Norgevägar?

Tänker bila från Dalarna och 'rakt' västerut förbi Jotunheimen mot Sognefjorden... Är det någon som känner till hur pass snöfria bilvägarna är i början eller mitten av juni. Tänker främst på den som kallas 'Snøveien'...

I övrigt vore det ju otroligt stimulerande att höra om erfarenheter ni gjort som turistat i trakten kring Sognefjorden! Sevärdheter, vandringar, vackra bilvägar, forsar, vandrarhem eller andra alternativa enkla billiga övernattningar?

Skriv gärna någon rad!

Hälsar Thomas
 
Jostedalsbreen mm

Hej !
Norge kan man skriva hur mkt som helst om. Jag har bilat i trakterna kring 10 juni,. På vägen förbi Stryn sommarskisenter var plogvallarna (lodräta) úngefär 3 meter. Är det dessutom dimma så gäller det att hålla tungan rätt i munnen när man kör här.

Inte riktigt Sognefjorden men en bra början eller avslutning på ett Norgebesök i dessa trakter är området kring den stora glaciären Jostedalsbreen. Det finns flera ställen (2 har jag besökt) där man kan kan komma riktigt nära de otroliga isfallen (1000 m fallhöjd).Den södra delen har jag inte sett, men området kring Stryn är mycket fint. Man kör E6 norrut förbi Lillehammer och upp till Otta och sedan rakt västerut.

Väl i Stryn kör man till Olden och besöker Briksdalsbreen. Man kan också besöka Kjennedalsbren som ligger vid Lovatnet (vi tältade på Sande Camping)Där kan man bestiga Lodalskåpa (över 1800 m.ö.h). Och havet direkt om knuten gör detta till en bra utsiktsplats.Att vakna på morgonen med utsikt över ett 1000 höjdmeter uppsprucket isfall är brutalt.

Svänger du dessutom norrut från Stryn via Hellesylt genom Norangsdalen och utåt Urke så har du sett lite av Sunnmörsalpanes alpina fjäll, och dit längtar jag alltid tillbaka. Mitt besök där blev tyvärr bara 2 dagar.

MVH Mats Frank, Umeå
 
vägar

Vi åkte Trollstigen kring 10 juni (1998) och det var mycket snö, mne åkbart. Jag är ganska säker på att de flesta vägar är öppna efter 1 juni. Det är nog mkt snö efter Sognefjellssveien (om ni åker där jag vet inte). Ta gärna med skidorna och stanna och ta en skidtur !


MVH Mats
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.