Ny uppsättning hjul

Har vissa funderingar på att införskaffa en ny uppsättning hjul för skogkörningar och sätta på slicks på de hjul jag har i nuläget.

Det jag funderar på i hjulväg är ett par Mavic X517 med Shimano XT nav. Vidare blir det en ny kasett och ska man då även skaffa en ny kedja så att man byter kedja i samband med att man byter hjul för att få en jämnare slitning på kejda å kasett ??

Är det någom som förslag på nån annan konfiguration på hjul? Vill inte lägga ut en väldans massa pengar, men det verkar ju som att man hamnar i närheten av 3000:- utan problem.

/Ola
 
Hjul

Mitt förslag: Gör exakt så. Bra nav+bra fälg. Glöm inte ekrar bara:^) Och ny kedja till ny kassett är det lag på. Naturens lag. Kassett och kedja slits tillsammans, sätter du en sliten kedja på en ny kassett kommer den nya kassetten att gå åt helvete på nolltid. En kassett överlever dock flera kedjor, men aldrig tvärtom.
 
2 bakhjul=2 kedjor?

Följdfråga: Om man byter till en ny kedja i samband med införskaffandet av det nya bakhjulet, klarar man sig med en kedja när man byter fram och tillbaka mellan de olika bakhjulen eller måste man ha två kedjor som man byter också?

/Raymond Bergmark
 
2 kedjor

Det blir nog 2 kedjor. Om man inte är intresserad av att bryta kedjan varje gång man byter hjul. Som jag fattade det är
vitsen med att ha två hjulpar att kunna byta
ofta och snabbt. Kedjan mår ju inte heller så
bra av att brytas för många gånger.
 
En eller två kedjor?

Jag förstod inte riktigt: Man kan ju enkelt byta bakhjul utan att bryta kedjan. Är det lämpligt/nödvändigt att byta kedja pga att man har två olika kassetter som slits olika?

/Raymond Bergmark
 
Inte jag heller

Ber om ursäkt. Jag tänker helt fel. Man ska inte skriva sånt här när man är på jobbet, det blir lätt virrigt. Det lättaste är ju naturligtvis att bara byta bakhjul, men då måste man nog ha i det närmaste identiska kassetter. Och så får man väl sätta på ny kedja cirka en gång i månaden. Jag skulle nog
nöja mig med att ha 2 uppsättningar däck att skifta mellan.
 
2 kedjor tror jag

2 bakhjul, 2 kassetter, 2 kedjor. Det är mitt tips. Använder man PC-kedjor så slipper man hålla på med kedjebrytare, utan kan bara knäppa loss kedjan för hand och byta till den andra.

Alternativet är väl: 2 bakhjul, 1 kassett, 1 kedja, men då får man flytta kassetten vid varje hjulbyte.

Peter
 
Idealet är att byta kedja och krans samtidigt. De slits ihop med varandra. Det går att byta bara krans och köra med gamla kedjan om den är skapligt fräsch. Däremot är det kört att köpa ny kedja och behålla gamla kransen, det funkar nästan aldrig, kedjan "rappar" dvs hoppar över kuggar.
Lycka till !
 
Fungerar visst!

staffe; sa:
Däremot är det kört att köpa ny kedja och behålla gamla kransen, det funkar nästan aldrig, kedjan "rappar" dvs hoppar över kuggar.

Det håller jag absolut inte med om! Jag bytte till ny kedja senast för en månad sedan, och behöll den gamla kassetten. Det har inte kuggat över en enda gång, trots att jag har stått upp och tagit i ordentligt.

Det hela handlar om hur sliten kassetten är. Kedjan töjs ut och blir längre och längre ju mer man använder den. Min gamla kedja var ca 1,5 cm längre än den nya (samma antal länkar) när jag bytte. I och med att kedjan töjs ut stämmer inte delningen riktigt med kransarnas kuggar, och kuggarna slits extra mycket. Sätter man på en ny kedja på en kassett som slitits mycket av en uttänjd kedja går det illa. Byter man däremot kedja i tid kan man köra flera kedjor på samma kassett.

Peter
 
Drygt 200 mil

staffe; sa:
Däremot är det kört att köpa ny kedja och behålla gamla kransen, det funkar nästan aldrig, kedjan "rappar" dvs hoppar över kuggar.

Inte alls! Det förhåller sig möjligen så om man kör sin kedja i botten, alltså använder den så länge att den börjat rappa. Många nybörjare gör så. Uppfattar inte att kedjor är förbrukningsvaror som ska bytas. Hur länge en kedja håller beror naturligtvis på vad man utsätter den för. På rena väger kan livslängden vara 4-500 mil. Åker man däremot i smutsig terräng brukar det vara dags att byta efter 200 mil. Väntar man för länge kan både kassett och kedjeringa bli helt körda.

Per
 
Re: Begagnade CrossMax

Hasseman; sa:
På Funsport kom det precis upp annons på ett par CrossMax för 3.500:- som bara ska vara använda en gång.

Mkt sköna hjul tycker jag!

Det som verkar lite konstigt är att det sitter 8-delad XT-krans på om de är så nya så de bara körts en gång. Har inte "alla" 9-delat nu?!

http://www.funsportmountainbike.com/phorum/read.php?f=2&i=15821&t=15821

Kan ju tänkas att snubben köpt nya hjul till sin gamla hojj, därav 8 delad kasett. alla kör desvärre inte 9-dalat ännu! Är fattig student och får gnida vidare på min 24vxl C-dale :)

Håller med de ovanstående. Går utmärkt att köra flera kedjor på samma krans bara man byter kedjan i tid...
[Ändrat av martinmat 2002-04-05 kl 15:57]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.