Ny wiki öppen.

talthoff

Forumvärd
Almgren; sa:
men en sajt som inte tar betalt och som inte har annonsörer kan ju knappast falla under regeln om egen vinning?

Det håller jag med om, en personlig hemsida är knappast "för egen vinning".

Jag har flera gånger tipsat om min hemsida då folk frågat om grönland. Nu blir jag väldigt osäker på om det är ok eller inte.

Så som jag uppfattar det du skriver så är det okey, är man osäker är det lätt att fråga oss först.

Kom ihåg att vi våra regler skriver "utan att fråga oss" det är ju ett sätt att få svar för den som är osäker.

Jag vill oxå påpeka att antalet övertramp faktiskt är färre än antalet inlägg som skrivs om "problemet". I år tror jag det rapporterats 2-3 inlägg. På ett år handlar det om ett inlägg per vecka (sen är det inte helt ovanligt att samma inlägg rapporteras av fler än en person).



-Thomas
 
talthoff; sa:
Jag hoppas att ni funderar på hur Utsidans regler stämmer överens med stämningen som ni vill ska finnas här.

Menar du att så inte är fallet ?
Jag tycker om utsidan och dess medlemmar. Jag trivs mycket bra här. För mig är det viktigt med en öppen skön stämning.

Utsidans styrka är att vi här kan dela med oss av information och erfarenheter. Om någon lägger in en länk till tex. sin egen vandrings-wiki så tycker jag att det är klart inom vad som ska accepteras här. För mig skulle det kännas bra om trådar inte slängdes utan bara låstes och flyttades till forumet "Regelbrott". Visar det sig att dommen var lite väl hård så är det bara att flytta tillbaka dem.


Tack Thomas för att du engagerar dig.
 

talthoff

Forumvärd
Jag tycker om utsidan och dess medlemmar. Jag trivs mycket bra här. För mig är det viktigt med en öppen skön stämning.

Bra, det är det som är meningen med reglerna...

Om någon lägger in en länk till tex. sin egen vandrings-wiki så tycker jag att det är klart inom vad som ska accepteras här.

Jag/vi diskuterar inte enskilda fall "in public", eftersom vi anser att det är att "hänga ut" folk.

Sen är Kristoffer mer än välkommen att kontakta redaktionen om han har synpunkter på mitt/vårt beslut.

För mig skulle det kännas bra om trådar inte slängdes utan bara låstes och flyttades till forumet "Regelbrott". Visar det sig att dommen var lite väl hård så är det bara att flytta tillbaka dem.

Jag förstår vad du menar, och ibland så moderar vi genom att bara ta bort olämpliga delar. Men om det gör att tråden blir oläsbar så raderas hela tråden.

Att ha ett separat forum med regelbrott tror vi skulle uppfattas som om vi satte "dumstrut" på folk.


-Thomas
 
en annan historia

Ett annan tråd jag kom att tänka på nu var när någon startade en tråd om en ny innovativ teknisk pryl (vad det var är mindre viktigt) och frågade lite om marknaden för den och hur man teknisk skulle kunna utveckla denna pryl. Jag svarade då att med min bakgrund som civilingenjörsstudent så skulle ja kunna hjälpa till att utveckla denna produkt. Tråden förblev orörd förut mitt inlägg som var kommersiellt och därför raderades! Snacka om förvirrade moderatorer ;)
[Ändrat av nr23se 2006-02-06 kl 22:24]
 
talthoff; sa:
Jag vi diskuterar inte enskilda fall "in public", eftersom vi anser att det är att "hänga ut" folk.
...
Jag förstår vad du menar, och ibland så moderar vi genom att bara ta bort olämpliga delar. Men om det gör att tråden blir oläsbar så raderas hela tråden.

Att ha ett separat forum med regelbrott tror vi skulle uppfattas som om vi satte "dumstrut" på folk.
Ok.
 

talthoff

Forumvärd
Kristoffer jag tror alla förstår att du anser att jag/vi gjorde fel när vi raderade ditt inlägg om Vandringsleder, om du vill diskutera den biten vänd dig till Utsidans redaktion. Den diskussionen tar vi inte med dig i forumet.

När du sen skriver att du brutit mot reglerna en annan gång så är det väl inget bra, men som vi påpekat ett antal gånger förr så läser inte vi allt som skrivs på Utsidans forum (pga. tidsbrist).
Vi litar på att våra medlemmar förstår syftet med sajten, och sen lever efter reglerna. Om man som medlem sen ser ett regelbrott (eller vill ha vår bedömning) så bygger systemet på att enskilda medlemmar rapporterar inlägget, som vi sen tittar på. Sen får alla givetvis komma med frågor och synpunkter på regelerna, ännu bättre är det ju om dom blir tydligare. Dom är till för er, inte för oss.

Regeln (som diskuteras i denna tråd) är ju till för de som vill starta upp en egen verksamhet på Internet inte skall unyttja Utsidans stora besökarantal för at gratis marknadsföra sig - det är det vi kallar "egen vinning" tex. Det har tagi oss 10 år att nå hit, och vi tycker inte det är schysst att man utnyttjar oss till att ta en genväg till att få många besökare.

Pushar man sin personliga hemsida med motivet att få många besökare (kanske man har TradeDoubler-annonser tex som man tjänar på), istället för att man genuint vill tipsa om bilder från sin senaste
resa ex så - ja det skulle vi kalla "egen vinning". Det motivet kan vi ju aldrig bevisa, vi litar på att folk är schyssta och skriver länken för att man vill upplysa andra i någon fråga - inte dra nytta av att man får fler besökare.

-Thomas
 
talthoff; sa:
Pushar man sin personliga hemsida med motivet att få många besökare (kanske man har TradeDoubler-annonser tex som man tjänar på), istället för att man genuint vill tipsa om bilder från sin senaste
resa ex så - ja det skulle vi kalla "egen vinning". Det motivet kan vi ju aldrig bevisa, vi litar på att folk är schyssta och skriver länken för att man vill upplysa andra i någon fråga - inte dra nytta av att man får fler besökare.

Glad jag inte är "dommare" här. Vad händer om någon ställer en fråga, och jag tycker den är väldigt bra besvarad i en artikel på min egen annonsbelamrade websida, får jag länka dit då?

Hypotetiskt, för min websida är helt annonsfri, men jag vill gärna veta.
 

talthoff

Forumvärd
Det är inte alltid lätt att vara domare, och precis som i idrotten så är det ju inte så ofta man diskuterar själva regeln utan snarare tillämpning eller när en domare inte ser den där "uppenbara straffen".

Filip, mitt svar blir använd sunt förnuft. Att besvara en annans medlemsfråga med en länk till sin sida är ju inte samma sak som när vissa har gjort sin klassiska "ragga besökare" försök av typen
"Hej...nu har vi rea" eller "Kolla in min sida xxx" som nystartade trådar blir ju lixom lite av självmål.

Är du osäker låt oss göra en bedömning genom att rapportera dig själv :)

-Thomas
 
talthoff; sa:
Det är inte alltid lätt att vara domare, och precis som i idrotten så är det ju inte så ofta man diskuterar själva regeln utan snarare tillämpning eller när en domare inte ser den där "uppenbara straffen".

Filip, mitt svar blir använd sunt förnuft. Att besvara en annans medlemsfråga med en länk till sin sida är ju inte samma sak som när vissa har gjort sin klassiska "ragga besökare" försök av typen
"Hej...nu har vi rea" eller "Kolla in min sida xxx" som nystartade trådar blir ju lixom lite av självmål.

Är du osäker låt oss göra en bedömning genom att rapportera dig själv :)

-Thomas

Om jag fattar detta sâ var den trâd jag startade
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=36267 under Lângärdcykling ett brott mot era regler. Dvs att jag tipsade om min egna hemsida...

Men den person som la in en notis som handlade mer eller mindre om samma sak paa http://www.utsidan.se/ndb/annat/notis/2014.htm bröt inte nâgon regel. Dvs att nâgon tipsar om en planerad resa som görs av nâgon annan genom att länka till dennas sida. För all del över en lokaltidnings hemsida.
är det rätt uppfattat?

/Stellan

Ps. Jag kan lägga in utsidans logo (om jag fâr sno den) pâ min startsida...
 

clindh

Forumvärd
nermander; sa:
Undrar hur många som skulle hitta till Utsidan om andra sajter hade lika strikta regler...
Hur menar du nu - vi som driver Utsidan raggar väl inte besökare på andras sajter, för egen vinning?

Vi tar inte bort vanliga medlemmars länkar till andra sajter etc (notera att den står kvar i första inlägget...). Ibland har det dock hänt att någon lejt en polare eller släkting för att pusha ett företag tex, dvs det skall se ut som en vanlig medlem -- men det brukar bli rätt genomskinligt när man pushar en viss sajt de tre allra första inläggen på Utsidan tex. Sånt får vi ju kolla upp.

Nå, jag tycker fallet här är uppenbart; en kille vill dra igång en ny annonsfinansierad sajt, som om man läser pressreleasen vill bli den största, bästa etc på ett visst område. Man har annonser och säljer kartor - alltså är man i mina ögon kommersiell. Då har man mycket att vinna på att man drar till sig besökare från Utsidan (och andra sajter). "Egen vinning" alltså, dessutom ekonomisk.

Att pusha för sin egen lilla hemsida med lite reseberättelser, ingen reklam etc som Stellans har vi inget problem med, det är ju när det börjar komma pengar och höga egna mål med att få trafik till sajten det börjar bli på gränsen. Eller om man pushar i var och vartannat inlägg.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.