Ny kajak

Dags för ny kajak.

Kampen står mellan P&H Cetus eller Tiderace xplore-Xcape.

Fysiska förutsättningar: 190 cm, 100 kg. 47-årig stelhet. Uppskattar trygghet till sjöss.

Har forumet råd och åsikter tro?

Med vänlig hälsning,
Johan

Det är bra kajaker du tittat på. Om du har galdrat bort andra kajaker (inte vill ha fler tips) så tycker jag du skall välja den modell du sitter bäst i. Ibland kan det vara lite knepigt att känna direkt. Se om du kan paddla dem en lite längre stund i liknande förhållande (gärna samma dag) så kommer du troligen att hitta din favorit.

Lycka till!

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Hej Johan,

P&H Cetus HV och Tiderace Xplore M samt Tiderace Xcite är väldigt lika kajaker i egenskaperna. Jag har paddlat alla tre varianterna och är av samma storlek som du (190cm och knappt 100kg)

Du får gärna komma och provpaddla Tideracemodellerna om du vill. Cetus har säkert Daniel på Svima för provpaddling.

MVH

Pelle
NynäsKajak
(Ps vi har fortfarande isfritt...)

Absolut Pelle. Jag har kollat in Nynäs. Lär återkomma.

Söker stor sittbrunn i en lättdriven kajak. Xplore M och xcite verkar lite smått vad jag läst mig till?

Skulle nog säga att iallafall Tideracemodellerna är "normalstora" i sittbrunnen, hos tiderace finns ju X-modellerna men då är sittbrunnen framförallt mycket bredare (45cm istf. 40cm, vilket är en STOR skillnad.)

MVH
Pelle

Även om du bara har ett par kajaker på din lista finns det flera närbesläktade. Om du vill ha rymlig sittbrunn för knäna kan det kanske var värt att titta på Rockpool Alaw. Lite högre däck framför sittbrunnen än de du nämnt ger möjligt till mer böjda knän. 195 cm, 60+ och Rockpool GT trivs bra ihop. Tyvärr annat prissegent än de du nämnt.

Paddlat Artisan i typ 15 år och köpte en till kajak P&H Cetus för 2 år sedan och jag är inte så imponerad. Bra välbyggd kajak, men tycker inte jag blivit helt såld på den.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips