Nya skidor

Hej!
Jag har åkt skidor(slalom) ett par veckor om året sedan jag var 4, så jag är väl en medelgod åkare(23 år idag). Efter ett par år med dålig skidaktivitet har det hänt mycket på skidmarknaden.
Nu undrar jag vilka Carving skidor man ska ha idag?

Skidor.

Vilka skidor du skall köpa beror lite på vad du vill åka. I pist utanför pist, storslalom svängar eller kort sväng. Jag är själv ganska tung och åker aggressivt över hela berget och vill ha en skida som är bra på mycket, och har precis köpt ett par Salomon X-Scream som jag trivs kanonbra med. Jag kan också rekomendera Rossignol Bandit XX som är en kul skida att åka över hela berget med. Bra pist skidor är även Rossignol 9s och 9x. 9s är en slalom skida och 9x är en storslalom skida. Skillnaden mellan dom är att 9x är betydligt stabilare, på gränsen till för stabil. Ett annat tips är att leta upp Åka Skidors nummer med skidtest, dom brukar vara bra. Hur som helst tycker jag att du absolut skall satsa på carving skidor.

Ha en skön skidvinter.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
carvingskidor

Hej!

Volant T3 Power är ett bra val, av recensioner i tidningar och på nätet att döma. Vill du köpa dessa till ett pris långt under butikspris så kontakta mig. Jag säljer ett par som jag vunnit. De är helt oanvända och har garanti. Maila på yngveselen@hotmail.com, eller ring 018-463423 om du är intresserad!

Mvh

// Yngve

Volant - Machete

Har ett par som aldrig har gjort mig besviken. Utför mina minsta vinkar utan att protestera. Pressar man lite i svängen så skjuter dessa som en kanon vilket ger en känsla av flyt och rytm i backen. Skär svängen underbart i all typer av underlag utan att släppa. Dessutom är de snygga med sin kromade ovansida och med sitt röda belag med en svart machete.

Har dessutom provat ett antal skidor med karving egenskaper men dessa vann i att vara allround.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips