Garmin Oregon totalkraschar vid uppstart

Har en Garmin Oregon 300 som totalkraschar vid uppstart efter inläggning av nya kartor. Den går inte att kommunicera med, och låser vid uppstartsskärmen. Lyder inte av/på-knappen, utan enda sättet att få av den är att rycka batterierna. Går inte heller att nå via datorn. Orsak, lösning och åtgärdsförslag mottages tacksamt. Kartorna var omtypade friluftskartan pro och vanlig city navigator som funkar finfint i min 60CSx och därför också borde göra så i Oregon med rätt inlagda koder för den maskinen.

Oregon 300

Köpte en Oregon 300 för ett par dagar sedan och fick liknande problem. Satte i ett micro SD och laddade ned en friluftskarta det gick bra men sedan låste den sig och svarade inte på av/på knappen, tog ur micro SD och batterier, satte i batterier tryckte på skärmen i vänster övre hörn och höll inne av/på knapp tills jag fick ett meddelande (vad kommer jag inte ihåg) och då fungerade det. Kanske fel på mitt kort?. Jag är total novis på GPS så det är lite rörigt med alla instruktioner. Min trippmätare nollställer inte Total distans, det borde den väl göra? .
Håkan.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag hittade lösningen, man gör som följer:
Anslut din Oregon till USB-sladden från datorn, din oregon startar upp. slå omedelbart av den.
Starta upp den igen, och håll power-knappen intryck i 30 sek, din Oregon hamnar då i tvingat USB-minnesläge och du kommer åt att städa bort kartfilerna som orsakade låsningen.

Frågan kvarstår dock om varför den låser.....

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips