Ny allroundnavigator från Garmin

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Bör funka perfekt på flyg

gwaihir; sa:
Skulle vara intressant att veta om ETE-funktionen på den här fungerar lika dåligt som på 76:an

Om det är någon gång som ETE resp ETA funkar så borde det vara när rutten går längs en rät linje, som när man flyger eller åker båt, förutsatt konstant fart, avdrift, etc.
 
Fin sak å ha når man er ute å flyr!!!!

PS: med rett innstãlning så fungerer ETE og ETA meget godt i GPSMAP 60 med city select
[Ändrat av Braute 2004-07-25 kl 00:43]
 
kanotisten; sa:
gwaihir; sa:
Skulle vara intressant att veta om ETE-funktionen på den här fungerar lika dåligt som på 76:an

hur menar du att den fungrar dåligt??

Jag startade en tråd i höstas
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=23179
Vi var några som köpte Garmin76 i höstas..ingen av oss har kunnat komma på till villken aktivitet ETE-funktionen på en 76:a skulle vara användbar,en ren skrivbordsprodukt.

På garmin12 funkar det ju bra.
 
Re: Bör funka perfekt på flyg

Store; sa:
gwaihir; sa:
Skulle vara intressant att veta om ETE-funktionen på den här fungerar lika dåligt som på 76:an

Om det är någon gång som ETE resp ETA funkar så borde det vara när rutten går längs en rät linje, som när man flyger eller åker båt, förutsatt konstant fart, avdrift, etc.
Det är just det som är problemet.. Det krävs en konstant kurs och fart. Avviker man i början på en sträcka,så ägnar sen instrumentet större delen av resterande sträcka till att räkna fram en tid. Den tiden stämmer inte särskilt bra förrän man nästan är framme...och då är det ju liksom inte så intressant längre.
Vindriktning och vindstyrka kan ju variera ganska mycket på olika höjder..därför vore det bättre med en snabb uppdatering av ETE
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips