Ny kedja=nya drev?

Hej!

Jag har precis kört av kedjan och lagat den och cyklat igen, men det börjar bli dags för en ny kedja.
Det jag undrar är om det går att sätta en ny
kedja på befintliga drev eller måste allting
bytas ut. Tacksam för svar från de som redan
provat detta. Har XT bak och LX fram använda
2 år men i bra skick.

Tack och hej!
 
Mitt tips är att byta hela skiten så att delarna får slitas ihop, kolla noga på kransarna - det saknas säkert nån tagg här och var.

Min hoj har samma ålder o utrustning. Har precis beställt ny kedja,kasset och mittdrev fram från http://www.cyclecomponents.com

/Christian
 

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Testa först!!

Hej
Mitt tips är att testa byta endast kedjan. Fungerar det så har du sparat pengar (eller åtminstone skutit upp inköpet ett tag) funkar det inte så är det bara att inhandla nya drev och då har du ju inte förlorat nåt på den affären.

Jag själv köpte nyss endast ny kedja utan drevbyte och hade turen att det funkade fint. Kom bara ihåg att testa det hela brutalt. Det gör du genom att köra till den brantaste backen du känner till. Väl framme växla då till minsta drevet fram och bak (egentligen skall du aldrig cykla med kedjan på detta sätt men just nu när du testa ska du ha den så) Trampa sedan allt vad du kan uppför backen men kraftiga tag. Om kedjan ligger kvar som den ska och inte rippar behöver du inte byta dina drev.

Lycka till
 
Byt allt!

Byt både bakkrans och kedja samtidigt.
Är kedjan sliten är den längre än en ny. Eftersom avståndet mellan länkarna på kedjan och avståndet mellan kuggarna på kransen blir olika kommer den del som du byter till nytt slitas fortare än normalt.

Jämfört med alla andra svindyra pryttlar som folk köper till sina hojjar som framstår ju priset för en ny kedja + krans som en spottstyver.
 
Är dreven ej allt för slitna (hajfenor) så funkar det.
Men förslitningen av den nya kedjan går väldigt fort.

Detta p.g.a. att den gamla kedjan får av förslitningen en längre länklängd och avståndet mellan drevens tandflanker har blivit större. Detta gör att den nya kedjan kommer att sträckas ut i längdled för att passa i kuggarna.

Jag brukar köra två kedjor som man växlar mellan, byter och rengör efter ca 30 mil.

Sedan så byter jag kasseten bak och båda kedjorna. Byte av klingorna fram gör jag vid varannan kasset.
Lilla klingan har jag aldrig bytt (5 år gammal), men det beror väll på om och hur mycket man använder den.

Men enklast är ju att gå in till din LBS (Lokal Bicykel Store) så kan han slänga ett vant öga på grejorna och ge dig råd.
 
Det beror på

hur långt och i vilket väglag du kört. Byter man kedja i tid kan kassetten hålla längre. Bytte själv, efter tre kedjor, såväl kassett som kedjeringar senast.
Per
 
kedja drev byten

Kedjan blir sliten och längre, dreven slits där rullarna i kedjan ligger an.
När kedjan är en halv länk (en kedjelänk består av fyra sidoplattor, två rullar och två kedjenitar) längre än en ny, byt.
Syns slitaget på kransarna i kasetten byt eller vänd på kransarna i kasetten, kolla kransaran på vevpartiet med, där brukar det täcka med lite filning, men på hårt slitna MTB har jag sett att även de behövde bytas.
Med rengjord kedja och krans, efter varje tur, förlänger du livslängden väsentligt. Olja skadar inte heller.
 
Dä blir dyrt dâtta!

Fasen... var precis hos min LBS...
Hade samma problem och blev rekommenderad att byta kedja samt kasett. "Paketet" gick på cirkus 800 spänn för 9 klingors LX hos Cykelcity i Stockholm.

I år har jag bytt:
Däck
Klingor fram, med vevparti
XT-bromsar
=Nästan en helt ny cykel i kost...

X80C lär bli LERIGT!

MVH
Jmlove
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips