Norra Storfjället strax efter midsommar?

Jag har funderingar på att göra en ganska tidig tur med huvudsaklig inriktning på Norra Storfjället och dess toppar och glaciärer.
Finns det någon utsiding i trakten av Hemavan-Tärnaby som har koll på det nuvarande och det förväntade snöläget i dessa trakter? Eller har någon rent av varit uppe i Syterskalet och/eller Viterskalet som har något att berätta?

undrar en nyfiken HåkanF
 
Snart....

Jag ska maila en kompis i Hemavan och höra vad hon säger....annars pratade jag med en kille från Jämtland som hade varit upp vid lunndörrsfjällen och fotat. Han sa att det hade varit en snabb snösmältning i området och sa att nästan hela Jämtland var vandringsbart.

Denna bild av Ahkka, togs i Onsdags, dock inte av mig...och nog rycker det i benen när man ser den :)
 

Bilagor

  • 13406820_726882204120164_5829820849106265151_n.jpg
    13406820_726882204120164_5829820849106265151_n.jpg
    54.1 KB · Visningar: 838
Tack Anders för ditt PM. Tack också för länken till webbkamerorna.
Det ser inte allt för skrämmande ut. Det blir en tur i detta område några dagar efter midsommar.

HåkanF
 
Toppen som webbkameran visar är drygt 1100möh så syterskalet är nog helt ok antar jag. Tog en screenshot från webbkameran 20/6 specialåret 2015...betydligt mer snö. Ca 3-4v tidigare bart i år uppskattningsvis.
 
Från vindelfjällens naturreservat på facebook tidigare idag:

Uppdatering av läget längs Kungsleden.
Pratade idag med en vandrare som gått Kungsleden Ammarnäs-Hemavan. Det är ännu snö öster om Aigert, men relativt bra att gå. I Syterskalet är snön lös och vandringen tuff. Idag regnar det så förhoppningsvis rinner snön bort och vi får fin vandring efter midsommar. Hälsar Andreas från Hemavan

...på samma sida finns även ett ganska färskt foto av syterskalet.
 
Snöläget vet jag inget om men kan inte annat än gratulera dej till valet att utforska detta fjällmassiv! Jag gick där för några år sen och toppturen upp på N Sytertoppen via stigen från Syterskalet och vidare ner längs glaciären nv om toppen, norr om Måskoestjåhke och tillbaks till Viterskalet där jag tältade, är en tur jag ofta tänker tillbaks på! Hoppas du får en riktigt god tur!
 
Hej och tack för lyckönskningen BrittMarie! Var det en lämplig dagstur som du beskrev? Har du några minnesbilder av tänkbara tältplatser under den turen? Eller måste man tillbaka till Syterskalet?
 
Det håller jag tummarna för. Kanske kan det gälla Viterskalet också...?

Viterskalet ligger ju lite högre och lite mer skuggat, så snön kanske släpper greppet lite senare. Men förhoppningsvis inte så mycket senare, jag önskar dig lycka till! Viterskalet är tillsammans med Bierikjaure mina favoritplatser i svenska fjällen (än så länge).

Jag har gått samma tur som BrittMarie ett par gånger, fast åt andra hållet. Jag är rädd för att även om Viterskalet tinar fram nere kring sjön så kan det vara snöigt längre upp mot glaciären, men du märker väl när du är på plats.

Vid sjön i Viterskalet finns det gott om tältplatser på både södra och östra sidan. Jag har tyvärr inte koll på tältbara platser längre upp i dalen, det har aldrig varit senare än lunch för min del då jag alla gånger har tältat vid sjön och sedan gått vidare uppåt eller bara gjort dagsturer.
 
Tack Mattias för din information. Jag förstår ju att snön ligger kvar på många ställen. Jag hoppas mest på at den i så fall ska vara vandringsbar. För säkerhets skull tänker jag t med mig några tältpinnar för snö och dessutom stegjärn.
HåkanF
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
labbman Sarvesvagge - Norra Rapadalen Fjällvandring 2
KulvertTur Norra sidan av Östra Bastavagge; konstigheter? Fjällvandring 4
cloud76 Norra Lapplandsfjällen i mitten/slutet av sept? Fjällvandring 4
Hemskis Norra Rapadalen - Skårki och Ähpar Fjällvandring 3
Slitvargen Vandra från Adolfström till norra polcirkeln, Silvervägen Fjällvandring 1
ludde0719 Norra nordkalottleden Fjällvandring 5
Garp_ Norra Sytertoppen i februari Fjällvandring 3
Palmenkott Förslag på vandringsrutt på Rapadalens norra sida Fjällvandring 9
cloud76 Vandra norra lapplandsfjällen med start 10-17 juli? Fjällvandring 4
nicko_ 4 dagars fjällvandring Norge eller norra Sverige Fjällvandring 7
seasteel Bron vid Bolagens norra strand - året runt? Fjällvandring 2
Jeremiah Johnson Suorva till norra sidan av Äpar Fjällvandring 2
såg Resa till Jämtlandfjällen från Norra sverige knasig förbindelse Fjällvandring 5
snurte Norra sidan av Sarvesvágge? Fjällvandring 16
Eraxor1 fiska norra kungsleden Fjällvandring 8
dallan Turförslag: Norra Jämtland eller Södra Lappland Fjällvandring 13
Sigi Om Teusadalen igen ( norra sidan) Fjällvandring 4
Pumba Norra sytertoppen Fjällvandring 5
Rollofunk Bilder och Video från Muotka - Kevo, Norra Finland Fjällvandring 19
maswan1 Vandring Norra Gardfjället / Matsdal / Grantonskalet Fjällvandring 0
GandhiSkywalker Umasjö - Tärnasjön norra Fjällvandring 6
desireman Lämplig nybörjartur med 3-åring i norra norrland? Fjällvandring 15
jiana Vatten i norra Sarek Fjällvandring 1
rKW00l Norra Dalarna - vandra/cykla Fjällvandring 4
Picea Ni som har varit på "baksidan" av Norra Sytertoppen Fjällvandring 15
Fossa Viterskalet, Norra Sytertoppen Fjällvandring 8
cfn Avstickare från padjelantaleden norra delen Fjällvandring 1
Vindskydd Norra Bunnerfjällen Fjällvandring 0
pergit Norra Sytertoppen Fjällvandring 7
taggen Sarek in via norra sidan av Ahkka? Fjällvandring 0
skogsvakt när höstvandra norra dalarna/norge med omnejd? Fjällvandring 6
sarabackeus Norra eller södra delen av Padjelantaleden? Fjällvandring 12
Bwian Vandring i norra Dalarna Fjällvandring 6
TåB Norra Sytertoppen Fjällvandring 4
maxen nygrens led / norra leden.. Fjällvandring 15
migael Norra Sytertoppen, alternativ väg? Fjällvandring 1
Vandring i norra Jämtland? Fjällvandring 1
Nyman Norra delen av torneträsk-treriksröset Fjällvandring 8
lennug Upptäck norra Bohuslån till fots. Fjällvandring 2
Dosferra Södra storfjället västra sidan Fjällvandring 1
Medon Erfarenheter av Södra Storfjället från Atoklinten? Fjällvandring 7
gusbo Klimpfjäll-Hemavan via södra storfjället , vilken färdväg? Fjällvandring 3
Storfjället, Hemavan Fjällvandring 1
bernekorn Vandring strax över trädgränsen i Norge Fjällvandring 1
cnygardh Jippie! Nu är det strax dax! Fjällvandring 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.