Ny väv på gammal kanot?

Hej!
Jag har en gammal kajak från 40-talet som väntar på att bli sjöduglig igen ;)
Själva stommen är i fint skick, och orginalväven är sedan lång tid tillbaka borttagen. Anledningen till att inget hänt med renoveringen hitintills är att jag inte vet vart jag kan hitta materialet som behövs, samt någon instruktion hur man gör?
Någon här som har erfarenhet av att vävspänna en kajak, eller vet vart jag kan hitta informationen och materialet som behövs?
Jag har sökt lite på forumet men hittar bara lite mera extrema byggtips. Jag är ute efter att återställa den i hyfsat orginalskick, alltså inget extremt substitut för väven!

mvh // Mats
 
För länge sedan bytte jag duk på en kajak. Jag vill minnas att jag skaffade oblekt bomullväv. Väven var relativt kraftig; lite åt kapellvävshållet.

Efter att ha satt fast väven med extranubb strök jag väven med linolja (har sedan lärt mig mer om just linolja och skulle utifrån det rekommendera att du använder kallpressad rå linolja, som du värmer på 2:an på en spisplatta (med 6 värmenivåer). Stryk oljan varm och när den svalnat är den "kokt".

Därefter målade jag med linoljefärg och skruvade dit köllist sarg osv. Läste säkert i an bok om hur jag skulle gå tillväga.

Jag har paddlat i kajaken helt nyligen och det är nog mer än 20 år sedan jag gjorde jobbet, så det verkar hålla hyfsat.
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Om du har svårt att hitta canvas som är tillräckligt tätvävd och följdsam så har jag hört att kapellväv av akryl (Subrella Plus) som finns i de flesta båttillbehörsaffärer ska fungera fint. Du måste sträcka väven hårt i längsled först innan du sträcker från sidorna. På en sådan kajak antar jag sedan att du använder nubb istället för att sy ihop väven? Målas sedan över med vanlig utomhusoljefärg. Ev kan du hitta mer information på http://www.qajaqusa.org även om det mer handlar om arktiska kajaker.
 
Svenska Träkanoter

kan du få hjälp av.
http://www.trakanot.se/
I vintras renoverade jag en gammal hembyggd träkajak, skelett med bomullsväv. Den var byggd i mitten av trettiotalet och sen mitten av fyrtiotalet hade den legat torr. En del spant var brutna, väven var bara skräp, sittbrunnssargen och akterstäven saknades.
Jag spjälkade det brutna och städade upp hela skelettet. Strök det minst två gånger med fin, varm linolja/terpentin.
Kontakt hade jag redan tidigare tagit med Bo Weslien på Svenska Träkanoter och när skelettet torkat så åkte jag till honom och fick hjälp med att spänna ny bomullsduk på det. En mycket trevlig bekantskap som kan det här med att spänna duk på kanoter och kajaker.
Hela proceduren tog ca tre timmar, sen var det bara att dra pressenning över och åka hem. Med mig hade jag fått en arbetsbeskrivning för det fortsatta jobbet. Hur jag skulle bränna av duken, spackla och måla. Jag målade med Ottossons linoljefärg zink/titan
i fyra lager med slipning mellan varje.
Nya ytterstävar och ny sittbrunnssarg sattes på och till sist fernissade jag hela alltet. Före fernissningen gjorde jag prov på spillbitar av väven som jag också målat i förväg. Då visade det sig att det var ett bra test för en PU-lack som jag provade blev pissgul när den torkat! En annan fernissa drog upp linoljan ur spacklet och missfärgade också ytan.
Den fernissa jag använde gav en lätt grå slöja som bleknade bort nästan helt efter ett tag. Ytan blev dock bra och kajaken ser ut som ny nästan.

Tvyärr har jag inga bilder kvar eftersom när jag gjorde en backup på datorn i somras så havererade hårddisken just när den höll på och bränna det och ett annat album.
 
Det där med att bränna av duken och slipa osv låter intressant. Det gjorde inte jag, och jag har numera en modern kajak, som jag orkar paddla långt med. Den gamla kajaken blir man däremot snabbt trött i.

Antagligen beror inte detta bara på skrovformen utn minst lika mycket på den lite knottriga ytan som den målade duken gett.

Spacklades duken?
Med linoljebaserat spackel, typ Taed ellr vad det nu heter?
Spontant får man ju känslan av att den lite rörliga duken skulle få spacklet att spricka/lossna men jag antar att det funkar?
 
Bränna och spackla

Jag fick rådet att ta en gasbrännare med brett munstycke och försiktigt men snabbt bränna bort allt ludd. Där väven är klippt eller skuren får man vara väldigt försiktig så att inte nån tråd börjar kola för då kan den fortsätta med det och sabba till det ordentligt. Denna bränning ska givetvis göras innan nån linolja kommer i närheten. Det gick ganska snabbt när jag hittat rätt teknik, lagom långt ifrån och lagom fort. Det syntes väl när luddet var borta så det var inte så stor risk att elda på för mycket.

Spackel la jag på vid skarvarna. Vi spikade väven i stävarna men använde häftpistol längs relingen.
Spacklet gjorde jag av en skvätt linolja och krita.
Om man grundmålar först med den linoljefärg som jag nämnde, flödigt men utan rinn just i dessa skarvar, och låter den torka nästan helt så fäster spacklet bra. Spackla försiktigt och sparsamt, stryk ut det jämnt så slipper du slipa i det. Låt varje färglager torka helt, slipa matt med fint slippapper och damma av noggrannt före nästa lager.
På detta sätt kan du bygga upp ett färgskikt som är slätt, blankt, elastiskt och hårt. Fernissan fixar UV-skydd och ger reptålighet.

Första lagret färg är ganska drygt att lägga på eftersom väven suger duktigt. Det gick åt ungefär åtta gånger så mycket färg som nästa lager!
 
Häftpistol

Jag har dukat ett däck på en segelbåt och då använde vi bomullsduk och spännlack innan linoljefärgen.

I stället för nubb använde vi en häftpistol med rostfria klammrar (kanske hette materialet Monel eller något liknande det var 25 år sedan så jag kommer inte säkert ihåg).

Jag tror att du har mycket att vinna på att ta hjälp av någon som kan proceduren för att få bästa slutresultat. Min bror tog hjälp av en tapetserare som är aktiv i Macfieklubben när han renoverade familjens mer än 50-åriga Geddakanadensare. Det är en ribbad formskön och snabb kanot i kvistfri furu. En riktig skönhet.

Att vårda dessa gamla klenoder är en kulturgärning!

Thure
 
Anders skrev att den lite knottriga ytan kanske skulle kunna göra en kanot mer trögpaddlad. Jag vet inte själv, men jag har hört att en (måttligt) knottrad yta istället skulle kunna ge mindre motstånd i vattnet än en slät. Tror att simmare försökt utveckla sådana dräkter, och jag tror även att jag hört diskussionen ang kanoter. Skrovets form och spänningen av duken är väl kanske det som annars gör mest skillnad? Någon som vet mer om detta?
 
Det här kan nog nån seglare svara bäst på om vi inte har nån som är riktigt uppdaterad på strömningslära på forumet.

Antagligen är det så att nån slags knottrighet skulle kunna vara bra på det sätt du säger; men den gränsskiktsavlösning som man kan uppnå får man antagligen fram med väldigt små knottror, och min kajak var nog lite för grov i ytan. Jag upplevede den klart jobbig i alla fall.

Fast jag kanske borde prova nu, för nu har jag mer erfarenhet av moderna kajaker. Formen på den gamla kajaken var kanske inte optimal; den var ganska stabil. Fast det var en tjusig lite komplex form som man uppnått på ett lite imponerande sätt med ett ganska stort antal relativt klena ribbor.
 
Renovering?

Hej. Ta kontakt med Preben Mortensen på
Normarkens Kanotcenter i Värmland.
han har många års erfarenhet med kanoter. Han har ett par gamla oxå...så jag tror att han kan hjälpa dig med goda råd och tips om hur man gör.
Mvh. Joachim Petersen
McDanish.


Nordmarkens Kanot Center AB
Risviken
SE- 672 91 Årjäng
Tel +46 (0) 573 38060
Fax +46 (0) 573 38095
 
Tack för alla bra svar!

Oj oj oj vad mycket kunskap det finns om det här :)
Och dessutom hänvisar flera av er till orter i Värmland, vilket ju passar perfekt eftersom kanoten ligger på sommarstället strax utanför Karlstad !
Stort tack till alla er som engagerat er i mitt "problem" ... men finns det fler som har insikter i ämnet så välkomnar givetvis era synpunkter oxå!

mvh // mats
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips