Norra Storfjället strax efter midsommar?

Hej och tack för lyckönskningen BrittMarie! Var det en lämplig dagstur som du beskrev? Har du några minnesbilder av tänkbara tältplatser under den turen? Eller måste man tillbaka till Syterskalet?

Jag gick den här rundan som en dagstur. Det finns gott om tältplatser där bäcken från Viterskalet rinner ihop med V. Syterbäcken, en hel skolklass tältade där just då så jag fann en plats lite högre upp i Viterskalet. Hade från början tänkt gå toppturen via leden från Syterstugan (startade turen i Ammarnäs) men regn och dålig sikt gjorde att jag ändrade min plan.
Det går säkert att finna tältplatser högre upp i Viterskalet, ett par jag träffade skulle tälta vid Måskoesjaevrie, men jag kommer inte ihåg något speciellt ställe.

Viterskalet idag (från Visit Hemavan Tärnabys facebooksida):

13502132_1017421398306439_1169558580973043721_n.jpg

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Syterskalet

Syterskalet österifrån, idag midsommarafton!
En del snöfält kvar, men helt ok att gå.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    42.5 KB · Visningar: 337
Det kommer något i bloggen så småningom.
Det blev en ovanlig vandring eftersom den påverkades av så många yttre händelser. Lagom kryptiskt?
Mycket regn och dimma försvårade och förhindrade en hel del. I kombination med ganska mycket snö på nordsidan så... Tja?
Lärdom? Gå senare på året.

/HåkanF

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips