Nya axelremmar på ramsäcken - Blev det rätt?

Jag har just monterat nya axelremmar på en fjällräven gyroram och undrar nu om det övre fästet ser rätt ut.
De gamla remmarna var fästa på ett annat sätt så det gick inte att kopiera.

Vad tycker ni?
1690402714039.png

Jag har just monterat nya axelremmar på en fjällräven gyroram och undrar nu om det övre fästet ser rätt ut.
De gamla remmarna var fästa på ett annat sätt så det gick inte att kopiera.

Vad tycker ni?
Visa bilaga 41941
Spontan kommentar är att att remöglan borde sitta på undersidan av ramröret. Som remöglan sitter nu får man både drag- och skjuvlast på bulten. Med remöglan på undersidan ramröret blir det i huvudsak skjuvlast. Se även översta bilden i inlägg #15 i denna tråd:

Posta i tråden 'Fjällräven Gyro ramryggsäck'
https://www.utsidan.se/forum/threads/fjaellraeven-gyro-ramryggsaeck.91483/post-866162

Originalinfästningen med en ögla verkar fördela lasterna på ett bra sätt, men som du säger funkar inte detta med din nya rem.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Spontan kommentar är att att remöglan borde sitta på undersidan av ramröret. Som remöglan sitter nu får man både drag- och skjuvlast på bulten. Med remöglan på undersidan ramröret blir det i huvudsak skjuvlast. Se även översta bilden i inlägg #15 i denna tråd:

Posta i tråden 'Fjällräven Gyro ramryggsäck'
https://www.utsidan.se/forum/threads/fjaellraeven-gyro-ramryggsaeck.91483/post-866162

Originalinfästningen med en ögla verkar fördela lasterna på ett bra sätt, men som du säger funkar inte detta med din nya rem.
Tack @HansBertil!
Lysande kommentar och länk. Jag är nu övertygad om att det ska ändras lite på min för att bli rätt.
Jag satte remöglan på översidan för att den skulle kunna vrida/rotera lite friare men bilderna i den andra tråden visar ju att det borde kunna vrida lite även om remöglan ligger under ramröret.
//Olle

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips