Ny fjälltopp över 2 000 meter hittad

Kul!
Den där laserskanningen har gett en del ny indata avseende RIDAS*-
påverkande uppgifter om vattenspridning efter dammbrott också.

*kraftföretagens RIktlinjer för DAmmSäkerhet
 
Det där är lite en trevlig nyhet:)

Vi gick upp på just den toppen för sisådär 10 år sedan och nog kändes det lite snopet att missa med bara två meter men nu är ordningen återställd:cool:

Kan varmt rekommenderas för den som inte varit upp, +2000 meter eller ej, mycket fin topp.
 
Det där är lite en trevlig nyhet:)

Vi gick upp på just den toppen för sisådär 10 år sedan och nog kändes det lite snopet att missa med bara två meter men nu är ordningen återställd:cool:

Kan varmt rekommenderas för den som inte varit upp, +2000 meter eller ej, mycket fin topp.

Men du kan väl inte räkna in den som en +2000m topp förrän den officiellt var det!
 
Kul nyhet, speciellt iom att jag och min gode vän Jens räknar med att bestiga den om ca en månad. Det verkar ju vara en fin topp :)
 
Hur högt är Helagsfjället nu? Tidigare är det ju strax under 1800möh.

Helags är 1797 m högt.
Det triangulerades 1975 med en mätosäkerhet/mätnoggrannhet på ca decimetern, dvs likvärdigt med laserdata. Observera att triangelpunkten ligger nästan en hödmeter nedanför toppen och av den anledningen kan höjduppgiften 1796 synas på vissa kartutgåvor.

Helags får växa i ca 600 år till innan det når över 1800 m ;)

God tur!
/Björn
 
Kan jag ha fått den första bestigningen av Sielmatjåkka 2004 m? Jag var uppe i lördags morse, och såg inte till några spår i snön på den enklaste vägen upp. Bestigningar av den gamla Sielmatjåkka 1997-toppen räknas såklart inte ;)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.