Framväxel har ni tips och tricks?

Har en fyra fem cyklar med två eller tredelat fram och bockstyre STI växelreglage eller rakt styre med rapid Fire reglage eller friktionsreglage.

Råkar väl ofta ut för att kedjan hoppar av utåt eller inåt vid växling. Minskar förstås risken en del med ny kedja i rätt längd + nya drev och med att reglera ytterlägena på framväxeln. Någorlunda fräsch bakväxel dvs med juste återfjädring betyder också en del och viktigt att trampa aktivt men inte med maxtryck på pedalerna under växlingen.

Misstänker att jag inte är tillräckligt ihärdig med underhåll och justering men blev lite glad och förvånad av en kommentar från Magnus Bäckstedt som var bisittare vida damernas landsvägslopp under London OS. Han sa något i stil med att det är vanligt att någon av åkarna i början av en klättring tappar kedjan innanför mindre drevet fram när de växlar till inre drevet när backen börjar. Trodde att detta var mer något som drabbar amatörer som jag och inte proffs med toppservade 100 000-kronorsracercyklar.

Har ni några egna tips och tricks för att minska risken att kedjan hoppar av innanför respektive utanför framdreven?

Thure
 
Inga tips men en viss förvåning. Har nämligen aldrig råkat ut för det, trots att jag är rätt slarvig med underhållet.
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Kedjefångare

Att kedjan hoppar inåt beror inte enbart på dåligt underhåll/justering, det beror även på hur stor skillnaden är mellan dreven.
Dvs risken ökar med det stora 'hopp' som nu är vanligt med sk Compact-vevpartier, typiskt 50-34

Jag har sedan många år använt mig av olika kedjefångare för att slippa att kedjan hoppar av inåt.
De finns både för ramar med runda rör
11273_1_proline_kettenfaenger.jpg

http://www.bike-components.de/products/info/p11273_Kettenfaenger-.html

och för framväxlar som sitter i ett fäste på ramen
25426_1_Rotor_Chain_CatcherKettenfAenger.jpg

http://www.bike-components.de/products/info/p25426_Chain-Catcher-Kettenfaenger-.html

Canyon säljer en variant som skall monteras i flaskställsskruvarna, på Canyons ramar.
23491_01_img_medium.jpg

http://www.canyon.com/_se/shop/?category=F01&item=23491


Så här skall de monterasför att fungera
11273_2_proline_kettenfaenger.jpg


Man behöver inte beställa dem från Tyskland, om man inte vill förstås, de säljs av välsorterade cykelhandlare här i Sverige.
På de cyklar jag har dessa kedjefångare så har jag, sedan monteringen, inte haft några som helst problem med att kedjan hoppar av inåt.

Att kedjan hoppar utåt är inte lika vanligt, för mig åtminstone, och borde till allra största delen bero på att yttre ändlägesskruven inte är tillräckligt noggrannt justerad, vilket helst bör göras innan vajern monteras.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips