Nya microkammar från BD på gång!

Hittade den här bilden nu, 6kN på den lilla röda. Då kanske Edvin var nåt på spåret ändå?

Känns för övrigt lite Jinxigt att de redan nu har skrivit tillverkningsdatum 2013 på kammen.. Hur tänkte de då?

Bilagor

• 102457_CamalotX4_2.jpg
    102457_CamalotX4_2.jpg
    18.5 KB · Visningar: 703
...fast fortfarande 1 kN mer än masterkam o Metolius TCU, om man förutsätter att röda motsvarar nån av de minsta storlekarna av dessa två. (expansionsomfång har inte dykt upp än väl?)

...och jag som trodde att jag nått utrustningsnirvana o äntligen var hyggligt nöjd med mitt rack.. ;-)

Spännande.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
@sladdis

Det är mycket sant, 6 kN utesluter inte friklättring. Inte 5 heller, även om det börjar bli i svagaste laget. Själv har jag med mig lila och grå tcu på friturer. Trots att jag har för mig att Metolius säger "bodyweight placements only " eller nåt sånt?? Det gäller att känna till deras begränsningar bara.

Blå och uppåt i den här serien motsvarar väl spannet i samma färger hos c4or så gul och röd är riktigt små..

På backcountrygear tar de emot preorders och längst ned står det

"BD X4's are new for 2013 and begin shipping mid/late August. We are accepting preorders now."

Jag känner nån som beställt från USA (Mtntools) och han hoppas få "late may/early june", om jag minns rätt.
(Nä, det är inte jag själv!)

Segt!

Undrar vad som dröjer? Kan det vara så att de har stora partier med c3or och c4or som de vill tunna ur innan den här släpps fri?

Jag har beställt hela setet. Ska skeppas nu i veckan säger leverantören i USA. Samma står det på BDs hemsida, vilket borde vara det mest trovärdiga:

http://www.blackdiamondequipment.com/en-us/shop/climb/protection/camalot-x4

Jag kan avlägga en liten rapport när jag fått och testat dem. Att jag är sugen är en underdrift kan jag säga. Speciellt som jag sålt mina aliens. Ett hål i racket som jag inte är säker på hur det kommer fyllas, så att säga...

Jag kan avlägga en liten rapport när jag fått och testat dem. Att jag är sugen är en underdrift kan jag säga. Speciellt som jag sålt mina aliens. Ett hål i racket som jag inte är säker på hur det kommer fyllas, så att säga...
Gör gärna det! Jag tror vi är rätt många som är lite sugna på nya BD kammar :) Och gärna en jämförelse med aliens.

Som jag har uppfattat skillnaden så är det BD-kvalitet istället för nedärvd Colorado Custom HW-kvalitet. Det bör innebära en hel del.

Sen är väl huvudena bredare än Aliens, kanske ungefär som C4, men vill man ha smala huvuden så är det väl C3 som gäller.

Det som är bättre än C3 är väl att det är fyra lober, samt att det är större spann på expansionen. Antar att skaften är flexiblare än både C4 och C3, dvs kanske som på Aliens.

Måste erkänna att jag är rätt sugen på de två minsta...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips