Enare-sommaren 1993
Jo för nästan 17 år sedan sommaren 1993 deltog jag i kajakklubben Merimelojats (= en klubb i Helsingfors) 10 dagars långtur på Enare träsk. Det var en upplevelse.
Praktiska synpunkter:
1) ganska lång körsträcka upp till Enare, om du är allena måste du reservera nästan 1½ dag bara för att komma upp till Enare, då borde du vara åtminstone en vecka på plats för att den långa transportsträckan skall löna sig
2 ) nästan inga butiker och inga semesterbyar ( Enare träsk är vildmark) dvs det finns butiker endast vid den sjöns sydliga strand vid kyrkbyn Ivalo, dvs man måste vid start packa allt med sig i kajaken för långturen och sedan finns det inte möjlighet att kompletera proviantförrådet
3) klimatet myggorna, isen brukar på Enare gå går först i början på juni så i juli är vattnet alltid kallt (+6 celcius), förhållandena i juli vara kallt och ruskigt nästan november väder eller sedan kan det vara lappländsk högsommar med över +25 C och med en jävla massa mygg
En god vän till mig Pertti Rajala har organiserat 3 expeditioner till Enare träsk, fråga mer via min gästbok på utsidan
bästa hälsningar JOHAN