Nu överger jag lätta meshskor

Jag springer merparten av mina stökigare terrängpass i ett par Icebug Spirit OLX med kort damask och har aldrig haft några problem med stabiliteten. Det enda är kanske att dubben kan börja kännas efter ett antal timmars löpning men så långa blir aldrig mina pass. Dubben ger dock ett oslagbart greppp, särskilt i stenig terräng. De skulle vara mitt val för löpning i fjällmiljö. Suger i stort sett inget vatten.

Tappa tånaglar, speciellt stortånaglar, är något jag tar för givet, oberoende av skor (alltså även med kängor) och något problem med det har jag aldrig sett.
Dock handlar det mest om alpina turer där speciellt branta nedstigningar skapar tryck mot tårna.

Nu finns ju gott om låga vandringsskor med viss förstärkning i tårna, t ex Salomons Exit2aero,
900 gram, som jag använt i Alperna, norska fjällen och Pyreneerna. Enda problemet med dem är väl att sulan verkar slitas rätt fort. Jag köpte dem i Schweiz, minns inte priset, men det var under 100 Franken.
I Frankrike kostar de 75 euro. I Sverige är de betydligt dyrare, som det mesta.

När jag reser till Alperna nästa gång kommer jag att använda ett par skor av märket Merrell, c:a 800 gram, kostade 117 euro på Au Vieux Campeur (obetydligt över 1000 kronor). De har en djupt mönstrad Vibramsula och rätt rejäl tåförstärkning. Jag har provgått min packning ett par gånger och vet bara att de sitter bra. Jag hoppas återkomma med rapport efter turen.

Nu har jag gått med dem, 13 dagar (egentigen 15, men de båda sista vill jag räkna bort av olika skäl). De får anses väl prövade i både torra och blöta förhållanden - på slutet hade jag ihållande regn, nysnö och tämligen krävande blockterräng. De har hållit bra; möjligen ledde blötan till att den ena skon sjönk lite och min vänstra pektå (en hammartå) fick en del skav. Tånaglarna var i tämligen dåligt skick innan, men bev knappast värre. När man gått i sådana hr skor vill man aldrig prova kängor igen.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips