Ny rygga 70 liter

Ska köpa en ny vandringsrygga på 70 liter, men det finns ju så otroligt mycket att välja bland så man blir förvirrad. Tips please !

Crux AK70.
Finns för 3 olika rygglängder. Min egen i storlek 2 väger 1620g. Sitter skönt på min rygg. Kraftig väv säcken.
ihttp://www.crux.uk.com/en/crux_rucksacks_ak70.php

om pris och vikt inte spelar roll: arcteryx naos 70: .vattentät, mycket robust, mycket bra bärsystem

om vikt och pris spelar roll: golite pinacle, lätt 70 litrare, under kilot, kräver lite mer av användaren.

annars är väll matrix 70 en bra kompromiss, även om den inte är superlätt direkt.

berghaus vulcan utan sidofickor, lite över 2 kg, visserligen 80 liter men ett erkänt bra bärsystem. och mycket slitstark.

Du har inte angivit om det gäller
Lätt eller tungt bagage?
Ramsäck eller softsäck?
Hur lång din rygglängd är?
så det är inte lätt att hjälpa dig....
//J

Aktuellt

”När isen ligger i skärgården släpper jag allt”

I förra veckan la sig de första skridskoisarna i Stockholm. Vi har pratat med Pamina Falck, kommunikationsansvarig på SSSK, om säsongsstarten.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”Som ett bibliotek – fast med frilufts- och sportutrustning”

I över 120 kommuner kan du låna friluftsutrustning hos Fritidsbanken – den prisbelönta föreningen som vill sänka trösklarna till naturen.

Springa, vandra, fascineras – redaktörens möte med platåberget

Utsidans redaktör Philipp spenderar en helg på Billingen, Västergötlands största platåberg och en av nyckelplatserna i Sveriges första UNESCO-geopark.
Osprey Aether 70

Jag står själv i begrepp att köpa ny ryggsäck. Mitt val har fallit på Osprey Aether 70 då denna kan expanderas till 85 liter vb. Tänkte först köpa en Cresent ryggsäck av samma märke, men då årets produkter släptes visade det sig att denna inte längre tillverkas. Vidare så tycker jag man får lite mer för pengarna jämfört med att köpa en Arc´teryx Naos 70 som iofs flyter men som är allt för dyr i sverige.
Detta gillar jag med Osprey Aether 70:
- Genomtänkta detaljer
- Generösa litrar
- Löstagbart lock vilket kan göras om till midjeväska.
- Bra bärsystem
- Tål tunga laster
- Elastiska band ovanpå locket vilket gör att det går smidigt att fästa t ex en lättare jacka där.

Detta gillar jag inte:
- Ett antal spännen är fastsydda vilket kan försvåra byte om de går sönder. Dock är detta fallet på många av marknadens säckar.

Jag står själv i begrepp att köpa ny ryggsäck. Mitt val har fallit på Osprey Aether 70 då denna kan expanderas till 85 liter vb. Tänkte först köpa en Cresent ryggsäck av samma märke, men då årets produkter släptes visade det sig att denna inte längre tillverkas. Vidare så tycker jag man får lite mer för pengarna jämfört med att köpa en Arc´teryx Naos 70 som iofs flyter men som är allt för dyr i sverige.
Detta gillar jag med Osprey Aether 70:
- Genomtänkta detaljer
- Generösa litrar
- Löstagbart lock vilket kan göras om till midjeväska.
- Bra bärsystem
- Tål tunga laster
- Elastiska band ovanpå locket vilket gör att det går smidigt att fästa t ex en lättare jacka där.

Detta gillar jag inte:
- Ett antal spännen är fastsydda vilket kan försvåra byte om de går sönder. Dock är detta fallet på många av marknadens säckar.

Elastiska band ovanpå locket känns som en väldigt bra sak då man snabbt vill plocka av sig lite kläder. Hålle rmed om att fastsydda spännen är ett elände som tyvärr nästan är regel. Alla tillverkare verkar tro att deras spännen är oförstörbara.

Tack för alla svar hörrni, känns så bra när folk svarar seriöst på ens inlägg. jag gilalr verkligen denna sajt och detta forum. + jag har nog bestämt mig för vilken väska det blir :) tack så mycket.

mvh tim

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips