Nya Garmin oregon 550

tjosan

Hejsan!

Ok hur är denna maskin är du nöjd med den, synpunkter, jämfört med de andra i samma serie om du har haft möjligheten och testa flera? Du behöver inte skriva mer en 8 stycken A4 sidor.

Mvh Anders L
 
Jag har en 550t sedan några veckor. Den är den första i sitt slag jag har(handhållen för skogsmullebruk) har en i bilen och så i telefonen förstås (jaja, förstås och förstås....men där finns en i alla fall).. Har mest använt kartan som följer med, använt apparaten bl.a vid fisketur där vi gick mellan olika vattendrag, högre precision behövs inte än medföljande europakarta*) men jag har friluft pro Svealand också. Onödigt krångligt att installera CD:n, för den kartan de skyddar sig litet löjligt bra(??) tycker jag, köp SD-kort i stället. Kameran? Tja, litet bättre än vad man kan begära. Utmärkt att kunna ta en bild och ha att peka på för att hitta tillbaka till platsen för fotot. Överhuvudtaget mycket funktioner som man kanske inte kommer att använda så ofta - men det vet man ju aldrig förrän några år gått. Startar snabbt, hittar satelliterna mycket fort, Håller låsning på dem på ett utmärkt sätt, även inomhus med bara små fönster. Bra precision, mer än vad jag egentöligen behöver....men det gör ju inget. Nackdelar då? Tjaa, konsumerar el men går ju bra på NiMH batterier, givetvis ytterligare bättre på LI.batterier men dessa kostar ju ~20kr/st men är nog ett bra alternativ vintertid ffa.
I övrigt: Robust, ytterfodralet jag köpte till var nog overkill men kan ju under alla förhållanden skydda displayen som jag skulle tro är känsligaste biten av det hela. Spöar med råge GPS-delen i mobiltelefonen (Nokia N 95) i precis allt utom bilnavigation. Trr att det beror på att jag inte har sådan karta och program i Oregonen.......;-)) men den senare är värdelös för telefonsamtal och musik i gengäld.
Du får höra av dig om det är något mera du funderar kring
Us
*) En medföljande kompis som numera bor i Frankrike var klart impad av europakartan, hittade lätt den lilla grusväg, en blindtarn 2 m bred, 40 lång som går i kanten till hans tomt i det inre av landskapet Cognac....in the middle of bloody nowhere om jag förstått honom rätt..
 
Senast ändrad:
Tjosan

Tack för fint svar, är det stor skillnad mellan den nya jämför med de "gamla" oregon varianterna om du har haft någon sådan tidigare. det sägs att skärmen inte är lika ljuskänslig som de andra??.


Varför är det bättre med Cd jämfört med Sd kort??

Mvh Anders
 
Varför är det bättre med Cd jämfört med Sd kort??

Mvh Anders

Hej!

Det är nog det här forumets mest kommenterade "ämne", men det tål att upprepas!

CD = går att ladda kartorna till din GPS och även till din dator, för att användas i Garmins kartprogram MapSource. Ett program där du kan titta på ett spår t.ex, i efterhand. Eller i förväg inför en tur kunna göra en rutt, eller lägga in waipoints, som du sen matar in i din GPS.

SD-kort = går bara att använda i GPS:en och inget mer..

Mvh!
 
Välja detaljer på kartan

Jag har en Oregon 550 och är mycket nöjd, dock har jag en undran varför ex: järnvägar visas först när man zoomar till 200 m.
1) Jag skulle vilja att järnvägar ska synas alltid oavsett vilken zoom-nivå.
2) Sedan tycker jag att programvaran MapSource och Oregon 550 borde vara mer synkade, nu måste jag först importera till BaseCamp exportera från BaseCamp och sedan ta in filerna i MapSource.
3) Och Friluftskartan Pro stöds inte av BaseCamp
4) Det vore ju också trevligt att foton tagna med Oregon 550 också följde med vid import, men si det gör dom inte.
 
BIldexempel från 3D-vyn?

Hejsan!


Jag undrar om det finns bildexempel inom Sverige från hur det praktiskt ser ut med 3D-vyn utan tilläggskarta?

Sedan undrar jag hur det ser ut med 3D-vyn i kombination med Friluftskartan Pro eller Friluftskartan Prime?


Hoppas någon här kan tillhandahålla den informationen till mig :)

Garmins hemsida har ju inga bra bildexempel på det som jag söker, för t.ex. bilder från Friluftskartan Prime är ju bara i 2D.


MVH at1981 !!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Adam-Ludvig Garmin Oregon 550 och spårlogg Navigering 2
thureb Går det att sända spår med Blue Tooth från Garmin Oregon 700 Navigering 0
viggoboy Garmin Oregon Navigering 2
maaacus Garmin Montana 680 vs Oregon 650 Navigering 4
Blyfot Spara ström på Garmin Oregon 650t? Navigering 5
Jorden runt Garmin Oregon/Montana xxxT Topografi Navigering 6
niking Tillökning i Garmin Oregon-familjen Navigering 1
aventyrare69 Garmin Oregon 450 vs Edge 705 Navigering 4
Curt V Erfarenhet av Garmin Oregon 550t Navigering 4
iwalkalonelyroad Garmin Oregon 400, sjokort?? Navigering 0
Muminmamman64 Garmin Oregon 300 och Friluftskartan Pro Navigering 3
Lillith Garmin oregon 450. Hvordan laste inn kart ? Navigering 3
fotothure2 Garmin GPS Oregon 500 Navigering 3
mattias_aron Funkar Garmin Oregon till väg/trafik ledare ocskså ? Navigering 2
T_V Garmin Dakota 20 eller Oregon 300? Navigering 8
zetec Hjälp med min nya Garmin Oregon 300 Navigering 3
Jonas.O Garmin Oregon Navigering 8
GilbertK Garmin Oregon totalkraschar vid uppstart Navigering 4
putchi Garmin Oregon 400t Navigering 6
Waldmann Japankartor till Garmin Oregon Navigering 0
niklaz Uppgradera: Garmin eTrex Vista HCx, Colorado eller Oregon? Navigering 11
Mija F Garmin Oregon Navigering 84
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
graylingman Den rosa linjen Garmin 64st? Navigering 4
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.