ny racer - klassisk look?

- köpa en gammal stålramshoj någonstans ifrån och se till att den får lite kärlek.
[/url]

En sådan racercykel kan du nog få för en eller annan tusenlapp. Jag har en sådan röd Nishiki på landet. Den har Vättern Runt märken från 1981 och kan nog hålla minst något decennium till för shopping mm. Tyvärr glapp i pedallagren som är av en mycket speciell Shimanosort som sitter inne i vevarmarna för att få ned sulan på skon under pivotpunkten. Har inte kommit mig för att köpa nya vevar. Någon som har gamla vevar till övers?

Thure
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag är lite osäker på vad du står. Men har du inte testat en modern styv landsvägscykel är det nog inte helt fel att börja med det. De är faktiskt väldigt roliga att cykla på. Kanske ändrar det faktumet ditt estetikideal om du bara testar först.
Well, jag har kanske börjat i fel ända helt enkelt. :) Och det är inte hjärnan som talat. :)
Tycker att jag vill ha en förbannat vacker cykel, jag dreglar alltför ofta vid vackra rena cyklar... En mer rätt ända att börja i är väl att vilja ha mer effektiv eller mer ändåmålsenlig cykling.

Och delvis tror jag att du har rätt... Om jag provar så kanske jag vänder blad i estetikidealboken (men jag är inte säker... knäpp på liknande områden har jag varit länge... ) :)

Men vill du ha en så prisvärd cykel som möjligt måste man nog följa strömmen. Alltså en cykel i svulstiga aluminium eller kolfiberrör. Dessutom förutom att vara billigare (om du ska ha en ny ram) så kommer den antagligen vara både lättare och styvare. Utvecklingen mot grövre ramar med tunt gods saknar inte syfte.
Du har nog rätt igen. Det finns skäl o syfte till att det ser som det gör. Vi ser helt säkert rationella skäl - åtminstone på rambyggnadsfronten...

Att allt i metall är svarteloxerat med loggor i skrikvitt, eller att färgkombinationerna går i spinn... Att man på hundra meters håll kan se cykelmärket på ramens sida... Det är väl helt vanliga varumärkesmässiga skäl. Det blir nog aldrig vackert i mina ögon, oavsett hur fort det än går att cykla.
 
Att allt i metall är svarteloxerat med loggor i skrikvitt, eller att färgkombinationerna går i spinn... Att man på hundra meters håll kan se cykelmärket på ramens sida... Det är väl helt vanliga varumärkesmässiga skäl. Det blir nog aldrig vackert i mina ögon, oavsett hur fort det än går att cykla.

Nä men det är inte helt nytt. Min 70-tals monark har även den kontrasterande kritvita loggor åtminstone underröret och seattube. Sen har den ju ett emblem på styrröet och på överröret. Dock finns det ju inte lika mycket plats för stora loggor som på modernare cyklar.
Men det har nog blivit mycket värre med att alla komponenttillverkarna också vill synas med feta loggor. Så nu har vi ju även helt andra loggor på sadelrör, sadel, styre, styrstam osv (min selle san marco sadel har exempelvis 5 loggor :D).
Men det finns ju tillverkare med stilenliga komponenter. Nitto en del har jag för mig. I vissa fall borde man väll även kunna polera bort loggorna på egen hand om man vill.
 
Jaja... Det blir nog bra. :)

Jag skall kanske fokusera på att cykla mig trött och nöjd. Och med benen pulserande/darrande/värkande häller jag upp ett glas med någonting kallt och friskt, samt slår på min browser - och tittar på bilder. Exempelvis:

http://www.raydobbins.com/derosa/

Så får också hjärtat sitt. :)
 
Senast ändrad:
Det finns mängder med ställen att köpa klassiska komponenter. Tycker inte du ska ge vika på dina estetiska krav. Förmodligen kommer inte en modern ram förbättra din cykelupplevelse nämnvärt jämfört med en klassisk bra stålram.

Tyvärr är min ram nog lite för stor för dig, men om du hittar en som passar kan jag bistå med mekhjälp och verktyg.
 
Cykelfluktning

kräver flera objekt att titta på. Rekommenderar varmt en Köpenhamnstur, fler racerhandlare och vanligtvis ett förnämligt urval. Ölkafferena gör inte det hela sämre..
//J
 

Bilagor

  • Y9BE7.jpg
    Y9BE7.jpg
    108.6 KB · Visningar: 579
  • pacer_main.jpg
    pacer_main.jpg
    30.3 KB · Visningar: 562

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips