Ny uppsättning hjul

Mavic 117 provserie???

Du peter skrev i ditt inlägg att du hade en gammal 117 fälg som du säger är en provserie. Vadå provserie? jag byggde för flera år sedan ett hjul hos cykelcity med en Mavic 117 SUP CD den fanns i Cykelcitys ordinarie sortiment så jag förstår inte vad du menar med att den skulle vara från en provserie? Så vitt jag förstått var den väl bara en föregångare till 217 fälgen eller??
 
Re: Mina erfarenheter

theDude; sa:
Trots att jag inte tänker byta till skivbromsar, då jag inte ser hur jag som amatör skulle kunna vara betjänt av den kraftigare bromsförmågan, så valde jag ett skivbromsförberet XT-baknav. På dessa nav har man nämligen flytta in ekrarna lite för att få plats med skivbromsfästet. Detta har gör att det är mindre avstånd mellan flänsarna men vinklarna på ekrarna nu är symetrisk och därför så har man inte förlorat något i styrka, tvärtom...Dessutom har Shimano ökat på höjden på flänsarna så att man får kortare ekrar och därmed styvare hjul!

Peter

Här är du ute och cyklar. Jag klistar in några citat från min hjulartikel, kapitel 7 (myter) för att belysa fakta

Myt 22: Högflänsade nav ger starkare och styvare hjul!

Högflänsade nav ger förvisso (i teorin) bättre kraftöverföring från bakhjulet (mindre vridmoment). Det behövs bara på tandembaknav, som utsätts för mycket stora påfrestningar (läs tävlingar). Att tandemnav ofta är högflänsade, beror snarare på att de ofta har 48 ekerhål. Ur hållbarhetssynpunkt, behöver det vara ett visst minimiavstånd mellan varje ekerhål i flänsen. Det löses genom större diameter (egentligen större omkrets) på flänsarna. Idag är alla vanliga 32 ekrade och 36 ekrade nav lågflänsade - som dessutom spar vikt!

Myt 24: Skivbromsnav ger lika starka hjul som motsvarande nav för fälgbromsar!

Nej! Liksom flänsarna förskjuts åt vänster i ett baknav för att frihjulet ska få plats, förskjuts också flänsarna åt höger i de skivbromsutrustade naven för att för bromsskivan och dess fäste ska få plats (gäller både skivbromsutrustade framnav och baknav). Detta resulterar i att det skivbromsutrustade framhjulet (med Shimanos nya skivbromsutrustade framnav) blir ca 17 % svagare än ett vanligt framhjul. I själva verket blir det skivbromsutrustade framhjulet bara ca 4 % starkare än ett vanligt bakhjul med ett 8 delat Shimano XT nav. Det skivbromsutrustade bakhjulet (med Shimanos nya skivbromsutrustade baknav) blir bara ca 2 % svagare än ett vanligt bakhjul med ett 8 delat Shimano XT nav. För att dessa siffror ska gälla, krävs samma ekerspänning på bakhjulens högra sida som på framhjulens vänstra sida (bromssida på det skivbromsutrustade framhjulet). I kap 2.2 ges tips på hur asymmetriska hjul kan bli starkare.

Annars var det en bra idé med Mavic 521 i bak

/Niklas
 
Re: Mavic 117 provserie???

martinmat; sa:
"Du peter skrev i ditt inlägg att du hade en gammal 117 fälg som du säger är en provserie. Vadå provserie?"

Vad som menas med provserie överlåter jag åt ordböckerna att förklara. Detta var dock vad jag fick för into av Binni på det som då hette Hekla Cykel.
Det kan dock styrkas då, om jag minns rätt efter alla år, fäljarna kom in mitt under -92 och året där efter ersattes med en annan betäckning utan att fälgen förändrades.

"jag byggde för flera år sedan ett hjul hos cykelcity med en Mavic 117 SUP CD den fanns i Cykelcitys ordinarie sortiment så jag förstår inte vad du menar med att den skulle vara från en provserie?"

Jag förstår inte vad du menar med Cykelcitys ordinarie sortiment? Nära nog hälften av de prylar du kan läsa om i deras kattalog:
-kommer aldrig in
-kommer slutligen in(efter 10 olika besked!) i Okt.
-finns ej till gänglig i den mängd att du hinner köpa varan innan den efter en månad är slutsåld. Eftersom de importerar det mesta själva får du vänta till nästa år för att kunna handla till de ibland lägre priserna.
-Finns aldrig tillgängligt i annant än XXL eller XS
-ligger gömda i något källarföråd tills det är dax för inventering. Butiks personalen upp ger därför att det är slut(Green 853-ram). Året efter finns den dock med på en rea-lista över varor på utförsäljning men, då du ej bosatt dig utanför butiken, är slutsålt innan du fattar läget.
Detta är dock mina helt personliga erfarenheter från dem...:).

"Så vitt jag förstått var den väl bara en föregångare till 217 fälgen eller??"

En prov-serie brukar komma först så det var nog vad som avsågs när jag skrev att den, som jag då uppfattade det, var en prov-serie!

Med vänliga hälsningar
Peter
 
Låter som du Peter haft dåliga erfarenheter av cykelcity. Har dock aldrig själv råkat ut för det du beskriver kanske jag bara haft tur eller så har du haft enorm otur...vem vet??

O för övrigt förstår jag nu vad du syftade på när du menade att den var en provserie...Jag tog det nog mer som prototyp första gången....

Ha det gött!


[Ändrat av martinmat 2002-04-24 kl 10:07]
 
Re: Re: Mina erfarenheter

niking; sa:
niking (Niklas Ingvar-Nilsson) skrev:

"Här är du ute och cyklar. Jag klistar in några citat från min hjulartikel, kapitel 7 (myter) för att belysa fakta

Myt 22: Högflänsade nav ger starkare och styvare hjul!

Högflänsade nav ger förvisso (i teorin) bättre kraftöverföring från bakhjulet (mindre vridmoment). Det behövs bara på tandembaknav, som utsätts för mycket stora påfrestningar (läs tävlingar). Att tandemnav ofta är högflänsade, beror snarare på att de ofta har 48 ekerhål. Ur hållbarhetssynpunkt, behöver det vara ett visst minimiavstånd mellan varje ekerhål i flänsen. Det löses genom större diameter (egentligen större omkrets) på flänsarna. Idag är alla vanliga 32 ekrade och 36 ekrade nav lågflänsade - som dessutom spar vikt!"

Till skillnad mot dig har jag har aldrig tagit mig an att bygga hjul eller bli en fena på att i detalj förstå den otroligt komplicerade teorin bakom ett hjul.
Det kan tänkas att du har rätt Niklas. Men det är tyvärr så att om man skall "avslöja" det du kallar myter och leverera ett "scoop", så behövs det sakargument eller ännu hellre, en argumentation kring ämnet som logiskt kan styrka motsatsen. Det går inte att, som du gör i ovanstående argumentering, bara emotsäga det eller leverera info om saker som får betäcknas som sidospår!
Då faller argumentationen nämligen ihop och reduceras till något som för en utomstående är tämligen ointressant!

Logiskt sett så borde det flex som ett hjul trots allt har, kunna härledas till fälj och ekrar då det är här som hjulet har minst med material över störs yta.
Om ekrarna då göres kortare borde de då inte flexa mindre?
Om sedan flänsen är av högre typ så förändras även den vinkel med vilken ekern löper från nav till fälg! Borde då denna större vinkel mellan eker och fälg leda till att ytterligare stärka hjulet?

Att de flesta av dagens nav är låg- och ej högflänsade beror nog, precis som du säger, just på vikten.

"Myt 24: Skivbromsnav ger lika starka hjul som motsvarande nav för fälgbromsar!

Nej! Liksom flänsarna förskjuts åt vänster i ett baknav för att frihjulet ska få plats, förskjuts också flänsarna åt höger i de skivbromsutrustade naven för att för bromsskivan och dess fäste ska få plats (gäller både skivbromsutrustade framnav och baknav). Detta resulterar i att det skivbromsutrustade framhjulet (med Shimanos nya skivbromsutrustade framnav) blir ca 17 % svagare än ett vanligt framhjul. I själva verket blir det skivbromsutrustade framhjulet bara ca 4 % starkare än ett vanligt bakhjul med ett 8 delat Shimano XT nav. Det skivbromsutrustade bakhjulet (med Shimanos nya skivbromsutrustade baknav) blir bara ca 2 % svagare än ett vanligt bakhjul med ett 8 delat Shimano XT nav. För att dessa siffror ska gälla, krävs samma ekerspänning på bakhjulens högra sida som på framhjulens vänstra sida (bromssida på det skivbromsutrustade framhjulet). I kap 2.2 ges tips på hur asymmetriska hjul kan bli starkare."

Ett skivbromsförsett nav eller icke har samma vinkel på ekrarna som löper från nav till fälg på drevsidan, eller?
Då det på vanliga nav är en mindre vinkel på dessa ekrar, än på ekrarna på motsatt sida, så borde det i teorin(såväl som i den grymma verkligheten) vara här som bak hjulet är som svagast, och här som ekrarna förs går av?
Borde det då inte var där varefter ett bakhjuls styrka skall bedömas?
Om då infästningen för ekrarna flyttas inåt(för att bereda plats åt ett skivbromsfäste) på motsatt sida, och detta ger en vinkel på ekrarna som är mera lik eller identisk drevsidan. Borde inte då detta leda till att styrkan i hjulet ökar?

Åter igen:
Vrg och åter kom med hållbar argumentation och på så vis rätta mig, istället för att blanda in lösryckta siffror vars härkoms är okänd!


"Annars var det en bra idé med Mavic 521 i bak
/Niklas"

Jag tackar ödmjukt för ditt godtjänande...:)!

Med vänliga hälsningar
Peter
 
Re: Re: Re: Mina erfarenheter

theDude; sa:
niking; sa:
niking (Niklas Ingvar-Nilsson) skrev:

"Här är du ute och cyklar. Jag klistar in några citat från min hjulartikel, kapitel 7 (myter) för att belysa fakta

Myt 22: Högflänsade nav ger starkare och styvare hjul!

Högflänsade nav ger förvisso (i teorin) bättre kraftöverföring från bakhjulet (mindre vridmoment). Det behövs bara på tandembaknav, som utsätts för mycket stora påfrestningar (läs tävlingar). Att tandemnav ofta är högflänsade, beror snarare på att de ofta har 48 ekerhål. Ur hållbarhetssynpunkt, behöver det vara ett visst minimiavstånd mellan varje ekerhål i flänsen. Det löses genom större diameter (egentligen större omkrets) på flänsarna. Idag är alla vanliga 32 ekrade och 36 ekrade nav lågflänsade - som dessutom spar vikt!"



"Myt 24: Skivbromsnav ger lika starka hjul som motsvarande nav för fälgbromsar!

Nej! Liksom flänsarna förskjuts åt vänster i ett baknav för att frihjulet ska få plats, förskjuts också flänsarna åt höger i de skivbromsutrustade naven för att för bromsskivan och dess fäste ska få plats (gäller både skivbromsutrustade framnav och baknav). Detta resulterar i att det skivbromsutrustade framhjulet (med Shimanos nya skivbromsutrustade framnav) blir ca 17 % svagare än ett vanligt framhjul. I själva verket blir det skivbromsutrustade framhjulet bara ca 4 % starkare än ett vanligt bakhjul med ett 8 delat Shimano XT nav. Det skivbromsutrustade bakhjulet (med Shimanos nya skivbromsutrustade baknav) blir bara ca 2 % svagare än ett vanligt bakhjul med ett 8 delat Shimano XT nav. För att dessa siffror ska gälla, krävs samma ekerspänning på bakhjulens högra sida som på framhjulens vänstra sida (bromssida på det skivbromsutrustade framhjulet). I kap 2.2 ges tips på hur asymmetriska hjul kan bli starkare."

"Annars var det en bra idé med Mavic 521 i bak
/Niklas"

Till skillnad mot dig har jag har aldrig tagit mig an att bygga hjul eller bli en fena på att i detalj förstå den otroligt komplicerade teorin bakom ett hjul.
Det kan tänkas att du har rätt Niklas. Men det är tyvärr så att om man skall "avslöja" det du kallar myter och leverera ett "scoop", så behövs det sakargument eller ännu hellre, en argumentation kring ämnet som logiskt kan styrka motsatsen. Det går inte att, som du gör i ovanstående argumentering, bara emotsäga det eller leverera info om saker som får betäcknas som sidospår!
Då faller argumentationen nämligen ihop och reduceras till något som för en utomstående är tämligen ointressant!

Logiskt sett så borde det flex som ett hjul trots allt har, kunna härledas till fälj och ekrar då det är här som hjulet har minst med material över störs yta.
Om ekrarna då göres kortare borde de då inte flexa mindre?
Om sedan flänsen är av högre typ så förändras även den vinkel med vilken ekern löper från nav till fälg! Borde då denna större vinkel mellan eker och fälg leda till att ytterligare stärka hjulet?


Att de flesta av dagens nav är låg- och ej högflänsade beror nog, precis som du säger, just på vikten.
Ett skivbromsförsett nav eller icke har samma vinkel på ekrarna som löper från nav till fälg på drevsidan, eller?
Då det på vanliga nav är en mindre vinkel på dessa ekrar, än på ekrarna på motsatt sida, så borde det i teorin(såväl som i den grymma verkligheten) vara här som bak hjulet är som svagast, och här som ekrarna förs går av?
Borde det då inte var där varefter ett bakhjuls styrka skall bedömas?
Om då infästningen för ekrarna flyttas inåt(för att bereda plats åt ett skivbromsfäste) på motsatt sida, och detta ger en vinkel på ekrarna som är mera lik eller identisk drevsidan. Borde inte då detta leda till att styrkan i hjulet ökar?

Åter igen:
Vrg och åter kom med hållbar argumentation och på så vis rätta mig, istället för att blanda in lösryckta siffror vars härkoms är okänd!

Jag tackar ödmjukt för ditt godtjänande...:)!

Med vänliga hälsningar
Peter

Till att börja med vore jag taksam om du höll isär det jag har skrivit med dina påstående i texten! Sådant underlättar för alla läsare! Jag har nu ordnat så att det lättare syns vem som har skrivit vad!

Vad beträffar ekervinkeln på drevsidan så är den ingalunda säkert att det är samma på skivbromsnav som på vanliga baknav och det varierar den effektiva fälgdiametern (som varierar mellan olika fälgmodeller).

Shimano har flyttat in höger fläns något på sitt XT skivbromsnavet (från 23,2 mm till 22 mm från centrumlinjen), åtminstone om man får tro på databasen Spocalc http://www.damonrinard.com/spocalc.htm

Detta försvagar bakhjulet framförallt i sidled. bäremot påverkas styrkan i "höjdled" bara marginellt.

Anledningen att ekrarna på bakhjulet vanligtvis går av först är att här är det störst spänningsvariationer, vilket i sin tur beror så väl på att bakhjulet bär upp den klart störst tyngden, samtidigt som det är det svagare hjulet. Detta förklarat utförligt på min hjulsida http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/hjul.html Har du överhuvudtaget läst den?


Vad "flexet" i hjulet beträffar, så stämmer det färståss att kortare ekrar blir mindre elastiska än längre dito. Dock är elasticieten så marginell (0,4-0,8 mm i intervallet 0-1000 N), så att det är ointressant i dämpningssammanhang. Däremot är det av intresse när man ska minimera spännignsvariationer (och därmet öka livslängden på ekrarna). Det tar jag också upp i min hjulsida.

Vad hjulbygge beträffar, så är det ett förträffligt sätt att kunna föstå hjul i PRAKTIKEN. Det var f.ö. så att jag började förstå hjulen först när jag började rikta mina hjul. Så min uppmaning till dig är att du börjar rikta lite hjul samt först läsa på hjulteorin ordentligt, sedan kan du återkomma om du har frågor.

/Niklas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.