor. Jag gillar att sidojustera så att skenan hamnar lite närmre insidan på foten än mitt under bindningen och den lämpar sig plattan som är 50 mm bred för. Jag har borrat nya hål ca 5-6 mm sidoförskjutna och har sågat bort ca 5 mm av aluplattan på insidan med en bågfil. Skridskorna känns bra så här långt med ett par turer på naturis (stöpis) och nån timme på ÖIP. Jag valde den långa upplagan som är drygt 46 cm. Hade lika gärna kunnat välja medellängden för mina skor i storlek 42 2/3.
Länkar till bilder https://www.sssk.se/skridskonet/bild/bild-v.asp?ID=465077 https://www.sssk.se/skridskonet/bild/bild-v.asp?ID=465078

Jag föredrar något bredare skena för att vara bra även på mjukare isar. Annars kan jag rekommendera Zandstra Cruise.

Thure
 
Tack, de tre skenorna verkar väldigt lika och jag är inte orolig för att pula lite med egna inställningar som du Thure så det kanske är lika bra att gå på billigaste Cruise.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.