Jag har inte läst troswes länk, där finns säkert mycket matnyttigt. Men här kommer några av mina tankar i frågan:
Skippa vajerlåsen. Ett vajerlås som inte går att klippa på några sekunder med en avbitare som får plats i en jackficka blir alldeles för otympligt för att vara användbart.
Ett (eller ett par) rejält, SSF-godkänt, bygellås eller ihopfällbart lås är att rekommendera.
Själv använder jag två stycken Abus 6500 Bordo X-plus. Ganska tunga (och dyra), men flexibla och riktigt säkra. Bägge låsen går genom varsitt hjul och genom ramen och minst ett av dem (helst och oftast bägge) går dessutom runt ett fast föremål.
Förutom ovanstående om att tänka på var man parkerar kan det vara bra att tänka på följande:
Det enda du gör med ett bra lås är att köpa dig några extra minuter. En tjuv som vet vad den gör och verkligen vill ha din cykel tar den oavsett vad du gör för att förhindra det. De flesta stöldsäkra lås skär man lätt igenom med en batteridriven liten vinkelslip. Det försöker jag förhindra genom att ställa cykeln på öppna, väl trafikerade platser så att tjuven inte får arbeta ifred. Att jag dessutom använder två kraftiga lås som jag låser fast i cykeln och något fast föremål gör att det tar dubbelt så lång tid att kapa låsen, vilket i sin tur kan göra att det blir ointressant att ens försöka... Dock ska man inte underskatta folks förmåga till selektiv blindhet och brist på civilkurage.
Min senaste cykel, som antagligen är ganska attraktiv för en tjuv, har jag parkerat dagligen lite varstans runt i Göteborg i över 1 år utan att bli av med den. Det har gjorts försök dock och höljet på ett av låsen visar tydliga tecken efter en bultsax...
Med ovanstående vetskap kommer jag inte bli alltför förvånad den dagen jag kommer ut och bara hittar två kapade lås, om ens det.
Angående efterfrågad spårutrustning vet jag att det finns allsköns varianter på vibrationsaktiverade gps-enheter man kan gömma på olika platser på cykeln (styre, sadelstolpe, m.m.). En liten googling borde kunna hitta något...