Ny hjälmlag

nermander; sa:
Radiobilarna på Gröna Lund har en FRUKTANSVÄRT hög olycksfrekvens, flera hundra kollisioner i timmen antagligen. Men jag har faktiskt inte hört talas om nån som har dött där...
JAAA!!! Förbjud cyklar öht och propagera för användandet av radiobilar! (Ett verkligt tungt skäl till att flytta hem till Sverige igen)

/Håkan K
 
Håkan K; sa:
JAAA!!! Förbjud cyklar öht och propagera för användandet av radiobilar! (Ett verkligt tungt skäl till att flytta hem till Sverige igen)
Glöm inte att kolla med SJ/Connex om du får ta med radiobilen på tåget bara....
 
OK, visst finns det en teoretisk möjlighet att cykla mot trafikriktningen av andra skäl än nonchalans inför grundläggande trafikregler men det torde väl kräva nånting i stil med plötslig blindhet eller hjärnblödning.

Händer det dig ofta att du finner dig cyklande mot trafiken?

MVH

Rickard
 
Rickard_; sa:
OK, visst finns det en teoretisk möjlighet att cykla mot trafikriktningen av andra skäl än nonchalans inför grundläggande trafikregler men det torde väl kräva nånting i stil med plötslig blindhet eller hjärnblödning.
Det har hänt mig att jag mött (oftast äldre) personer som kört bil på fel sida av vägbanan. Jag inbillar mig att det inte beror på nonchalans/illvilja utan snarare att det beror på ett begånget misstag. Självklart kan man även på cykel begå såna misstag.

/Håkan
 
Håkan K; sa:
Det har hänt mig att jag mött (oftast äldre) personer som kört bil på fel sida av vägbanan. Jag inbillar mig att det inte beror på nonchalans/illvilja utan snarare att det beror på ett begånget misstag. Självklart kan man även på cykel begå såna misstag.

För att inte tala om folk som kör åt fel håll i en stor rondell eftersom de missat att det är en rondell och tror att det är en vanlig T-korsning.

Eller folk som kör på motorvägen åt fel håll.

Eller bara kör mot enkelriktat.

Eller kör på fel sida om en refug i en stor korsning.
 
Vill dra upp en ny part som kan ses som skadedrabbad när konsekvenserna av en olycka förvärras p g a att hjälm saknas & det är skattebetalarna.

Jag vet, det känns rejält futtigt att dra upp en sådan vinkel när den person Stefan hade oturen att köra på blivit så hårt drabbad själv. Men trots allt är det vad som händer - om jag väljer att cykla utan hjälm (vilket jag gör) så är det inte bara jag som blir drabbad - & jag har ju någonstans valt att inte ta på hjälmen. Utan också du drabbas när kostnaderna för att reparera den gamla kroppen går upp just eftersom jag inte hade hjälm på mig.

Det finns säkert också olyckor/skador där hjälm varken hade gjort till eller från & där resonemanget faller.

Trist nog är det inte ett större problem om jag dör - det kan vara rätt "billigt" ur ren penningaspekt. (Eurgh .... det där var inte så behagligt att skriva.)

// Aina
 
Alltså vad har allt detta dravel egentligen med hjälmlag att göra? Om man hårdrar saker och ting så kan ju hjälm, flytväst och personlig Trygghetskonsult vara befogad i nästan alla sammanhang.
Vill ni verkligen leva i ett sådant samhälle?
Det är väl ingen som anser att det är dumt att bära hjälm vid exempelvis cykling, men låt oss (mig) för tusan avgöra det själva.

/K
 
Aina!

Argumentet dina sura skattepengar är redan använt. Det är ett lite giftigt argument, liksom argument för cykelhjälmslag i allmänhet, på det här forumet då de flesta här utsätter sig för en del risker på sin fritid. Det skulle snabbt bli ett bra argument för att förbjuda de flesta fartfyllda eller storslagna upplevelser vi har. Kvar borde väl i princip bara bli frimärkssamlande, bingo och knyppling. Och gud nåde den som orsakar en räddningsinsats från flygvapnet eller behöver sjukhusvård efter att ha sysslat med sin hobby.

Ja du Kim, känns som det går lite dåligt att nå fram till påbudsivrarna, några nya idéer?

MVH

Rickard
 
Aina!

Argumentet dina sura skattepengar är redan använt. Det är ett lite giftigt argument, liksom argument för cykelhjälmslag i allmänhet, på det här forumet då de flesta här utsätter sig för en del risker på sin fritid. Det skulle snabbt bli ett bra argument för att förbjuda de flesta fartfyllda eller storslagna upplevelser vi har. Kvar borde väl i princip bara bli frimärkssamlande, bingo och knyppling. Och gud nåde den som orsakar en räddningsinsats från flygvapnet eller behöver sjukhusvård efter att ha sysslat med sin hobby.

Ja du Kim, känns som det går lite dåligt att nå fram till påbudsivrarna, några nya idéer?

MVH

Rickard
 
Rickard_; sa:
Argumentet dina sura skattepengar är redan använt. Det är ett lite giftigt argument, liksom argument för cykelhjälmslag i allmänhet, på det här forumet då de flesta här utsätter sig för en del risker på sin fritid. Det skulle snabbt bli ett bra argument för att förbjuda de flesta fartfyllda eller storslagna upplevelser vi har. Kvar borde väl i princip bara bli frimärkssamlande, bingo och knyppling. Och gud nåde den som orsakar en räddningsinsats från flygvapnet eller behöver sjukhusvård efter att ha sysslat med sin hobby.

Ja du Kim, känns som det går lite dåligt att nå fram till påbudsivrarna, några nya idéer?

MVH

Rickard

Jahaja, så riskfyllda aktiviteter (i fjällen kanhända?) som kan orsaka räddningsinsatser från flygvapnet med efterföljande konvalescens på sjukhus går tydligen an, men att köra upp på en tom trottoar eller på vänster sida av vägen på en tom stadsgata, med hjälm på ska påpekas, ska man tydligen absolut inte få göra...

Nu får du allt bestämma dig var du står Rickard.

/ G
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Neurokirurger kräver hjälmlag för alla. Långcykling 62

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.