Norra Rapadalen - Skårki och Ähpar

Hej,

Jag funderar lite på det som Hans Fowelin skriver angående att det inte är att rekommendera att försöka passera Alep Vassjajagåsj ovanför kalfjället...

Men jag har en önskan om att följa mycket att den väg förbi Skierfe mfl som Hans beskriver men att istället för att gå ner i Rapadalen så vill jag gå upp mot Skårkimassivet istället och utforska det. Har någon vadat jokken uppe på kalfjället för att inte behöva gå ner?

Funderar bland annat på om det finns någon möjlighet att gå den vägen in i Skårkimassivet och sedan komma ut till Snavvavagge? Är dock lite tveksam om det går utan att gå över glaciärer?

En annan tanke är i så fall att fortfarande passera Alep Vassajajagåsj på kalfjället och ta sikte mot Basstavagge. Någon som har gått vägen till Basstavagge via Rådnik?

Ja det var lördagskvällen funderingar inför sommarens Sarekäventyr! :)

Hej.
Vill minnas att jag läst ett inlägg om någon som gåt ner till Basstavagge vis skájdásjvágge och Vassjabakte.
Mvh Rickard

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Alep V rinner i en brant ravin på kalfjället. Den går nog att vada med viss möda, men frågan är till vilken nytta. Jag bedömer Skårki som svårt och farligt och här inträffade en dödsolycka för några år sedan. Men det finns säkert personer som har gått här och kan berätta om möjliga färdvägar.

Färdvägen mot Basstavágge via Skájdásjvágge har som ricke nämner diskuterats här i en tidigare tråd. Jag minns beskrivningen som brant, blockrik men inte alltför svår.

Alep V rinner i en brant ravin på kalfjället. Den går nog att vada med viss möda, men frågan är till vilken nytta. Jag bedömer Skårki som svårt och farligt och här inträffade en dödsolycka för några år sedan. Men det finns säkert personer som har gått här och kan berätta om möjliga färdvägar.

Nyttan skulle ju vara om planen inte är att behöva gå ner i dalen och sedan upp igen. Dock ska det vara ett säkert vad så i värsta fall blir det att testa om det går att hitta ett och om inget finns gå den vanliga vägen ner från kalfjället och vada jokken.

När det gäller Skårkki så är som sagt glaciärvandring inte aktuellt vilket borde minsta eventuella risker, så länge som man inte beger sig upp i för brant terräng.

Bra info dock så det tackar jag för!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips