NorthFace tält

Är det någon som vet något om the north face nya tunneltält? Dom har ett nytt tält som liknar Hillebergs Nammatj.

/ Åsa

illnöjd

Tjena
Köpte ett NorthFace Chattanooga På Fjällsport i GbG för ett tag sedan, det har vart med på lite kajakturer.
Bla en tur i Pingsthelgen då det regnade 60mm på en natt.
Jag är illnöjd med de generösa utrymmena och priset var helt OK ca 4000:-
Mvh T

Aktuellt

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Kika...

... på Vaude Ferret III istället.
I det närmaste samma tält som TNF Chattanooga men med några små skillnader (Till vaude's fördel).
Ferret III har 2 ingångar, vilket iofs Chattanoooga oxå har, men den stora skillnaden är att ingångarna på Ferret III sitter på vardera kortsida av tältet. Lite som hillebergs Keronmodeller. Jag förstår inte riktigt vitsen med att som på Chattanooga ha 2 ingångar på en å samma absid?? Kan någon upplysa mig?

Priset är detsamma så ur den synvinkeln är det ingen skillnad. Båda modellerna är vettiga & klart prisvärda men jag tycker Ferret III vinner med en hårsmån.

Lycka till i valet av tält!

Re: Kika...

sundancekid; sa:
Jag förstår inte riktigt vitsen med att som på Chattanooga ha 2 ingångar på en å samma absid?? Kan någon upplysa mig?
Som in- och utgång så tycker jag att TNF:s variant kan vara att föredra. Jag, och förmodligen många med mig, tycker att det är trevligare om man ligger åt samma håll istället för skavföttes. Då blir det litet smidigare att ta sig in och ut. Det kräver dock att man inte brer ut sin packning alltför mycket men det är nog amrisarna bra på att hantera med tanke på de ynkliga absiderna som många amerikanska tält har... :)
TNF:s tält är ju litet mer fostrande än Vaudes ur den aspekten. :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips