Nya .typ-filer till fripro

Jag har ägnat en del tid åt att göra egna .typ-filer till Friluftskartan pro som jag tänkte dela med mig av här snart när de är färdiga. Jag har utgått från tidigare anpassningar som postats i en tråd här tidigare (http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=43392), men det är inte så mycket kvar av originalet.
Detta är gjort:
  • Större vägar är av mittlinjetyp á la terrängkartan.
  • Mindre vägar och stigar är också mer som terrängkartan
  • Skillnad på 5m och 25m höjdkurvor och då höjden visas i text så görs den med liten text som är av samma färg som kurvorna.
  • Ny gränslinje för naturreservat. (grön linje med svart streckad mittlinje) Men då samma gränslinje ligger runt industriområden vet jag inte om det är så genialt, det får visa sig efter lite testkörning.
  • Bostadsområden, våtområden är från tidigare .typ-filer
  • Järnvägar är inte enligt nämnda .typ-filer, utan av garmins originalstil då jag tyckte att de blev lite väl grötiga med bitmappade linjer.
  • Nya symboler för badplats, vändplan, flygplats, rastplats, hus, herrgård/slott, damm, torn, sportanläggning, fornlämning, transformator, hamn, station och campingplats
  • Texten på hus och kyrka mfl syns inte om man inte håller markören över dem.

Sitter någon inne med fler ändringsförslag så är de välkomna. Annars får ni vänta tills imo... lite senare idag så ska jag posta första versionerna.
 
Toppen

Jag har ägnat en del tid åt att göra egna .typ-filer till Friluftskartan pro som jag tänkte dela med mig av här snart när de är färdiga. Jag -
-
-

-
  • Texten på hus och kyrka mfl syns inte om man inte håller markören över dem.
Sitter någon inne med fler ändringsförslag så är de välkomna. Annars får ni vänta tills imo... lite senare idag så ska jag posta första versionerna.

Har du lyckats rensa bort alla hustexter så tycker jag du gjort en välgärning.
Kan man dessutom slippa "Våtmark" i fetstil över hela kartan så vore det ytterligare en förbättring. Förstår faktiskt inte varför man envisas med både klartext och symbol överhuvudtaget, och speciellt för så pass vanliga saker.

Mikael
 
Posta gärna lite bilder :)

Svårt att hitta ett bra ställe att ta bild från, men jag gör ett försök. Färgerna stämmer inte riktigt överens med hur det ser ut på enheten och så är det någon lite bugg i hur grusvägar visas. Det ska vara en bredare svart streckad linje, men av någon anledning så blir det två smala intill varandra på vissa ställen. Höjdkurvorna blir lite grötiga i detta zoomläge då jag har valt att göra 5m-kurvorna "prickiga". Det är givetvis möjligt att komma med andra förslag för hur det borde se ut, men prova gärna lite först.
Jag ska bara göra några små justeringar, så kommer filerna.

Jag försökte göra länsgränser som +-+-+-+-+-+-, men av någon anledning blir det bara +++++++ i bästa fall, så jag valde en bred grå linje istället.
 

Bilagor

  • screen02.gif
    screen02.gif
    7.7 KB · Visningar: 6,639
Nuså. Zippa upp i rakt ner i garminkatalogen (c:\garmin) och kör reg-filen så ska det funka för alla fripro. Vill ni ha filerna någon annanstans så får ni pilla själva i reg-filen. Har ni senaste mapsourceversionen så syns inte ändringarna omedelbums då den cachar kartbilden. Prova att ändra detaljnivå så är den saken kirrad. Jag har ingen som helst aning om hur det ser ut i äldre versioner av mapsource. (Jag blev tvungen att köra nya för den gamla crachade hela datorn då jag laddar kartor till gps:en.)

Kom ihåg att detta är ett fortgående arbete, så ingenting är spikat på något sätt. Har ni förslag på ändringar så lyssnar jag gärna.

EDIT: Något är fel. Jag borde ha testat att ladda gps:en efter att jag testat installationen. Återkommer.
 
Senast ändrad:
Filnamnet visade sig vara viktigt för att kunna ladda in kartan i gps:en. Jag hade döpt om filerna i sista steget innan jag gjorde .reg-filen och zippat ner allt. Nu ska allt vara i sin ordning i alla fall.
 

Bilagor

  • fripro-typ.zip
    4.2 KB · Visningar: 1,119
Väldigt bra initiativ! ...och ett fint alternativ till deTYP-filer jag gjort (som finns på http://65nord.googlepages.com om någon vill använda dessa)

Några kommentarer (jag har bara testat i Mapsource i PC'n än så länge):

  • Vid skjutbanor är det en springande gubbe. (skjutbanor och idrottsplatser har samma symbol i Fri PRO, men inte i Fri std)
  • Vid tex flygplatser, badplatser och gästhamn är det vit bakgrund på symbolen. Det skulle se sntyggare ut om dessa är transparenta

//Leif
 
Väldigt bra initiativ! ...och ett fint alternativ till deTYP-filer jag gjort (som finns på http://65nord.googlepages.com om någon vill använda dessa)

Några kommentarer (jag har bara testat i Mapsource i PC'n än så länge):

  • Vid skjutbanor är det en springande gubbe. (skjutbanor och idrottsplatser har samma symbol i Fri PRO, men inte i Fri std)
  • Vid tex flygplatser, badplatser och gästhamn är det vit bakgrund på symbolen. Det skulle se sntyggare ut om dessa är transparenta

//Leif

Det var dessa som var förlagan. Tack så mycket för dem.

Jag försökte hitta på någon generell symbol för sportanläggning och springande gubbe var det som dök upp. Det finns inget sätt som jag vet att göra olika symboler för skjutbanor och fotbollsplaner. Om man hade gjort fripro rätt från början så hade man inte haft detta problem.

Angående vit bakgrund så ska den vara genomskinlig, men det kanske beror på vilken enhet man har. Kan vara värt att undersöka hur man kan fixa. Vad har du för modell?
 
Såg ju mycket bra ut i pc:n men tyvärr inte i Garmin Que, dvs ingen förändring kan märkas, kan du fixa det också??? då vore du värd guldmedaljer
 
Jag har ingen aning om hur garmin que fungerar. Det kan mycket möjligt vara så att den inte kan hantera .typ. Någon annan kanske vet bättre?

Angående bakgrunderna på symboler så ser det ut att finnas en begränsning i den applikation jag använder för att göra filerna. Jag ska kontakta utvecklaren. Annars får jag försöka göra på något annat sätt. De visas som det är tänkt med genomskinlig bakgrund på min vista HCx i alla fall.

Kan vara värt att försöka få en liten matris över var det fungerar och var det inte fungerar och i så fall vad.

etrex vista HCx - fungerar
garmin que - fungerar inte alls
modell x - vit bakgrund på symboler.
 
Är inte så säker på att jag gillar att info av typen "åker", "hygge" och "öppen mark" är borttagen. Det tycker jag är hyfsat intressant information.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HMR Nya TYP-filer till Norsk Topo Pro CD01 - CD20 Navigering 0
HMR Nya .typ filer för City Navigator Navigering 3
hulth TYP-filer och IMG2GPS Navigering 2
jonasolof Program för att göra TYP-filer för kartor i img-format Navigering 0
olaham Vilken typ-fil till gpsmap 62, (Fri Pro V2) Navigering 1
tekman TYP-redigerare? Navigering 3
chripopper Ändra färg på vägar med typ-fil? Navigering 3
greenjuice Gratis hemmagjorda kartor men vilket typ av program? Navigering 8
johsjo Val av Fordons typ i C550/Nuvi Navigering 1
jonasolof Färgförändringar i garminkartor typ Navigering 2
bernhard Vilken typ av GPS i bil??? Navigering 5
Kartor men koordinater typ 6617260.1637300 ???? Navigering 1
BadCash Var hittar man enklast GPX-filer för vandringsleder? Navigering 6
manlan GPX-filer att ladda ned Navigering 4
edler Kartapp till android för att visa .kml-filer eller georefererade bilder? Navigering 1
lejonlejon Hjälp med shp filer till min Garmin Astro 320 Navigering 4
heah Program för analys av GPX-filer Navigering 7
aksello GEOtiff filer in i en gps (nybörjare) Navigering 1
wetex CSV filer Oregon 300? Navigering 4
miiicke90 Format/filer till garmin enhet.. Hjälp! Navigering 6
tango Konkatenera gpx-filer? Navigering 9
N.N. Konvertera .rik-filer och klistra ihop jpeg-bilder Navigering 14
ullisjansson shape-filer i GPS trackmaker Navigering 1
flajjer Problem med Garmin log filer Navigering 5
jonasolof Img-filer kan editeras binärt Navigering 4
hvk Kiwi-filer? Navigering 0
jonasolof Hur få in img filer till Mapsource Navigering 6
Brune Datorn tror att Garmin kartor (IMG filer) är bilder Navigering 6
jonasolof PPCapp läser img och mp filer, skapa nya objekt Navigering 1
dadid Garminkompatibla filer över Sydamerika? Navigering 3
Kepler Hur komprimera ozf2-filer? Navigering 5
jonasolof hur ändra kartor i rik filer till bildformat? Navigering 1
EP Fugawi och GDB filer Navigering 8
grodanbolle Vad behöver man för program för att kolla på Rik filer Navigering 6
erke Ladda ned shape filer till 60cs Navigering 2
Store Verktyg för Garmin-filer Navigering 4
knucko kartprogram för .jgw filer Navigering 9
Curthan Konvertera kap filer Navigering 1
ajn Slå ihop map filer i Oziexplorer Navigering 4
garminetrex Läsa EasyGPS-filer (.loc) i Kartex? Navigering 6
PR Garmin MapSource - vilka filer? Navigering 1
BD Kartprogram som öppnar rik-filer Navigering 1
Jonte Myra Fugawi och .rik-filer Navigering 4
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
Materialaren Offline-kartor för fjällbruk till Apple Watch? Navigering 3
Elvah Kmz till gpx-konvertering Navigering 6
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0

Liknande trådar