Ny i gamet - vad behöver jag? :)

Har väldigt länge varit intresserad av natur och vandring, men inte riktigt tagit tag i det. Nu tänkte jag göra det! Ska iväg till XLL-butiken i veckan och inhandla allt jag behöver i stort sett. Jag är dock inte säker på vad det är man behöver. Jag har säkert glömt massvis! För det mesta kommer jag ta mig fram på min mountainbike, men även en del vandring. Kommer cykla/vandra själv eller med flickvännen eller någon polare.

Det jag kommit på att jag ska köpa än så länge är:

- Tält (dock ej säker på vilket)
- Gaskök
- Tillbehör till kök såsom kastrull, stekpanna osv
- Sovsäck
- Uppblåsbart lättviktsliggunderlag
- Ett bra underställ

Så... vad är det jag glömt? Vilka tillbehör är bra att ha till köket? Tycket Primus hade finurliga lösningar med kastrull/stekpanna som inte tog så mycket plats, men jag hade tänkt köpa ett MSR Pocket Rocket-kök. Står att Primus-tillbehör är gjorda för Primus-kök, så det kanske inte fungerar ihop med MSR-köket?

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Mvh Matthias

Till listan kan du lägga till tex. ryggsäck, skor att cykla med, kängor att vandra i, regnkläder, reparationsprylar, kartor. kompass, m.m. listan kan göras längre. Kan bli riktigt dyrt också!
Köp inte allt på en gång utan försök att låna viss utrustning och testa dig fram. Den egna erfarenheten i kombination med tips från erfarna är en bra ledstjärna.
Googla eller sök efter utrustningslistor eller packlistor på forumet så hittar du säkert ytterligare information om vad just du kan behöva för utrustning.

Lycka till!
Lars Östlin

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Ja just det, ryggsäck har jag redan, och även vandringskor och cykelskor. Men tack för de andra tipsen! :) Är nog som du säger, bra att vänta lite och kanske börja med det viktigaste bara.

En bobin persiennlina, en pvc pressening frånÖB samt ett litet kokkärl, ett par filtar räcker så här års för att börja. Väl ute kommer du underfull med vad du vill ha och vad det får kosta samt väga. Vill du gå så är det lätta alternativet, d v s det dyra alternativet som gäller oftast. Lättast är alltid det du lämnar hemma!
Ut och pröva, på nätet lär du dig bara 1/20 av i skogen.
go tur

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips