Nya hanwag läderkängor till tvåveckorsvandring om 1 vecka?

Hej!
Ska vandra ca 2 veckor om en vecka. Befinner mig i kanada och har vandrat långa krävande dagsturer med mina 7 år gamla rubusta goretex salomonkängor. Fick skoskav på ena hälen och ont i i stortån på andra foten och köpte därför nya sulor ochskosnören som skulle hålla foten bättre på plats. Då fick jag ont under hälarna på innersidan istället av sulan. Är det något som går bort/förhårdnar så att problemet går bort efter ett tag eller ska jag fundera på att köpa ett par nya hanwag kängor i skinn? De är väldigt mjuka (men ändå mycket kraftiga) och har bland annat inte någon söm vid hälen. Jag går i liners och en tunnare variant av vandringsstrumpor med tjockare lager vid tårna och hälarna.
Hur länge håller kängor? Kanske är det dags att köpa nya kängor i allafall?
Skulle ni välja en storlek som sitter bra fast där man förmodligen inte får plats med tjocka vintersockor och där man känner av framsidan av skon (mycket) lite när man går nerför eller den större modellen som glappar lite mer i hälen men där fötterna får mer rum på bredden. Hur mycket uttöjs läderkängor med tiden?
Vid ett tillfälle prövade jag en känga av varje storlek och det kändes perfekt. Typiskt.
Jätteglad för svar så fort som möjligt! :)
 
Min egen erfarenhet av kängor är att jag har fått prova mig fram till en känga som passade min fot. Har fått ont både under fötterna och på sidorna, dock alltid klarat mig undan skav. Har gått efter att kängan ska sitta bekvämt med två par strumpor utan att slå i tårna eller trycka för hårt och fock avverka ett antal märken och modeller innan jag hittade rätt . Jag tycker att det låter som att Du ska prova med en ny känga, men det finns säkert riktiga kängexperter här som snart kommer tala om vad det är för fel (eller inte) på kängorna du har samt vilka Du ska köpa istället. Lycka till!

// L
 
Jag tycker inte att du ska känna någonting av tåpartiet i kängan, då är den för kort och du får sannolikt blånaglar och andra problem.

Inte heller ska kängan nästan passa på bredden, eller vara lite bättre än...(...), den ska sitta perfekt på bredden, dvs med plats för foten och tårna att röra sig, annars blir den för trång när fötterna sväller framåt dagen. Finns nog inga kompromisser, om en vill slippa fotproblem så ska skon sitta skönt utan att hämma fotens naturliga rörelser för mycket :).

//J
 
Låter ju som det är dags för ett par nya, men har dina problem kommit nu på slutet? Om du köper ett par nya är dock enda rätta att gå till en bra frilufsbutik med stort utbud och prova dig fram. Tänk på att fötterna ändrar storlek om de är kalla eller varma (sväller). Jag skulle inte köpa ett par där tårna tar i när du går nerför, har tryckt sönder tånaglar på det sättet :(
Hur länge de håller varier nog en hel del. Mina skinnkängor gav upp förra året efter 7 år, dock är det membranet som har gått sönder i övrigt är den inte speciellt sliten.

Lycka till!
 
(...) Skulle ni välja en storlek som sitter bra fast där man förmodligen inte får plats med tjocka vintersockor och där man känner av framsidan av skon (mycket) lite när man går nerför eller den större modellen som glappar lite mer i hälen men där fötterna får mer rum på bredden. (...)
Man skulle ju önska att man kunde svara: varken eller. Glappande hälar är garanti för skav, men tår som tar i är också ett säkert sätt att göra turen plågsam. Sök förutsättningslöst efter kängor med välformad hälkappa och inte alltför vid kring vristerna, som går att snöra så att hälen sitter fast och samtidigt lämnar plats för tårna.

Men tyvärr så vet jag att det är lättare sagt än gjort, och i princip hopplöst om man är försedd med smala hälar och vrister - för att inte tala om när de paras med ett brett tåparti. Man kan till viss del lösa den omöjliga ekvationen med tjockare strumpor och/eller inläggssulor för att minska glappet, men för mycket sulor kan få hälkappan att fungera sämre, så det är tveeggat.

Jag är själv "drabbad" till den milda grad att jag mest går i specialbeställda kängor, men av alla standardkängor jag testat tycker jag att en del modeller från Kayland (Vertigo High, MXT och liknande) haft bäst hälgrepp, och trots rätt "smalt" utseende ändå hjälpligt rymt mina ankfötter på bredden.
 
Första gången jag använde mina gamla kängor var på en fjällvandring. Jag fick skoskav under compeeden men då hade jag inte gått in skorna. Sedan dess har jag flitigt använt dem som vinterkängor. Tråkigt att dem inte klarar av 10 timmars vandringar med toppbestigningar. Eller det kanske ingen känga gör? När jag lutar framåt med de mindre kängorna kan jag bara väldigt lätt känna av framkanten med tårna. Personalen pratade om att man ska kunna ha ett finger mellan hälen och skon. Med de små sitter fingret ganska klämt mellan skon och foten men det går medans det på den större skon får plats nästan två fingrar.
 
Första gången jag använde mina gamla kängor var på en fjällvandring. Jag fick skoskav under compeeden men då hade jag inte gått in skorna. Sedan dess har jag flitigt använt dem som vinterkängor. Tråkigt att dem inte klarar av 10 timmars vandringar med toppbestigningar. Eller det kanske ingen känga gör? När jag lutar framåt med de mindre kängorna kan jag bara väldigt lätt känna av framkanten med tårna. Personalen pratade om att man ska kunna ha ett finger mellan hälen och skon. Med de små sitter fingret ganska klämt mellan skon och foten men det går medans det på den större skon får plats nästan två fingrar.

Fingertricket är en bra indikation. Som sagt, om du knappt får in ett finger så är de för trånga enligt mig, och det märker du ju också eftersom din tå tar i framkanten. Det får den inte göra, du får ofelbart problem då (blånaglar bl a).

Och om du får in nästan två fingrar med nästa storlek, så är risken att den blir för stor. Du får nog kolla på en annan sko som passar bättre.

...jo, ett par väl passande kängor pallar 10 timmar, om din fot är van vill säga ;). Men om din fot har någon svaghet eller om din känga har det, så lär den märkas på en tuff dagstur.

Skor är inte så enkelt ibland, min flickvän har alltid svårigheter att hitta bra skor pga höga fotvalv och bred framfot.

//J
 
Man skulle ju önska att man kunde svara: varken eller. Glappande hälar är garanti för skav, men tår som tar i är också ett säkert sätt att göra turen plågsam. Sök förutsättningslöst efter kängor med välformad hälkappa och inte alltför vid kring vristerna, som går att snöra så att hälen sitter fast och samtidigt lämnar plats för tårna.

Men tyvärr så vet jag att det är lättare sagt än gjort, och i princip hopplöst om man är försedd med smala hälar och vrister - för att inte tala om när de paras med ett brett tåparti. Man kan till viss del lösa den omöjliga ekvationen med tjockare strumpor och/eller inläggssulor för att minska glappet, men för mycket sulor kan få hälkappan att fungera sämre, så det är tveeggat.

Jag är själv "drabbad" till den milda grad att jag mest går i specialbeställda kängor, men av alla standardkängor jag testat tycker jag att en del modeller från Kayland (Vertigo High, MXT och liknande) haft bäst hälgrepp, och trots rätt "smalt" utseende ändå hjälpligt rymt mina ankfötter på bredden.

Jag håller helt med joanna. minna fötter passar väl in på beskrivningen. Vill inte göra reklam men faktum är att jag aldrig haft så sköna kängor som Kayland Contact. Har visserligen bara haft dem sedan 2011 men har hittils inte fått varken blåsor, skavsår eller blånaglar.
 
Det slutade med att jag köpte ett par hanwag i goretex i den större storleken. Dem satt mycket bättre på foten. Frågan är om dem är för tunga bara. Dem är avsevärt tyngre än mina andra. Finns det för tunga kängor ute på marknaden? Man tycker dem borde ha koll. Eller?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
30-06 Hanwag kvalitetsproblem? Kläder 6
Fiskemannen87 Identifiera hanwag kängor Kläder 1
100826 Hanwag Tatra gtx vs Meindl Kansas gtx? Kläder 9
Miss Parker Hanwag Alta bunion Lady - någon som provat? Kläder 2
nicko_ Hur sköta Hanwag Tatra Wide Kläder 0
macsailor Hanwag med eller utan Gore-Tex? Kläder 14
arniklasses Beställa Hanwag från Tyskland Kläder 8
NikonD90 Hanwag kängor trånga? Kläder 10
robinlu Hanwag Nallo GTX Kläder 1
bovver Hanwag Alaska släpper in vatten Kläder 7
4n7 Salomon Revo SCS GTX vs Hanwag Banks GTX Kläder 3
j_felix Hanwag Trapper GTX Kläder 0
plp Hjälp med kängval Rockport xcs eller Hanwag Yukon? Kläder 5
filosoff Läderkängor för att minska skav? Kläder 26
Tobbe C Rädda torkade läderkängor? Kläder 9
pernissila Läderkängor, lösa trådar invändigt, vad göra? Kläder 3
Smogz Lätta halvhöga läderkängor utan goretex?? Kläder 29
grottis Läderkängor för fjällvandring? Kläder 21
kmike Ofodrade läderkängor Kläder 8
Mx2 Läderkängor utan GTX - finns det? Kläder 17
niklaz Byxor med skalmaterial till knäna endast? Kläder 9
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
holetaker Utmanare till Carinthia? Kläder 6
pr33d Hitta ersättare till favoritunderstället Kläder 31
museo12 Tjockare alternativ till Fjällräven high coast-byxor? Kläder 0
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
Elvah Finmaskiga liners till höga kängor? Kläder 4
AnnaMiaMaria Skidbyxor till kort och tjock Kläder 4
Alucardi Lundhags skalkängor tips nu till vintern Kläder 19
bjornhallberg Jacka och Shorts ersättare till ITAB Jokk och Traveller Kläder 1
Cacan Ny "Krok" till kängor Kläder 6
Jackiie Första paret enklare kängor till pojkvännen - XXL? Kläder 11
AnteÅ Krokar till byxor Kläder 9
Miroslav Jacka: Alternativ till Lappland jacka i G-1000? Kläder 12
Etriol Vad är fjällrävens fickor till för? Kläder 7
AnteÅ Lim till Gore-Tex-jackor Kläder 3
B.M.F Sockor till vandringskänger Kläder 42
gabrieljsson Hjälp med komplett utrustning till nybörjare Kläder 3
Johan123 Friluftsbyxor som går att vika/rulla upp till shorts-längd (ej zip-off)? Kläder 7
Bondmoran Gaiters till vandring Kläder 14
GeorgM Foder till skalkänga modell Lundhags Jämtkängab Kläder 3
kit Vandringskängor till små barn Kläder 2
Silver Fang Vilken mössa och vantar till vandring Kläder 14
Silver Fang Vilken underställ till vandring Kläder 18
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
doomus Alternantiv till Salomon XA Pro 3D? Kläder 2
tlundberg Alternativ till Lundhags Tanner Chukka Kläder 36
andersmossing Alternativ till Fjällräven Greenland Kläder 43
CFJ Inlägg till vandringskänga Kläder 4
Smogz Alternativ till fleece Kläder 32

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.